Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Analityka internetowa. 5 podstawowych narzędzi do analizy danych

analityka internetowa

Analityka internetowa jest jednym z najważniejszych procesów marketingu internetowego. Dzięki niej można analizować dane na temat ruchu na stronie internetowej, a także śledzić, jakie kroki wykonuje na niej użytkownik. Zdobyte w ten sposób informacje pomagają dopasować treści reklamowe lub content w witrynie do zainteresowań potencjalnych klientów. To oczywiście zwiększa szansę na efektywną sprzedaż. Korzystając z odpowiednio dobranych narzędzi do analityki internetowej, można sprawdzić, które działania marketingowe przynoszą zysk, a które straty. Ponadto można dowiedzieć się, co zrobić, aby poprawić wydajność projektu marketingowego.

Google Analytics i Search Console

Google to obecnie lider na rynku marketingu. W ramach swoich usług dostarcza mnóstwo narzędzi, które dedykowane są do różnych zadań. W przypadku analityki internetowej jest Google Search Console i Google Analytics, które dostarczają ogromną ilość niezbędnych danych do poprawienia współczynnika konwersji i innych wskaźników.

Google Analytics

Google Analytics jest narzędziem, które wykorzystuje się pod kątem mierzenia ruchu na stronie internetowej, jego źródła pochodzenia, a także sposobu korzystania z ze strony przez użytkownika. Inne funkcje Google Analytics to możliwość analizowania współczynnika konwersji, dzięki któremu można dowiedzieć się ilu użytkowników wykonało oczekiwaną czynność. Może to być rejestracja konta lub zgłoszenie przez formularz kontaktowy. Dane zebrane przez Google Analytics są przedstawiane w przyjazny i intuicyjny sposób. Za wyborem tego narzędzia analitycznego przemawia fakt, że jest ono w pełni darmowe i integruje się z platformą Google Ads. Google Analytics ma także swoje wady. Jedną z nich jest generowanie wielu raportów. W przypadku strony internetowej, która ma dużo odwiedzin ich ilość może być przytłaczająca.

Google Search Console

Analityka internetowa i analiza danych biznesowych jest możliwa do wykonania także przy pomocy GSC. To narzędzie analityczne można wykorzystać do działań z zakresu monitoringu w wyszukiwarce Google i zarządzania stron internetowych. Dla starszych marketingowców GSC może być znane jako Google Webmaster Tools. Wśród jego podstawowych funkcjonalności należy wymienić:

  • zarządzanie materiałami do indeksowania
  • sprawdzenie dostępności usług Google do witryny internetowej
  • informowanie o błędach w indeksowaniu
  • blokowanie wyświetlania niektórych materiałów w wynikach wyszukiwania
  • rozwiązywanie problemów, które powstały w wyniku spamu i złośliwego oprogramowania

GSC jest narzędziem analitycznym, które przeznaczone jest dla właścicieli stron internetowych, specjalistów SEO i marketingu internetowego oraz administratorów witryn i deweloperów.

Semstorm

Semstorm to kolejne narzędzie do analityki internetowej, bez którego dobry specjalista nie wyobraża sobie pracy w marketingu internetowym. Korzystając z całego arsenału funkcjonalności, można zautomatyzować codzienne zadania związane z SEO i SEM. Semstorm pozwala na:

  • generowanie najlepszych tematów artykułów dla copywriterów,
  • analizę słów kluczowych vs ruch na stronie,
  • analizę widoczności,
  • analizę porównawczą konkurencji,
  • zautomatyzowany audyt contentu,
  • słownik synonimów fraz kluczowych

Za niewielką opłatą otrzymuje się narzędzie, które generuje raporty, których nie stworzyłoby się samodzielnie, poświęcając nawet kilka godzin dziennie na to.

Majestic

Jak narzędzia analityczne, to nie może zabraknąć Majestic. Program służy do analizowania linków, które prowadzą na stronę internetową. Wykorzystują go głównie specjaliści SEO, ponieważ jest on znacznie bardziej rozwinięty niż Google Analytics czy Search Console. Poza tym jest prosty w obsłudze, o czym można przekonać się korzystając z damorwej wersji. Główne funkcje Majestic to:

  • szczegółowa analiza adresu URL,
  • możliwość określenia liczby backlinków wykrytych przez roboty Majestic w ramach czasowych,
  • przeszukiwanie indeksów Majestic pod kątem odpowiednich słów kluczowych oraz innych parametrów.

Ahrefs

Ahrefs to narzędzie, które w analityce internetowej jest bardzo często wykorzystywane. Pozwala on zwiększyć ruch przychodzący z wyszukiwarki internetowej Google oraz śledzić na bieżąco ruchy użytkownika i konkurencji. W standardzie Ahrefs otrzymuje się bogaty pakiet funkcjonalności do analizy danych:

  • analiza konkurencyjności,
  • badanie słowa kluczowego,
  • badanie linku zwrotnego,
  • badanie treści,
  • monitorowanie sieci,
  • śledzenie pozycji.

Ahrefs tak jak i wszystkie wyżej opisane narzędzia do analityki internetowej posiada wbudowany samouczek, dzięki któremu można zrozumieć podstawy. Nie trzeba korzystać ze wszystkich narzędzi, ale dobrze jest znać ich funkcje.