30 maja 2023 r. w ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Czechach odbyło się Polsko-Czeskie Forum Fintech z udziałem firm i przedsiębiorców działających na obu rynkach. Forum zostało zorganizowane przez ambasadę RP, eService oraz PKO Bank Polski, przy współpracy z Izbą Poselską i przedstawicielami resortów przemysłu, handlu oraz finansów Republiki Czeskiej, a także udziale organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o potencjale rozwoju współpracy i wymiany handlowej przy wsparciu innowacyjnych narzędzi rynku cyfrowego oraz płatności elektronicznych.
Polsko-Czeskie Forum Fintech jest trójstronną inicjatywą ambasady RP w Czechach, największego w Europie Środkowo-Wschodniej agenta rozliczeniowego – polskiej firmy eService oraz lidera polskiego sektora bankowego – PKO Banku Polskiego, który za pośrednictwem swojego oddziału w Pradze wspiera i obsługuje przedsiębiorstwa oraz korporacje działające w Czechach. Celem przedsięwzięcia jest przegląd trendów i rozwiązań dostępnych w handlu elektronicznym oraz możliwości ich skutecznego wykorzystania dla rozwoju polskich i czeskich przedsiębiorstw, ich współpracy, a także wymiany handlowej pomiędzy krajami.
Rynek czeski od lat jest dla nas jednym z najważniejszych. Obsługujemy na nim zarówno polskie firmy i sieci handlowe działające w Czechach, jak i lokalnych przedsiębiorców. Zebrane dzięki temu doświadczenia wskazują na ogromną rolę, jaką odgrywają płatności elektroniczne w rozwoju biznesu – tak w relacjach transgranicznych, jak i w zwiększaniu sprzedaży na obu rynkach. Zarówno polscy, jak i czescy konsumenci są bardzo otwarci na nowoczesne formy zakupów i płatności, co zalicza ich do europejskiej czołówki pod tym względem. Dla przedsiębiorców oznacza jednak nowe wyzwania związane z zapewnieniem wygodnych i intuicyjnych, a jednocześnie bezpiecznych płatności. Tu zaczyna się rola eService, a zorganizowane przez nas Forum ma służyć znalezieniu najlepszych form współpracy – powiedziała Joanna Seklecka, prezes eService.
Współpraca Polski i Czech ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarek obu krajów, a jej wspieranie jest jednym z naszych pierwszoplanowych priorytetów. Wynoszące blisko 34 mld euro – rekordowe obroty handlowe jakie odnotowaliśmy w ubiegłym roku sprawiają, że dla Polski – Czechy są drugim partnerem eksportowym, a Polska jest drugim partnerem handlowym Czech w UE, tuż po Niemczech – powiedział Mateusz Gniazdowski, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Czeskiej. Podkreślił też, że Polska skutecznie wykorzystuje transformację cyfrową, aby umocnić swoją konkurencyjność i atrakcyjność na rynku międzynarodowym. Nasz kraj wspiera inwestycje w handel elektroniczny oraz rozwijające go narzędzia – innowacyjne rozwiązania cyfrowe oraz aplikacje mobilne, umożliwiające polskim i czeskim przedsiębiorcom docieranie z ofertą do kontrahentów i konsumentów w obu krajach.
Polsko-Czeskie relacje handlowe i gospodarcze
Od poprzedniego spotkania polskich i czeskich przedsiębiorców minął rok. Przez ten czas relacje pomiędzy oboma krajami uległy dalszemu zacieśnianiu i rozwojowi, wbrew trudnej sytuacji oraz niepewności, jaką wywołały wydarzenia na wschodzie Ukrainy. Warto wskazać, że aktualny poziom wymiany handlowej Polski z Czechami jest wyższy niż z wielokrotnie większymi gospodarkami, takimi jak Francja, Stany Zjednoczone czy Chiny. Widać tu ogromny potencjał, na który wskazują też powszechnie dostępne dane. Wynika z nich, że e-handel z zagranicą zyskuje na popularności, a coraz więcej rodzimych firm dostrzega w tym szansę na rozwój. Część z nich swoją ekspansję chce rozpocząć od rynku bliskiego sąsiada – Czech. Ma temu sprzyjać bliskość geograficzna i związane z nią podobieństwa oraz wrażenie, że wejście na stosunkowo niewielki rynek czeski będzie łatwiejsze niż w przypadku kierunku zachodniego. Dodatkową zachętą jest to, że Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, a tutejsze. Tamtejsze sklepy internetowe mają na swoim koncie już 13,5 proc. sprzedaży w krajowym handlu detalicznym. Ich obroty stale rosną i to nie tylko w wyniku inflacji. Z prognoz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że wartość obrotów czeskiego rynku e-commerce już na początku roku 2023 przekroczyła 223 mld koron (ok. 9 mld euro).
Polacy i Czesi mają podobne preferencje
Badania przeprowadzone przez eService oraz Visa (www.eservice.pl/badania) wskazują, że Polacy i Czesi zaliczają się do europejskiej czołówki społeczeństw najchętniej korzystających z nowoczesnych form płatności elektronicznych. W obu krajach ponad 60 proc. badanych preferuje korzystanie z płatności elektronicznych podczas zakupów w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych. To co najmniej dwukrotnie więcej niż odsetek osób preferujących po- sługiwanie się w tych sytuacjach gotówką, przy czym w Polsce przewaga ta jest jeszcze większa i wynosi 62 proc. wobec 26 proc. preferujących gotówkę. Podobieństwa postaw wobec form płatności dają o sobie znać szczególnie przy zakupach produktów spożywczych oraz w tym, że im wyższa wartość transakcji, tym częściej i chętniej jest ona opłacana przy użyciu płatności elektronicznych – kartą lub portfelem elektronicznym w smartfonie. Uczestnicy Forum zapoznali się też z wpływem, jaki ma wykorzystanie płatności elektronicznych na skrócenie czasu obsługi konsumentów oraz zmniejszenie kosztów i obciążeń czasowych dla gospodarki. Według danych szacunkowych opracowanych przez eService, czas trwania wszystkich transakcji płatniczych zrealizowanych w roku 2022 w Polsce to około 14 212 000 – 8 h dni roboczych. W tej liczbie aż 8 692 000 dni (ok. 61 proc czasu) pochłaniają transakcje realizowane gotówką, mimo że jej malejący udział w ogóle transakcji już w 2021 r. wyniósł tylko 21 proc. (wg danych NBP). Pokazuje to, jak ogromne oszczędności niesie ze sobą wykorzystanie nowoczesnych form płatności elektronicznych.
Bezpieczeństwo to nie tylko chwyt marketingowy
Podczas prezentacji i paneli dyskusyjnych towarzyszących forum, sporo uwagi poświęcono kwestiom cyberbezpieczeństwa w handlu elektronicznym oraz funkcjonowaniu instytucji finan- sowych. Zwracając uwagę na zmieniające się realia rynku i związane z tym wyzwania podkreślono, że dzięki wypracowanym i stale doskonalonym rozwiązaniom oraz procedurom, działanie branży płatności elektronicznych jest stabilne i bezpieczne. Co więcej, w sytuacji towarzyszącej obawom społecznym spowodowanym wybuchem wojny u naszego wschodniego sąsiada, wszystkie systemy płatnicze pracowały bez zakłóceń, zapewniając również płynną i sprawną obsługę znacznej liczby transakcji płatniczych realizowanych przez uchodźców kar- tami płatniczymi spoza UE.
Polsko-Czeskie Forum Fintech jest kontynuacją ubiegłorocznego spotkania polskiego i czeskiego biznesu w Ambasadzie RP w Pradze. Wśród gości tegorocznej edycji znaleźli się liderzy biznesu, przedstawiciele branży finansowej, a także członkowie Polsko-Czeskiej Grupy Parlamentarnej i przedstawiciele władz wspierających rozwój sektora finansowego, handlu i przemysłu w Republice Czeskiej. Forum umożliwiło im szeroką wymianę praktycznych doświadczeń oraz pomysłów na usprawnienie relacji partnerskich i współpracy polsko-czeskiej.
***
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o. (www.eservice.pl), jest liderem polskiego rynku akceptacji kart płatniczych oraz rozliczania transakcji elektronicznych i największym agentem rozliczeniowym w Europie Środkowo-Wschodniej, obsługującym ponad 570 tys. terminali POS oraz płatności elektroniczne dla 25 tys. sklepów internetowych. W Republice Czeskiej jest obecny pod marką własną oraz markami REVO i Moneta Platební Služby, pod którymi obsługuje 20 tys. terminali POS. Firma działa od ponad 20 lat dostarczając niezawodne usługi akceptacji kart płatniczych w mobilnych i stacjonarnych punktach usługowych, sklepach oraz sieciach handlowych. Jest także dostawcą nowoczesnej bramki płatniczej oraz rozwiązań dla eCommerce i mCommerce. Jako jedyna firma polskiej branży płatniczej, gwarantuje bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość świadczonych usług, regularnie potwierdzaną Certyfikatem TUV ISO 9001 oraz PCI P2PE. Jej wyróżnikiem jest także największa w kraju – własna sieć serwisowa oraz czynne 24 godziny na dobę Centrum Obsługi Akceptanta, obsługujące klientów z Polski i 11 zagranicznych rynków, na których działa. eService wspiera popularyzację płatności bezgotówkowych w małych i średnich przedsiębiorstwach, jednostkach samorządu terytorialnego oraz instytucjach publicznych. Dzięki specjalnej, rozszerzonej ofercie, którą udostępnia w Programie Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego – Polska Bezgotówkowa, jest w nim jednym z najchętniej wybieranych dostawców usług.