Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Blisko ludzi Pieniądze Reklama

Zdolni bez „ale” po raz drugi podbijają rynek pracy!

Krzywdzące stereotypy, niewystarczająca wiedza pracodawców, brak wiary we własne siły, a także wyobrażenia o możliwych barierach finansowych, organizacyjnych czy lokalowych są przyczyną niskiego odsetka osób z niepełnosprawnościami, które podejmują pracę zawodową. Organizowana już po raz drugi ogólnopolska kampania „Zdolni bez ale” ma nie tylko zmienić postrzeganie osób z niepełnosprawnościami. Ma zachęcać je do podjęcia realnych kroków i aktywności zawodowej, z drugiej strony przekonać firmy i organizacje do większej otwartości i wdrażania różnorodności.

Warto skupić się na atutach, nie brakach

– Niepełnosprawność nauczyła mnie większej determinacji, odwagi i wytrwałości w dążeniu do wyznaczonych celów. Kiedyś, przez bardzo długi czas, czułem, że muszę cały czas coś udowadniać, że z powodu niepełnosprawności wcale nie jestem gorszy. Musiałem starać się bardziej. Dzisiaj wiem, że właściwie nie muszę nic nikomu udowadniać. Ale tamto doświadczenie bardzo wiele mnie nauczyło – mówi Jasiek Mela, jeden z ambasadorów kampanii. – To praca powinna mieć ręce i nogi, pracownik nie musi ;). Warto skupiać się na atutach, nie na brakach –  dodaje z charakterystycznym dla siebie dystansem.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością ma wszelkie podstawy do tego, by stała się sytuacją win-win. Pracodawca zyskuje cennego pracownika, tym samym zwiększa różnorodność zespołu, tworzy przyjazne środowisko pracy, może też skorzystać z ulg czy dofinansowań. Z kolei osoba z niepełnosprawnością zaczyna realizować się zawodowo, rozwijać się i uczestniczyć w życiu społecznym. Staje się bardziej niezależna, wzrasta jej poczucie wartości i samoocena.

Kampania „Zdolni bez ale” z jednej strony inspiruje osoby z niepełnosprawnościami do aktywnego poszukiwania pracy i wykorzystania kompetencji, z drugiej zwraca uwagę firm i organizacji na wysoki potencjał tych osób, z szczególnym naciskiem na ich umiejętności miękkie, takie jak determinacja, zdolność do adaptacji czy empatia – tłumaczy Katarzyna Nicewicz z Fundacji Moc Pomocy, organizatora akcji.

Obawy. Dlaczego problem jest ważny?

Wiele osób z niepełnosprawnościami rezygnuje z aktywności zawodowej czy udziału w procesach rekrutacyjnych, obawiając się, że ich sytuacja zdrowotna może stanowić poważną przeszkodę. Tymczasem posiadają umiejętności, które mogłyby stać się cenną wartością dla pracodawców, którzy z roku na rok coraz bardziej otwierają się na różnorodność zespołów. Właśnie dlatego firmy wdrażają polityki w zakresie inkluzywności, dostosowują środowiska.

Pracodawcy coraz częściej koncentrują się na talencie, doświadczeniu i potencjale, a nie na ograniczeniach. Rynek pracy potrzebuje talentów, a talent nie zna barier. Warto o tym pamiętać. Liczą się kompetencje – analityczne myślenie, kreatywność, umiejętność budowania relacji czy znajomość nowoczesnych technologii. Dlatego zachęcam wszystkich kandydatów, by śmiało brali udział w rekrutacjach na stanowiska zgodne z ich kwalifikacjami. Każda aplikacja to krok w stronę rozwoju, samodzielności i satysfakcji zawodowej. Warto dać sobie szansę – umiejętności i doświadczenie zawsze mają realną, konkretną wartość – podkreśla Joanna Wanatowicz, dyrektor zarządzająca agencji rekrutacyjnej Grafton Recruitment, partnera projektu.

 

O zdolnych bez „ale” w radiu, telewizji, internecie, prasie i outdoorze

Kampania jest prowadzona w telewizji, radiu, outdoorze oraz internecie. Antenę udostępniły stacje Grupy Polsat, spoty radiowe emitowane są w programach Grupy ZET, Złotych Przebojów, TOK FM, Radia Rock. Z kolei przestrzeń na billboardach i wiatach przystankowych udostępniło AMS.

Podobnie jak w ubiegłym roku, jej głównym elementem jest spot reklamowy z udziałem osób z niepełnosprawnościami, tytułowymi „zdolnymi bez ale”, którzy czują się spełnieni w życiu zawodowym. W spocie wystąpili znani już z zeszłego roku Jasiek Mela, podróżnik, społecznik i mówca motywacyjny oraz Rafał Mikołajczyk, działacz społeczny, mówca, sportowiec i założyciel Fundacji Moc Pomocy. W tegorocznej edycji dołączyli do nich: Agata Spała-Zakrewska – trenerka i audytorka dostępności, ekspertka ds. zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, założycielka HR Fair Play oraz Marcin Ryszka – dziennikarz sportowy.

Wszystkie działania promocyjne prowadzą na stronę projektu: www.ZdolniBezAle.pl, na której znajdują się niezbędne informacje dotyczące projektu. Na stronie internetowej publikowane są także ogłoszenia z ofertami pracy, na które mogą aplikować zainteresowane osoby oraz informacje dla pracodawców.

Webinary, szkolenia, podcasty + realna pomoc w poszukiwaniu pracy

„Zdolni bez ale” to nie tylko projekt edukacyjny. To także konkretne działania, takie jak szkolenia dla firm i kandydatów, realne wsparcie osób z niepełnosprawnościami w znalezieniu pracy.

Na potrzeby kampanii zostały przygotowane materiały merytoryczne przeznaczone dla firm oraz osób z niepełnosprawnościami.

  • Webinary – realizowane przez HR Fair Play i Fundację Moc Pomocy – dotyczą realiów zatrudniania i polityki inkluzywności, są przeznaczone w pierwszej kolejności dla działów HR i managerów, którzy zajmują się rekrutacją w firmach i organizacjach. Spotkania organizowane są także z myślą o osobach, które chciałyby podjąć pracę.
  • Goście podcastów poruszają podobną tematykę. Przedstawiciele organizacji i firm oraz osoby z niepełnosprawnościami opowiadają o swoich doświadczeniach, przezwyciężaniu obaw i zawodowych wyborach.

Indywidualną współpracę z osobami z niepełnosprawnościami, pomoc w przygotowywaniu się do rozmów kwalifikacyjnych, ocenie umiejętności czy przygotowania CV zapewnia agencja Grafton Recruitment, która kontaktuje się także z firmami zainteresowanymi zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami.

Kto za tym stoi?

Nad kampanią czuwa Fundacja Moc Pomocy, zajmująca się wsparciem osób z niepełnosprawnościami w powrocie do zdrowia i reorganizacji codziennego życia, na przykład po wypadku, czy w wyniku choroby. Partnerami kampanii są: Grafton Recruitment, Openfield, AMS, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, HR Fair Play, Instytut ESG oraz Fundacja Reaktywni.

Kampania jest współfinansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Więcej informacji na temat kampanii: www.ZdolniBezAle.pl

Osoby z niepełnosprawnościami – odsetek pracujących

Niepełnosprawność w kontekście aktywności zawodowej kojarzy się z szeregiem barier trudnych do pokonania. Tymczasem nie każda niepełnosprawność powoduje niezdolność do pracy. Według GUS w 2022 roku liczba aktywnych zawodowo osób z niepełnosprawnością w wieku produkcyjnym wynosiła 504 tysiące, z czego 474 tys. (94 proc.) stanowiły osoby pracujące.

Oznacza to, że osoby z niepełnosprawnościami stanowiły 94% osób niepełnosprawnych aktywnych zawodowo w wieku produkcyjnym.

Jednocześnie z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Openfield wynika, że wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami wzrósł z 13% do 19% w latach 2013-2022. Analiza wskazuje na pozytywne postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez firmy. Blisko 70 % z nich przyznaje, że zatrudnianie osób z niepełnosprawnością przyczynia się do promowania kultury wartości, różnorodności i inkluzji, co wpływa na budowanie otwartej i przyjaznej kultury organizacyjnej oraz zgadza się co do tego, że zwiększa empatię i zrozumienie między pracownikami. 63,7% jest przekonanych, że osoby z niepełnosprawnościami dają unikalne perspektywy, a ich umiejętności wzbogacają kulturę organizacyjną.

Otwartość firm wydaje się bardzo duża. A jednak 42% respondentów badania zgodziło się co do tego, że zazwyczaj niechętnie zatrudniają one osoby z niepełnosprawnościami, przy czym częściej deklarowali to przedstawiciel kadry zarządzającej. Co ciekawe, podobne podejście mają zarówno przedstawiciele organizacji, w których są zatrudnione są osoby z niepełnosprawnościami, jak i te, w których takich osób nie ma – wyjaśnia Maciej Maj, dyrektor zarządzający Openfield. Wniosek nasuwa się sam – jest jeszcze wiele do zrobienia – dodaje.

Pełna wersja raportu: www.ZdolniBezAle.pl

Badanie zaprojektowała i przeprowadziła agencja badawcza Openfield z zastosowaniem ankiety internetowej (CAWI) na panelu konsumenckim Manulo. Zostało ono przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych, pracujących Polaków na próbie N=1138. Badanie zrealizowano w październiku 2023 roku.