Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Strategia marketingowa – grywalizacja

Strategia marketingowa - grywalizacja

Techniki gry zwane rywalizacją coraz mocniej będą oddziaływać na nasze życie i to we wszystkich jego aspektach. To z jednej strony kwestia mody, a z drugiej przemyślana strategia, która znajduje swoje odbicie na poziomie pracy, relacji towarzyskich i rodzinnych czy też różnego rodzaju aktywnościach. Nic w tym dziwnego, że staje się ważnym elementem nowoczesnego marketingu. Z założenia przecież chodzi o to, by życie zmieniło się na lepsze.

  1. Grywalizacja na co dzień
  2. Gry w pracy
  3. Marketingowe rozgrywki
  4. Strategia w biznesie

Grywalizacja na co dzień

Nie zdajemy sobie sprawy, jak ukierunkowane gry doskonale wspomagają trening, akcje promocyjne, sposób pracy, a nawet wychowanie dzieci. To element, który wykorzystywany jest od lat, choć coraz częściej widzi się w nim techniki przyszłości. Grywalizacja będzie coraz częściej sprawdza się w różnych branżach i wydaje się, że pierwszą z nich jest edukacja. To właśnie zmiana sposobu nauczania i odejście od form wykładowych czy też czytania tekstów stają się szansą na rozwój szkolnictwa na wszystkich jego etapach. Wiele mówi się na przykład o wprowadzeniu technik aktywizujących uczniów do samodzielnego myślenia, zdobywania wiedzy i oczywiście wykorzystywania jej w przyszłości. Gry szkoleniowe wykorzystywane są więc w szkole, na studiach i na różnego rodzaju szkoleniach. Przede wszystkim pozwalają doświadczać i angażują. Tym samym nauka jest zdecydowanie bardziej efektywna i co istotne – atrakcyjna. To się także przekłada na biznes – zamiast czytać książki, grube analizy i studiować dane marketingowe, warto zagrać lub przeprowadzić symulację biznesowego procesu. Poza świetną zabawą, będzie to lekcja, którą zapamiętamy na długo.

Gry w pracy

Grywalizacja jest coraz częściej wykorzystywana w zakładach pracy. Jest również pewnego rodzaju odejściem od teorii, że najlepiej się uczyć na własnych błędach. Niewielu pracodawców przecież stać na to, by pracownicy – nawet nowi – mylili się i działali na niekorzyść firmy. Zdecydowanie lepszą lekcją stają się gry strategiczne, symulacje różnych sytuacji biznesowych, które mogą się zdarzyć. Takie rozwiązanie jest chętnie stosowane przy zatrudnianiu nowych pracowników oraz wtedy, gdy obecnym deleguje się nowe zadania. Przede wszystkim grywalizacja umożliwia szybszą naukę i lepsze nabywanie kompetencji bez ryzyka popełniania błędów w prawdziwej pracy. To również najlepszy sposób, by przez doświadczenie poznać zasady funkcjonujące w danej firmie oraz role poszczególnych pracowników. Poza tym gry stają się ważnym elementem motywowania, rozwijania umiejętności, współpracy oraz oddziaływania na klientów i kontrahentów.

Marketingowe rozgrywki

W każdym biznesie najważniejszy jest klient i firmy stosują różne metody, by do niego dotrzeć. Im większa konkurencja na rynku, tym częściej możemy mieć wrażenie, że coraz trudniej przebić się ze swoją ofertą. Dlatego właśnie sprawdzają się różnego rodzaju techniki, które z założenia mają spowodować, że klient wybierze nasz produkt lub usługi, a kontrahent podpisze kontrakt. Jedną z chętniej wykorzystywanych także na tym polu strategii jest grywalizacja.

Przede wszystkim z grami na poziomie marketingu spotkać się można na różnych etapach obsługi klienta. W ten sposób wpływa się na przykład na jego decyzje zakupowe. Warto przy tym pamiętać, że sami odbiorcy szybko przyzwyczają się do różnych mechanizmów i nie zawsze wystarczy rabat, bezpłatna dostawa czy też promocja. Klienci mają obecnie bardzo dużo możliwości, szczególnie w internecie. Mają wówczas też czas, by podejmować decyzje, biorąc pod uwagę nie tylko jakość czy wartość towaru. Dlatego zdecydowanie skuteczniejsze wydaje się zagwarantowanie takiej obsługi klienta, która sprawi, że on do naszej oferty wróci, nie będzie szukał alternatywy, zostanie przekonany do zakupów. Ta gra w „zadowolenie” klienta bardzo dobrze wychodzi i firmom, i odbiorcom.

Strategia w biznesie

To właśnie rywalizacja jest pewną innowacją w biznesie. Sprawdza się świetnie na różnych jego poziomach – od motywacji pracowników, poprzez promocję, marketing i obsługę klienta oraz sprzedaż. W dużym skrócie polega na przeniesieniu mechanizmów oraz zasad, jakie znamy z różnych gier na przestrzeń biznesu. Co istotne, ten trend zdobywa tak wielu zwolenników, że już widać, że na trwałe zmieni tradycyjne metody komunikacji i zarządzania. Sprawdź wywiad z Pawłem Tkaczykiem i dowiedz się więcej, czym jest grywalizacja na https://harbingers.io/blog/grywalizacja-jako-element-strategii-marketingowej-wywiad-z-pawlem-tkaczykiem

Najczęściej grywalizacje będą rozbudowanymi programami lojalnościowymi, które w pewien sposób mają nas przekonać do tego, że jesteśmy wyjątkowi. Firmy sięgają po różne mechanizmy, a klienci chętnie uczestniczą w grze – zdobywają punkty za zakupy, gromadzą rabaty, robią zakupy w określone dni. A przede wszystkim mają poczucie, że zaoszczędzili, „złapali” okazję, zostali nagrodzeni jako stały klient. A to przyjemność, która jest utożsamiana z zakupami, pracą, nauką. Grywalizacja jest bowiem skuteczna na każdym poziomie działania firmy. W efekcie pracownicy są wydajniejsi, komunikacja z klientem skuteczniejsza. Poza tym to właśnie on staje się świetnym narzędziem promocyjnym, ponieważ rekomenduje nasz produkt lub usługę innym użytkownikom internetu. Widać to przede wszystkim w mediach społecznościowych.