Jakiego typu masztu potrzebujesz, by wózek widłowy właściwie spełniał swoje zadanie w Twoim magazynie? To bardzo ważne pytanie. Jeżeli będzie przeznaczony tylko do transportu poziomego, odbywającego się na poziomie 0, nie musi posiadać masztu. Jednak w przypadku zadań na wysokości, związanych ze składowaniem ładunków w regałach, potrzebujesz wózka widłowego z masztem.
Zrozumienie tego, czym jest maszt i jakie są jego rodzaje pomoże przy wyborze, a rodzaj tego osprzętu determinuje aplikacje, do których będzie używany wózek widłowy.
Co to jest maszt w wózku widłowym?
Maszt jest rodzajem wysięgnika i ma wpływ na funkcjonalność wózka widłowego w określonym środowisku pracy. To element konstrukcji mechanicznej, który umożliwia podniesienie transportowanego ładunku na określoną wysokość, pozycjonowanie go oraz bezpieczne opuszczenie. Maszt znajduje się na przodzie wózka i stanowi układ nośny razem z:
- karetką, zwaną inaczej płytą czołową, która jest integralną częścią masztu i której ruch odbywa się wzdłuż prowadnic,
- widłami, które bezpośrednio przenoszą ładunek i są montowane do karetki,
- łańcuchem wózka widłowego, który znajduje się na maszcie i jego zadaniem jest unoszenie ładunków znajdujących się na widłach.
Każdy maszt cechuje się możliwościami oraz ograniczeniami, warto się z nimi zapoznać.
Rodzaje masztów w wózkach widłowych
Jakie są rodzaje masztów w wózkach widłowych – poniżej znajdziecie ich opis.
Maszt pojedynczy – simplex
- to najprostsza, jednoczęściowa konstrukcja,
- rama zewnętrzna i maszt umieszczony w pozycji centralnej na przodzie wózka,
- karetka wózka widłowego, zainstalowana na maszcie, jest podnoszona jednocześnie z ramą,
- ograniczona wysokość unoszenia.
Taki rodzaj masztu jest stosowany w wózkach podnośnikowych typu układarka i może realizować w magazynie zadania z zakresu transportu towarów, procesów przeładunku oraz składowania w regałach do wysokości 2 000 mm.
Maszt podwójny – duplex:
- bardziej zaawansowana konstrukcja, zbudowana z dwóch ram: zewnętrznej i wewnętrznej,
- unoszenie karetki wraz z ładunkiem dzięki wysuwanemu siłownikowi, znajdującemu się w wewnętrznej ramie,
- zwiększenie wysokości unoszenia umożliwione dzięki dodatkowym bocznym siłownikom, unoszącym wewnętrzną ramę.
Ten wariant masztu ma zastosowanie w wózkach czołowych oraz reach truckach przeznaczonych do obsługi regałów o średniej wysokości.
Maszt potrójny – triplex:
- najbardziej wydajna i zaawansowana konstrukcja, wyposażona w dwie wewnętrzne ramy,
- zamontowane siłowniki działają podobnie, jak w przypadku masztu typu duplex, ale są bardziej wydajne, bo obsługują dwie ramy zamiast jednej.
Ten typ masztu jest stosowany w pojazdach, których przeznaczeniem jest obsługa magazynów wyposażonych w regały wysokiego składowania, do wysokości 13 500 mm.
Jak wybrać odpowiedni wózek widłowy z masztem?
Wózki widłowe to maszyny, które mają szerokie zastosowanie we współczesnych magazynach, są wielozadaniowe, ale ich zakup wiąże się z niemałą inwestycją środków pieniężnych. W związku z tym, decyzja powinna być poprzedzona gruntowną analizą potrzeb danego przedsiębiorstwa. Analiza ta powinna dotyczyć maksymalnej wagi obsługiwanych ładunków, wysokości ich składowania oraz wysokością hali, w której będą pracować wózki. Ponadto, należy zwrócić szczególną uwagę na trasę, którą będzie pokonywał wózek z masztem – czy są bramy, które wymagają „obniżenia” masztu, czy istnieje prawdopodobieństwo pracy w ograniczonej wysokościowo przestrzeni ciężarówki czy kontenera w doku? Jeśli tak, trzeba sprawdzić czy wózek jest wyposażony w tzw. wolny skok. To instalacja, która umożliwia unoszenie towaru bez konieczności rozsuwania masztu.
Odpowiednio wybrany maszt gwarantuje bezpieczeństwo w miejscu pracy zarówno dla pracujących tam ludzi, jak i dla przechowywanych i transportowanych produktów. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie Crown, gdzie znajduje się przewodnik po masztach do wózków widłowych – https://wozkicrown.pl/blog/maszt-wozka-widlowego-przewodnik/.