Sprawozdanie BDO to obowiązek, który dotyczy wielu firm działających w Polsce. Aby ułatwić sobie gospodarkę nieczystościami w firmie, warto skorzystać z profesjonalnego oprogramowania, które w dużej mierze zautomatyzuje ten proces. Czym kierować się przy wyborze takiego softu?
Kto musi składać sprawozdanie o odpadach?
Ustawa o BDO weszła w życie w styczniu 2020 roku. Główne cele, jakimi kierował się parlament, to stworzenie zrównoważonego systemu zarządzania odpadami opakowaniowymi. W ten sposób ustawodawca chciał zapanować nad liczbą nieczystości, która pozostaje poza tzw. obiegiem zamkniętym.
Zgodnie z literą prawa, sprawozdanie o odpadach obowiązuje m.in.:
- producentów, importerów oraz nabywców wewnątrzwspólnotowych opakowań z papieru, tektury, tworzyw sztucznych, szkła i drewna,
- przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach, w tym m.in.: piekarnie, cukiernie, mleczarnie, wytwórnie napojów, huty szkła oraz zakłady produkcyjne, które pakują swoje wyroby,
- prowadzących sklepy, w których klienci korzystają z reklamówek, które są objęte ustawą recyklingową,
- przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek opony i preparaty smarowe (lub towary je zawierające),
- producentów pojazdów oraz komisy samochodowe,
- działalności wprowadzające na rynek sprzęt elektroniczny, w tym autoryzowane przedstawicielstwa,
- firmy wprowadzające na rynek baterie lub akumulatory,
- organizacje odzysku opakowań i sprzętu elektronicznego.
Jak widzisz, lista firm, które w rozumieniu ustawy wytwarzają odpady BDO, jest ogromna. Doskonale można zobrazować to na przykładzie kilku segmentów rynku. W Polsce mamy co najmniej 26 tysięcy komisów samochodowych, 330 tys. sklepów spożywczych i ok. 10 tys. piekarni. A to tylko ułamek działalności, których dotyczy ten akt prawny.
Jak zabrać się za przygotowanie sprawozdania o odpadach?
Przede wszystkim trzeba wybrać oprogramowanie, które jest w pełni zgodne z obowiązującymi w Polsce aktami prawnymi. To nie tylko ustawa o BDO, ale też rozporządzenie Ministra Środowiska z grudnia 2014 roku. Sprawdź też, czy dedykowany soft daje Ci dostęp do:
- aktualnego katalogu odpadów,
- metod odzysku i unieszkodliwiania,
- karty ewidencji odpadów,
- protokołu przekazania odpadów,
- raportów po KPO.
Przykładem takiej aplikacji jest GSW Orange. Więcej informacji o programie do obsługi BDO stworzonym przez GS Software znajdziesz tutaj: https://gs-software.pl/pl,offer-software-gsw-orange.
Wybierając profesjonalne oprogramowanie, Twoja firma będzie w stanie zarządzać praktycznie całym cyklem życia nieczystości – od ich przyjęcia, aż do utylizacji. Taki software umożliwi Ci obsługiwanie:
- ważeń,
- zanieczyszczeń,
- faktur,
- magazynu,
- umów (wraz z ich edycją),
- ewidencji odpadów,
- KPO (karty przekazania odpadów).
Czy opłaca się zainwestować w profesjonalną aplikację do BDO?
Tak, bez wątpienia jest to software, który każda firma powinna mieć na stanie. Składa się na to kilka głównych czynników. Wśród tych najważniejszych warto wymienić m.in. optymalizację czasu pracy w firmie. Korzystając z aplikacji od GS Software, cały proces związany z rozliczeniem BDO będzie można przejść o wiele szybciej, a więc pracownicy będą w stanie wykonać w ciągu pracy o wiele więcej zadań, niż do tej pory.
Za przejściem na taki software przemawia też troska o finanse firmy. Błędy w KPO mogą być niezwykle kosztowne. Wystarczy tylko odwołać się do słynnego artykułu 50 Ustawy o Odpadach. Niedopełnienie wszystkich formalności, jakie narzuca ten akt prawny zagrożone jest karą nawet miliona złotych!