Pomysł na biznes – Franczyza – Sale konferencyjne
Blisko ludzi Reklama

Rynek pracownika? Praca.pl rozlicza obecnych i przyszłych pracowników

rynek pracy

W ostatnim czasie panuje przeświadczenie, że każdy pracownik jest na wagę złota. Tak zwany rynek pracownika to określenie, które jest zupełnym przeciwieństwem stwierdzenia, które nie tak dawno było na ustach większości pracodawców: „na Twoje miejsce jest 10 innych osób”. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy rzeczywiście pracownicy i kandydaci mogą „przebierać” w ofertach, zwalniać się z byle powodu, lub żądać wygórowanych stawek za swoją pracę?

Portal Praca.pl postanowił przeprowadzić badanie, które podzielono na 3 grupy tematyczne:

  • poszukiwanie pracy i rekrutacje
  • samą pracę
  • pożegnanie z firmą

raport praca plW ankiecie wzięło udział 1346 osób głównie pracujących, z wyższym wykształceniem, zamieszkujących duże miasta, w wieku 25-34 lata.

Jakie nastroje towarzyszą obecnie kandydatom i pracownikom na rynku pracy?

Portal pracy podsumowuje:

Ogłoszenie idealne – czyli takie, które zawiera na przykład wysokość wynagrodzenia. Ten kluczowy czynnik może zmieniać się w zależności od stanowiska i osoby.

Aż dla 77% badanych najważniejszą cechą dobrze przeprowadzonej rekrutacji jest przejrzystość, czyli szczegółowe omówienie obowiązków na danym stanowisku oraz udzielenie informacji zwrotnej o wynikach rozmowy kwalifikacyjnej.

Poza wynagrodzeniem dla kandydatów liczą się relacje z innymi pracownikami i kierownictwem. Ważna jest także możliwość rozwoju. Jednocześnie ponad 55% uczestników badania deklaruje, że angażuje się w pracę na 150%.

Według ankiety przeprowadzonej przez portal Praca.pl najważniejsza cecha określająca dobrego pracodawcę to uczciwość. Tylko 15 procent badanych zainwestowaliby prywatne pieniądze w nowy pomysł biznesowy szefa, a aż 44 procent by tego nie zrobiła.

ogłoszenie o pracęAwans w firmie – 84 procent ankietowanych pozostałaby w firmie, gdyby została doceniona przez pracodawcę. W jaki sposób? Na przykład otrzymując podwyżkę, lub awans. Na uwagę zasługuje też możliwość rozwoju, podnoszenia kompetencji zawodowych.

Odchodzą z pracy i co dalej? 63% ankietowanych nie utrzymuje relacji z byłym pracodawcą. 27% jest z nim w kontakcie, jednak głównie z własnej inicjatywy.

Co to jest Employer branding? Jest to budowanie wizerunku marki przez pracodawcę. Służyć mogą do tego opinie w Internecie na temat warunków zatrudnienia w danej firmie.
16% badanych stwierdziło, że to pozytywne opinie są wystawiane przez HR-owców lub opłacone. Większość (39%) wrzuca takie opinie do worka z nazwą gorzkie żale pracowników.

Pełen raport w postaci infografik i wykresów dostępny jest pod adresem:

https://www.praca.pl/pliki/Raport_Praca_pl_nastroje_kandydatow_i_pracownikow_wrzesien_2019.pdf

Powiązane artykuły

Rynek pracy w Polsce na przełomie lat – wywiad z Praca.pl

teoriabiznesu.pl