Międzynarodowy List Przewozowy CMR, to kluczowy dokument wykorzystywany przy przewozie towarów. Istnieje obowiązek wystawiania tego dokumentu, który spełnia ważne funkcje. W niniejszym artykule szczegółowo omówimy, czym jest Międzynarodowy List Przewozowy CMR, jakie informacje powinien zawierać oraz jakie role pełni w procesie przewozu. Dodatkowo, postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z tym dokumentem.
Rola i znaczenie Międzynarodowego Listu Przewozowego
Międzynarodowy List Przewozowy CMR odgrywa kluczową rolę w procesie drogowego przewozu towarów. Jest to skrócony zapis Konwencji o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów, która została podpisana w Genewie w 1956 roku. CMR to również nazwa dla samego dokumentu, który stanowi podstawowy dokument przewozowy. Choć Konwencja nie narzuca obowiązku wystawiania listu przewozowego, to dokument ten spełnia istotne funkcje w transakcjach przewozowych. Jest potwierdzeniem zawarcia umowy przewozu, a jego obecność lub brak nie wpływa na istnienie ani ważność umowy. List przewozowy pełni jednak ważne zadania, informując zleceniodawcę o prawidłowej realizacji umowy i udzielając instrukcji przewoźnikowi dotyczących przebiegu przewozu, adresów załadunku i rozładunku oraz informacji o towarze. Zgodnie z Konwencją, nadawca, dysponujący pierwszym egzemplarzem listu, ma prawo do roszczeń i decyduje o losach przesyłki, a to przechodzi na odbiorcę po przekazaniu drugiego egzemplarza.
Kto wystawia Międzynarodowy List Przewozowy CMR?
Konwencja o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów nie precyzuje, kto dokładnie jest odpowiedzialny za wystawienie CMR. Zgodnie z artykułem 5 Konwencji, list przewozowy musi być sporządzony w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przewoźnika. W przypadku, gdy przepisy krajowe, w których dokument jest wystawiany, na to zezwalają, podpisy mogą być zastąpione stemplami nadawcy i przewoźnika lub wydrukowane. Pierwszy egzemplarz listu przewozowego należy do nadawcy, drugi jest dołączany do przesyłki, natomiast trzeci zostaje zatrzymany przez przewoźnika. Jeśli przesyłka ma być transportowana przez wiele pojazdów, dotyczy różnych rodzajów towarów lub oddzielnych partii, nadawca lub przewoźnik ma prawo żądać wystawienia odpowiedniej liczby listów przewozowych, zależnie od liczby pojazdów lub rodzajów i partii towarów. Ważnym punktem jest, że nadawca ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie koszty i szkody, jakie przewoźnik może ponieść z powodu nieścisłości lub niekompletnych danych zawartych w dokumencie.
Wymagane dane w Międzynarodowym Liście Przewozowym CMR
Międzynarodowy List Przewozowy CMR powinien zawierać następujące informacje: miejsce i data wystawienia dokumentu, nazwisko (nazwę) i adres nadawcy, nazwisko (nazwę) i adres przewoźnika, miejsce i data przyjęcia towaru do przewozu oraz przewidziane miejsce jego wydania, nazwisko (nazwę) i adres odbiorcy, powszechnie używane określenie rodzaju towaru oraz sposób opakowania, a dla towarów niebezpiecznych ogólnie uznane określenie, ilość sztuk, ich cechy i numery, wagę brutto lub inną jednostkę określającą ilość towaru, koszty związane z przewozem (przewoźne, koszty dodatkowe, należności celne i inne powstałe od momentu zawarcia umowy do dostawy), instrukcje potrzebne do załatwienia formalności celnych i innych, oraz oświadczenie, że przewóz, bez względu na jakiekolwiek przeciwności, podlega przepisom Konwencji.