Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Reklama

Employer Branding – Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

Employer branding

Rynek pracy to miejsce, gdzie nieustannie dochodzi do zderzenia się potrzeb dwóch stron – pracowników i pracodawców. Popularny jeszcze do niedawna model polityki firm, opierający się na fakcie, iż to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie, jak również starać się o angaż, dziś jest już nieaktualny. W obecnych czasach to pracodawca musi zadbać o lepszy wizerunek marki, a tym samym przyciągnąć do siebie wartościowych pracowników z najwyższymi kwalifikacjami. Wielu szefów marketingu koncentruje się wyłącznie na sprzedaży własnych produktów i usług. Zajmują się pozyskiwaniem nowych klientów tworząc liczne kampanie promocyjne, zapominając o działaniu na rzecz osób zatrudnionych. Problem zaczyna być zauważalny wówczas, gdy pracowników z różnych powodów zaczyna brakować. W tej sytuacji kluczowe znaczenie odgrywa employer branding, czyli budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników – zarówno przyszłych, jak i tych już zatrudnionych. Zatem, jak skutecznie budować wizerunek dobrego pracodawcy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Employer branding – co to?

Employer branding (EB, z ang. Budowanie wizerunku pracodawcy) to wszelkie działania podejmowane przez firmę, opierające się na dbałości o odpowiedni wizerunek pracodawcy. Działania employer brandingowe mogą być skierowane do obecnych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów do pracy. Szeroko pojęte zagadnienie ma ogromne znaczenie w utrzymaniu aktualnie zatrudnionych oraz rekrutowaniu nowych. Dzięki temu szef marketingu może otrzymać miano „pracodawcy z wyboru”. Status ten otrzymują firmy, w których obecni oraz potencjalni pracownicy dostrzegają atrakcyjne środowisko do rozwoju swojej kariery. Co więcej, według statystyk, aż 75% osób aktywnie szukających pracy deklaruje, że przed odpowiedzią na ofertę dokonuje analizy pod kątem warunków pracy, reputacji danej firmy i wizerunku pracodawcy. Budowanie marki pracodawcy możemy podzielić na dwa typy, w zależności od grupy, do której są adresowane działania. Wyróżniamy zatem:

  •  Employer branding wewnętrzny – skierowany jest do obecnych pracowników firmy. Działania firmy koncentrują się przede wszystkim na tworzeniu przyjaznej atmosfery. W ich zakres wchodzą aspekty zarządzania zasobami ludzkimi, tj. wprowadzanie zatrudnionych do firmy, proces rekrutacji, motywowanie zatrudnionych, praca nad budowaniem zadowolenia z zespołu, tworzenie kultury organizacji. Do działań employer brandingu wewnętrznego możemy zaliczyć również opiekę zdrowotną, benefity i bonusy, organizację wyjazdów integracyjnych, inwestycję w kapitał ludzki, np. w postaci szkoleń.
  • Employer branding zewnętrzny – dedykowany jest głównie potencjalnym pracownikom. To budowanie wizerunku wspomnianego wcześniej, pracodawcy z wyboru, czyli przedsiębiorstwa, w którym ludzie sami chcą pracować. Zewnętrzny EB dotyczy osób, które nie pracują w firmie, lecz pomyślnie może to nastąpić, gdy przejdą proces rekrutacji i selekcji. Działania employer brandingowe mają na celu przyciągnięcie nowych, chętnych do pracy kandydatów, którzy po otrzymaniu takiej możliwości będą w stanie wspomóc działania firmy oraz przyczynić się do jej rozwoju. W tym celu pracodawcy wykorzystują narzędzia, tj. Internet, gdzie dzięki skutecznej reklamie promują swoją markę.

Wszystkie działania employer brandingu umożliwiają stworzenie kompletnej strategii wizerunkowej, która uczyni pracodawcę atrakcyjnym zarówno dla kandydatów, jak i zatrudnionych już osób. Dzięki temu możliwe jest opracowanie strategii, która w najkorzystniejszy sposób obejmuje zestaw benefitów i wartości, które będą dla pracowników bezkonkurencyjne i przekonają ich do zatrudnienia lub pozostania w firmie na dłużej.

pracodawca

Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy?

Potrzeby pracownika – klucz do sukcesu

Najistotniejszym aspektem w obszarze employer brandingu jest umiejętność dostosowania się do życiowych potrzeb zatrudnionych. Choć może brzmieć to nieco wyniośle, w praktyce pojęcie to ogranicza się do prostej zasady – najlepszy pracodawca to taki, który zapewnia pracownikom odpowiednie warunki w miejscu pracy. Koncentrując się na pozyskiwaniu nowych kandydatów do firmy, nie należy zaniedbywać obecnych pracowników. Organizowanie szkoleń, ułatwianie rozwoju osobistego, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, a także dostęp do benefitów i bonusów odgrywają coraz większą rolę w ogólnej ocenie pracodawcy oraz sprzyjają budowaniu przyjaznej atmosfery w miejscu zatrudnienia. Obecnie standardem w wielu firmach staje się możliwość zjedzenia w pracy posiłku, który dofinansowany został przez pracodawcę. Estetycznie urządzona kuchnia biurowa, wygodna stołówka czy zaciszne pomieszczenie socjalne – te wszystkie elementy kształtują rzeczywistość pracowników w firmie oraz bezwzględnie wpływają na wizerunek pracodawcy. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach kandydat na pracownika jest niczym klient. Należy szczególnie o niego zadbać i w atrakcyjny sposób przedstawić ofertę, nie zapominając przy tym o pracownikach, którzy znaleźli już zatrudnienie w Twojej firmie.

Komunikacja w przedsiębiorstwie

Poznanie potrzeb wszystkich pracowników to proces, na który składa się szereg istotnych czynników. To nie tylko dbałość o kulturę organizacji przedsiębiorstwa, ale i aspekt komunikacji panującej w biurze. Zatrudnieni na każdym szczeblu powinni mieć poczucie, że stanowią nieodłączną część całego zespołu, dzięki czemu mają realny wpływ na działanie firmy niezależnie od zajmowanego obecnie stanowiska. Tylko wtedy pracownicy będą otwarcie dzielić się swoimi pomysłami na poprawę warunków pracy. Podstawą sukcesu na polu zarząd-pracownik są relacje. To od nich zależy zadowolenie kadry pracowniczej, poczucie stabilności i bezpieczeństwa, przywiązanie do miejsca pracy, identyfikacja z misją czy nieskrępowany nastrój. Każdy z wymienionych czynników przekłada się na motywację i wydajność zatrudnionych. Z uwagi na to organizacja funkcjonuje sprawniej niż w przypadku, kiedy w zespole panuje atmosfera niepewności, a wzajemne kontakty rodzą stres. Pracownik w pełni usatysfakcjonowany ze swojej pracy to pracownik lojalny, który nie porzuci swojego stanowiska na rzecz konkurencji, a jednocześnie będzie gotów polecić obecne miejsce pracy komuś innemu. Nie przerażą go zmiany w organizacji, ponieważ będzie on o nich poinformowany odpowiednio wcześniej i świadomy ich nadejścia. Dobra komunikacja w zespole jest nieoceniona, gdy zarząd stara się poprawić warunki pracy w ramach employer brandingu.

komunikacja zespołu

Organizacja spotkań i wyjazdów

Środowisko pracy tworzy jego zespół, dlatego tak ważna jest dobra atmosfera. Budowanie przyjacielskich stosunków leży zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. W dobie social mediów firmy chętnie dzielą się informacjami na temat spotkań integracyjnych, czy warsztatów angażujących wszystkich zatrudnionych. Szefowie marketingu w ramach budowania wizerunku firmy powinni organizować imprezy i wyjazdy firmowe lub inne ciekawe wydarzenia związane z promocją swoich produktów i usług. Podczas eventów pracownicy będą mogli wspólnie spędzić czas i porozmawiać. W tym celu warto zapewnić zatrudnionym możliwość zjedzenia obiadu i wypicia kubka kawy. Ważnym elementem strategii employer branding są także wyjścia integracyjne, dzięki którym możliwe jest budowanie pozytywnych relacji poza ścianami firmy. Pracodawcy mogą także zorganizować kilkudniowy wyjazd dla swoich pracowników, podczas którego odpoczną i lepiej się poznają, w nieco mniej formalnym niż biuro, otoczeniu. Takie wyjazdy coraz częściej przybierają formę spontanicznego wypadu „za miasto” w celu oderwania się od obowiązków służbowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się aktywności, które wymagają współpracy i działania w grupie. To bardzo ważne, aby dbać o relacje w firmie. Dzięki temu można uniknąć konfliktów, skutecznie poprawić pracę w zespole oraz stworzyć organizację, do której ludzie będą chcieli przynależeć.

Promocja firmy w sieci

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć świadomość, że to co dzieje się we wnętrzu, może zostać bardzo łatwo przeniesione na zewnątrz. Dotyczy to w głównej mierze sytuacji związanych z niezadowoleniem pracowników, którzy bez przeszkód mogą podzielić się negatywnymi informacjami w przestrzeni internetowej. Dlatego firmy powinny kontrolować takie sytuacje. Z drugiej strony oprócz troszczenia się o najbardziej korzystny wizerunek na rynku, warto także zadbać o wizerunek w Internecie, szczególnie na platformach social media, które wskazują na to jak działa marka pracodawcy oraz jak jest odbierana przez potencjalnych konsumentów. Poprzez działania employer brandingowe możesz pokazać, że w Twojej firmie pracuje się w kreatywny sposób. Zdjęcie zespołu, do którego rekrutujesz, historie pracowników firmy w formie krótkiego filmu na YouTube, zaproszenie listem na rozmowę kwalifikacyjną – możliwości jest mnóstwo i nie warto się ograniczać. To nieczęsto spotykane elementy, a mogą przekonać kandydata do właśnie Twojej organizacji. Takie działanie pozwoli urzeczywistnić oraz w kreatywny sposób pokazać prawdziwe oblicze przedsiębiorstwa.

reklama firmy w sieci

Planuj i prowadź działania biznesowe

Wszystkie podejmowane działania powinny być zgodne z tym, co rzeczywiście oferuje przedsiębiorstwo. Jak dobrze wiemy, w dzisiejszych czasach niemal wszyscy mają dostęp do Internetu, przez co każdy może podzielić się opinią i spostrzeżeniami na temat naszej firmy. W związku z tym wszelkie nieścisłości mogą zostać obnażone w bardzo szybkim tempie. Klienci nie lubią kłamstw, dlatego nieuczciwość pracodawcy będzie skutkowała kryzysem wizerunkowym, z kolei to z pewnością nie wpłynie na wartościowość przedsiębiorstwa. Zadbajmy więc o to, aby nasza wizytówka w Internecie miała reprezentacyjny charakter i pokażmy naszą firmę w przyjazny, a przede wszystkim uczciwy sposób. Cechą, którą nade wszystko cenią sobie pracownicy jest niewątpliwie stabilność zatrudnienia. Tylko firma działająca w przemyślany i zorganizowany sposób jest w stanie zagwarantować pracownikowi stabilizację oraz uprzednio przygotuje do nadchodzących zmian, jeśli takowe nastąpią. Odpowiednio zaplanowane działania z zakresu employer branding pomogą zaplanować pracę poszczególnym zespołom, jak również zapobiegną ogólnemu chaosowi. Szef marketingu powinien w miarę możliwości unikać radykalnych zmian, spontanicznych decyzji, czym zapewni zespołowi poczucie bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Pracodawcy bardzo często napotykają trudności podczas procesów rekrutacyjnych. Ilość napływających zgłoszeń jest mała, a kwalifikacje, jakie posiadają kandydaci pozostawiają wiele do życzenia. Rynek pracy nieustannie ewoluuje, przez co przedsiębiorstwa zaczynają walczyć o potencjalnych pracowników. Zmienia się również postawa i potrzeby pracowników. Aby utrzymać efektywność i rozwój, firmy muszą być elastyczne i gotowe do działania, a także wykazywać się kreatywnością oraz dbać o pozytywne doświadczenia podczas kontaktu z marką. Każda firma posiada swój własny wizerunek, ale nie każda może pochwalić się wizerunkiem dobrego pracodawcy. Działania w ramach strategii employer branding są więc koniecznością.

 

Powiązane artykuły

Rynek pracownika? Praca.pl rozlicza obecnych i przyszłych pracowników

teoriabiznesu.pl

Uroczystość wręczenia nagród „Pracodawca Godny Zaufania” w czasach COVID

teoriabiznesu.pl