Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Internet

ChronPESEl.pl i KRD – Pokolenie Z na celowniku hakerów, czyli smartfony, długi i cyberataki

Niestety rosnące zapotrzebowanie na korzystanie z urządzeń mobilnych nie idzie w parze z chęcią do płacenia za te usługi. Aktualnie zadłużenie konsumentów wobec operatorów telekomunikacyjnych wynosi blisko pół miliarda złotych, a średni dług osoby fizycznej to 2,9 tys. zł. Ale nieterminowe płacenie rachunków to niejedyny problem wielu użytkowników. 37 proc. Polaków doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem telefonu – wynika z najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

  • Korzystanie ze smartfonów jest coraz powszechniejsze. Szczególnie młodzi użytkownicy obecnie częściej używają urządzeń mobilnych niż komputerów. Wśród konsumentów zalegających z opłatami wobec operatorów telekomunikacyjnych to właśnie osoby z pokolenia Z są najmniej liczną grupą dłużników, ale jednocześnie mają najwyższe średnie zadłużenie w wysokości 3244 zł. Jednak znacznie większym problemem może być dla nich poczucie cyberbezpieczeństwa. Jak pokazują wyniki naszego badania, 54 proc. respondentów z grupy wiekowej 18-24 lata bezpośrednio doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem SMS-a, a 48 proc. e-maila oraz 27 proc. rozmowy telefonicznej. W efekcie nie mogą czuć się w pełni bezpiecznie podczas codziennych rozmów ze znajomymi czy surfowania po Internecie za pomocą telefonu.
  • – Co ciekawe, najmniejszy problem z terminowym regulowaniem opłat za Internet czy telefon mają młode osoby w wieku 18-25 lat, które od urodzenia funkcjonują w cyfrowym świecie. Obecnie w naszej bazie jest wpisanych 14,6 tys. dłużników z tej grupy wiekowej, których długi wynoszą 47,2 mln zł. Jednak należy pamiętać, że jednocześnie przedstawicieli pokolenia Z wyróżnia najwyższe średnie zadłużenie, więc w kolejnych latach ich zaległości mogą znacznie wzrosnąć. Natomiast obecnie blisko trzykrotnie więcej do oddania operatorom telekomunikacyjnym mają konsumenci w średnim wieku (36-45 lat), których długi przekraczają 141 mln zł. Warto podkreślić fakt, że im wyższy wiek, tym mniejsze średnie zadłużenie – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
  • – To tym bardziej niepokojące, że 41 proc. młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16 proc. respondentów z pokolenia Z przyznało, że osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca. Oznacza to, że zagrożenie ze strony hakerów jest dla zetek bardzo poważne, gdyż urządzenia mobilne, z których codziennie korzystają, są źródłem bezcennej wiedzy o konsumentach. Jeśli cyberprzestępcy wykradną przechowywane na nich dane osobowe, jak imię, nazwisko, numer PESEL czy loginy do bankowości internetowej, mogą w prosty sposób wyczyścić nasze konto bankowe z pieniędzy czy wyłudzić kredyt bądź pożyczkę. Szczególnie że do skutecznej kradzieży wielokrotnie wystarczy tylko jedno kliknięcie posiadacza telefonu w podejrzany link  ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.