Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Kasy fiskalne a obsługa klienta w pizzerii: Jak ułatwić proces zamawiania i płatności?

Kasy fiskalne a obsługa klienta w pizzerii:

Obecnie urządzenia fiskalne wcale nie muszą służyć wyłącznie do rejestracji sprzedaży – często wyposażane są w dodatkowe funkcje, które mają usprawnić działalność lokalu. Z odpowiednim programem można znacznie ulepszyć obsługę klienta w pizzerii – szybciej przyjmować i realizować zamówienia, a także ograniczać ryzyko pomyłek przy ich składaniu. W dodatku z takim oprogramowaniem możliwa jest zarówno obsługa klientów na miejscu, jak i realizacja zamówień z dostawą. Przekonajmy się, na czym polega torozwiązanie!

Jakie urządzenia fiskalne można wykorzystać w pizzerii?

Aby rejestrować sprzedaż w lokalu gastronomicznym (np. w pizzerii), można wybrać jedno z dwóch rozwiązań – tradycyjną kasę fiskalną albo system POS. Czym się one od siebie różnią? Kasa fiskalna to urządzenie autonomiczne – wprowadza się do niej bazę towarową, czyli wszystkie oferowane w danym lokalu produkty, a następnie wystawiając paragon, wybiera się konkretną pozycję. Większość kas fiskalnych ogranicza się jedynie do spełniania tej podstawowej funkcji podatkowej.

Dużo bardziej zaawansowaną opcją jest system POS. To oprogramowanie, które może być swego rodzaju centrum zarządzania całym biznesem – umieszcza się w nim informacje nie tylko na temat dostępnej oferty, ale także te dotyczące wszystkich aktualnie realizowanych zamówień. Dzięki zastosowaniu kilku ekranów różni pracownicy mogą w tym samym czasie sprawdzać stan zamówienia, co pozwala na błyskawiczne przygotowanie dań – gdy tylko kelner wprowadzi pozycję do systemu, kucharz zobaczy to na swoim ekranie albo na wydrukowanym bonie i będzie mógł natychmiast zająć się przygotowaniem pizzy.

System POS to także wiele innych funkcji – pozwala m.in. na sprawną realizację zamówień złożonych online, jak również na sprawdzanie stanów magazynowych i uzupełnianie braków. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb lokalu i liczby urządzeń, które wejdą w skład systemu POS.

Jak system POS pomaga w składaniu zamówień?

W pizzerii, która nie korzysta z systemu POS kelner po przyjęciu zamówienia musi osobiście przekazać informacje o zamówionych daniach do kuchni – w ten sposób nie tylko traci się cenne minuty, lecz również zwiększa ryzyko pomyłki podczas przekazywania zamówienia. Nietrudno bowiem źle odczytać nazwę pizzy albo niedosłyszeć całości zamówienia.

Natomiast korzystając z systemu POS, kelner wprowadza zamówienie na dotykowym panelu – często pozycje wyposażone są dodatkowo w zdjęcia, dzięki czemu wybór odpowiednich dań przebiega wyjątkowo sprawnie. Jeśli klient poprosił o jakąś modyfikację dania, np. o dodatkowy składnik, można uwzględnić to w formie notatki. Tak przygotowane zamówienie jest natychmiast wysyłane do boniarki albo na ekran w kuchni, dzięki czemu kelner nie musi osobiście się tam udawać.

Gdy tylko dania będą gotowe, kelner zobaczy powiadomienie na ekranie albo smartwatchu – dzięki temu będzie mógł bez zbędnych opóźnień podać zamówione dania.

Jak wygląda proces płatności w systemie POS?

Z systemem POS można szybko przyjmować zarówno płatności gotówkowe, jak i bezgotówkowe. Dzięki możliwości podłączenia terminala płatniczego kwota do zapłaty jest bezpośrednio przesyłana do urządzenia, co eliminuje ryzyko pomyłki podczas wpisywania sumy. Taka opcja to również oszczędność czasu. Z drugiej strony w restauracjach coraz częściej wykorzystywane są bezprzewodowe terminale płatnicze. W tym przypadku kelner musi samodzielnie wpisać kwotę do zapłaty – jest to jednak rozwiązanie szczególnie wygodne dla klienta, który nie musi opuszczać swojego stolika. Warto też wiedzieć, że dzięki systemowi POS do zamówienia można dodawać rabaty, a także drukować vouchery na przyszłe zamówienia. Modyfikacja zamówienia również nie stanowi problemu – w każdej chwili można dodać lub usunąć z niego wybrane pozycje albo zmienić cenę danego dania, co byłoby zdecydowanie trudniejsze w przypadku klasycznej kasy fiskalnej.

System POS a realizacja zamówień online

System POS to świetne narzędzie do zarządzania zamówieniami składanymi online. Przede wszystkim taki program pozwala na wprowadzenie aktualnego menu do aplikacji albo na stronę internetową – dzięki temu żaden klient nie zamówi pozycji, która nie jest aktualnie dostępna. Podobnie jak w lokalu, gdy zostanie złożone zamówienie, jest ono natychmiast przekazywane do kuchni. Klient może wybrać, czy odbierze pizzę osobiście, czy też ma ona zostać mu dostarczona do domu. W każdym przypadku system POS poinformuje o statusie realizacji zamówienia (dostawcę albo klienta) i pozwoli na szybki odbiór pizzy. W tym momencie niemal każde oprogramowanie dostępne na rynku można zintegrować z zamówieniami przyjmowanymi online oraz popularnymi aplikacjami do zamawiania jedzenia.

Jaką wybrać urządzenie fiskalne do pizzerii?

Warto pamiętać, że wszystkie pizzerie, jak i inne stacjonarne lokale gastronomiczne są zobowiązane do ewidencji sprzedaży – niezależnie od uzyskiwanego rocznego obrotu. W takim przypadku można zdecydować się na jedną z dwóch opcji – kasę fiskalną albo system POS. Wybierając drugą możliwość, należy zaopatrzyć się w co najmniej jedną drukarkę fiskalną – to dzięki niej możliwe będzie wydawanie paragonów. Im więcej drukarek fiskalnych, tym więcej zamówień może być realizowanych jednocześnie. Niezbędny będzie również dotykowy ekran POS i dedykowane oprogramowanie gastronomiczne. Dla niewielkich lokali dobrym wyjściem jest zakup urządzenia typu SAIO, które łączy wszystkie wspomniane sprzęty w jednej obudowie. 

Zarówno kasa fiskalna do pizzerii, jak i drukarki fiskalne muszą być urządzeniami online, tzn. być stale podłączone do internetu i na bieżąco wysyłać kopie wystawianych paragonów do Centralnego Repozytorium Kas. Choć od 2023 roku na rynku pierwotnym nie można już kupić nowej kasy innej niż online, należy zwrócić na tę kwestię uwagę, wybierając urządzenie z rynku wtórnego.