Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Eventy

Sensorycznie i na serio – zapraszamy do świata zmysłów!

hackathon

Już niebawem w Krakowie odbędzie się druga edycja jedynego w swoim rodzaju wydarzenia – mowa o Sensorycznie i na serio 2.0. To akcja skupiona na rozwiązaniach – głównie technologicznych – mogących ułatwić życie osobom ze szczególnymi potrzebami. W tym roku dedykowana jest osobom niewidomym lub słabowidzącym. Przewidziane są: konferencja, hackathon i wyjątkowy sensoryczny event, które łączą się w społecznie odpowiedzialny amalgamat i realnie wpływają na szerzenie świadomości o osobach z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Wydarzenia rozpoczną się symboliczną datą – 13 października – w Światowy Dzień Wzroku.

Wydarzenie otworzy Event Sensoryczny. Na terenie Galerii Krakowskiej, współorganizatora wydarzenia, w Hali Grodzkiej stanie wyjątkowa instalacja – sensoryczny plac zabaw, który umożliwi poznawanie świata z pomocą innych niż wzrok zmysłów. Odbędą się warsztaty sensoryczne z wykorzystaniem urządzeń wspierających dostępność i pokazy sprzętu dla osób niewidomych. To wszystko dzięki partnerom z WOMAI Kraków Centrum Nauki i Zmysłów oraz Park Edukacyjny Interakcje. Wydarzenie rozpocznie się 13 października i potrwa do 15 października 2022. Będzie można wziąć w nim udział w godzinach od 11.00 do 19.00. Zaproszone niech się czują zarówno dzieci, jak i dorośli. W akcję zaangażowane są osoby, które, jeśli zajdzie taka potrzeba, chętnie przyjdą z pomocą osobom z niepełnosprawnościami, uczestniczącym w wydarzeniu.

Drugim elementem akcji jest konferencja, która odbędzie się 21 października 2022 w siedzibie partnera strategicznego Tesco Technology w Krakowie. Dedykowana jest szczególnie tym, którzy dostępność muszą traktować jako element projektowania produktów i usług. Obejmie ona debaty i wykłady z udziałem ekspertów. To zaproszenie do poznania najważniejszych pojęć w zakresie sensoryki i dyskusji o różnych wymiarach niepełnosprawności.

Trzecią częścią tegorocznej edycji jest hackathon, na który zaproszeni są programiści, studenci, graficy, UX’owcy, pracownicy działów IT chcący wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności, aby stworzyć nowe rozwiązania ułatwiające życie osobom niewidomym i słabowidzącyn. Hasłem tegorocznego maratonu programowania jest Miasto/Przestrzeń przyjazna osobom niewidomym. Jego rezultatem będzie nagrodzenie najlepszego prototypu aplikacji, produktu lub usługi, które będą działać na rzecz zwiększenia dostępności społecznej. Na hackathon obowiązują zapisy, a odbędzie się on 22 i 23 października 2022 w siedzibie Tesco Technology w Krakowie.

Organizatorami akcji są Magdalena Dydyszko i Piotr Kowalski. Chcemy tworzyć przestrzeń, dającą możliwość pełnego uczestniczenia w życiu społecznym osobom z niepełnosprawnościami sensorycznymi – mówi Magdalena Dydyszko, na co dzień Koordynator ds. dostępności w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Sensorycznie i na serio skupia ludzi, społeczność wokół dostępności, idei, przesłania, realnego działania niosącego radość zarówno tym, którzy współtworzą Sensorycznie i na serio, jak i tym, którzy skorzystają z jego efektów – dodaje.

Interesuje nas znalezienie innowacyjnych rozwiązań, które mogą ułatwić osobom ze szczególnymi potrzebami sprawne funkcjonowanie na co dzień. Aby to osiągnąć, podzielimy się z produktowcami wiedzą na temat dostępności i postaramy się zmienić ich sposób myślenia o tej małej, ale liczącej się grupie odbiorców, jaką są osoby niewidome i słabowidzące. – mówi z kolei Piotr Kowalski Członek Zarządu Stowarzyszenia PDMA Central Europe.

Pomysłodawcy zapraszają do wzięcia udziału w akcji, która pomaga zmienić optykę – wczuć się na chwilę w sytuację tych, dla których nasza pomoc jest nieoceniona. Akcji, która swoim wydźwiękiem ma zachęcić do inkluzywnego wspierania osób ze szczególnymi potrzebami. Akcji, która pobudzi wszystkie zmysły i uświadomi jej uczestnikom, że z wyłączeniem jednego z nich żyje się inaczej.

Wszystkie eventy wchodzące w skład wydarzenia są darmowe. Więcej informacji, w tym tych dotyczących zapisów na hackathon, znajduje się pod adresem: https://sensorycznieinaserio.org/. Partnerem kampanii jest agencja PR Inspiration.