Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jak robić biznes z firmami logistycznymi z USA? 8 zasad amerykańskiej etykiety biznesowej

biznes z firmami logistycznymi

Rozważasz nawiązanie współpracy z firmą logistyczną ze Stanów Zjednoczonych? Przed przystąpieniem do poważnych rozmów zdecydowanie warto poznać amerykańską etykietę biznesową. W ten sposób Twoje negocjacje mogą okazać się bardziej owocne i zmniejszysz ryzyko wpadki, która mogłaby przekreślić dobry interes. W tym artykule omówimy 8 ważnych zasad, które obowiązują w świecie biznesu w USA.

Punktualność

W Stanach Zjednoczonych punktualność jest postrzegana jako przejaw szacunku wobec czasu partnerów biznesowych. Dlatego warto zadbać o to, aby być zawsze na czas. Dotyczy to zarówno spotkań biznesowych na żywo i wideokonferencji online, jak i terminów dostawy towarów do USA. Częste i znaczne opóźnienia z pewnością zrobią złe wrażenie na amerykańskich partnerach i mogą zostać odebrane jako brak profesjonalizmu, który w USA jest niezwykle ważny. Podczas planowania spedycji USA-Polska warto zatem uwzględnić możliwość ewentualnych opóźnień i uzgodnić termin z odpowiednim zapasem czasu właśnie na takie nieprzewidziane sytuacje.

Równość

Kultura biznesowa w Stanach Zjednoczonych opiera się na równości i sprawiedliwości w relacjach biznesowych. Oznacza to, że wszyscy partnerzy biznesowi powinni być traktowani z takim samym szacunkiem, bez względu na ich status społeczny, pozycję zawodową czy wielkość firmy. Absolutnie niedopuszczalne są jakiekolwiek żarty i komentarze dotyczące koloru skóry, płci, orientacji, religii czy też wyglądu. Dyskryminujące zachowania mogą zupełnie przekreślić Twoje szanse na zawarcie korzystnej umowy na eksport towarów z USA.

Bezpośredniość w komunikacji

Bezpośrednia komunikacja jest ceniona w amerykańskim biznesie, ponieważ pozwala na jasne wyrażanie oczekiwań i potrzeb. W trakcie negocjacji i rozmów biznesowych o dostawie towarów z USA raczej nie musisz obawiać się o niedomówienia.Amerykanie są znacznie bardziej swobodni w kontaktach biznesowych niż Polacy, dla których mówienie po imieniu do przełożonych często jest niemałym szokiem. W przypadku spotkań na żywo bezpośredniość w komunikacji oznacza również uściski dłoni, ogólną swobodę w komunikacji niewerbalnej i utrzymywanie kontaktu wzrokowego.

Poszanowanie prywatności

Chociaż amerykańska kultura biznesowa jest nieodłącznie związana z bezpośredniością, to szanowanie prywatności partnerów biznesowych nadal jest bardzo istotne. Unikaj zadawania zbyt osobistych pytań lub wtrącania się w prywatne sprawy swoich kontrahentów od dostaw towarów z USA. Zbytnia poufałość jest bowiem postrzegana w negatywny sposób i kojarzy się z brakiem profesjonalizmu. Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych raczej nie łączą biznesu z przyjaźnią, zwłaszcza w przypadku krótkiej historii współpracy w zakresie wysyłki ładunków z Polski do USA.

Profesjonalizm w każdej sytuacji

Profesjonalizm jest niezwykle ważny w relacjach biznesowych w zakresie eksportu na linii Polska-USA. Warto dbać o to, aby zachować profesjonalne podejście we wszystkich sytuacjach, niezależnie od okoliczności. Obejmuje to między innymi rzetelność w wywiązywaniu się z zobowiązań, szacunek w komunikacji oraz zachowanie kultury osobistej podczas spotkań biznesowych. Co więcej, nawet w przypadku luźnego przyjęcia po spotkaniu biznesowym Twoi amerykańscy partnerzy nadal będą oczekiwać od Ciebie w pełni profesjonalnego zachowania.

Skupianie się na wynikach

Amerykańska kultura biznesowa kładzie duży nacisk na osiąganie konkretnych wyników. Dlatego ważne jest, aby działania prowadzone w ramach np. dostawy lotniczej towarów z USA były skoncentrowane na efektywnym realizowaniu ustalonych celów biznesowych. Skuteczne planowanie, monitorowanie postępów i odpowiednie dostosowanie strategii działania pozwolą osiągnąć pożądane rezultaty. Twoich partnerów interesuje przede wszystkim wynik końcowy, a nie droga do uzyskania go.

Otwartość na zmiany i elastyczność

Branża logistyczna w Stanach Zjednoczonych cechuje się sporą dynamiką. Amerykańscy partnerzy z pewnością docenią otwartość na nowe pomysły, technologie i strategie zarządzania ładunkami skonsolidowanymi z USA. Bardzo ważna jest też dla nich elastyczność, która oznacza zarówno umiejętność szybkiego dostosowania się do nowych warunków, jak i zdolność do wypracowywania kompromisów podczas negocjacji warunków np. eksportu palet z USA do Polski.

Docenianie różnorodności

W Stanach Zjednoczonych panuje duże zrozumienie i szacunek dla różnorodności kulturowej, etnicznej i społecznej. W relacjach biznesowych z firmami logistycznymi z USA warto doceniać różnorodność i otwarcie wyrażać szacunek dla różnych kultur, tradycji i punktów widzenia. Poszanowanie różnorodności może prowadzić do budowania silniejszych i bardziej otwartych relacji biznesowych, co może przynieść Ci wiele korzyści w transporcie ładunków z USA do Polski.