Konwersja to temat kluczowy przede wszystkim dla menedżerów sklepów internetowych. A to dlatego, że współczynnik konwersji często jest bardzo zbieżny z całościową oceną rentowności biznesu. Co warto wiedzieć o konwersji i jakie podstawowe wskazówki na temat optymalizacji współczynnika konwersji warto znać?
Konwersja to nie tylko zakup
Zanim przejdziemy do prezentacji podstawowych wskazówek, warto zaznaczyć, że konwersja to de facto nic innego jak realizacja celu. A co za tym idzie – z tym pojęciem mamy do czynienia nie tylko w kontekście zakupów, a co więcej – nie tylko w obszarze segmentu e-commerce.
Możemy wyróżnić szereg innych działań, które często również określa się jako przedmiot konwersji. To między innymi zapis do newslettera, pobranie materiału PDF czy potwierdzenie subskrypcji.
Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest konwersja i nie znasz jej ustawień w poszczególnych systemach reklamowych, koniecznie zapoznaj się z tą publikacją: https://tigers.pl/bazawiedzy/articles/konwersja-poradnik-dla-poczatkujacych-353
Konwersja – wskazówki optymalizacyjne
Poniżej znajdziesz kilka podstawowych wskazówek, które mogą być pomocne w pracy nad poprawą współczynnika konwersji. Większość z nich odnosi się do klasycznych sklepów internetowych. Jeśli handlujesz online – upewnij się, że Twoja witryna nie zawiera błędów w tym zakresie.
Po pierwsze – optymalizacja formularzy
Jednym z podstawowych błędów, które nadal bardzo często pojawiają się w różnego rodzaju sklepach internetowych, są rozbudowane formularze.
Konieczność wypełnienia zbyt wielu obowiązkowych pól, może być dla użytkownika dosłownie odstraszająca – nawet wtedy, gdy dotarł już do etapu poprzedzającego finalizację transakcji.
Co ciekawe – bardzo często firmy, które tworzą formularze wymagające uzupełnienia wielu pól, zupełnie nie wykorzystują gromadzonych danych. Brzmi jak podwójny błąd?
Upewnij się, że wymagasz od użytkownika podania tylko tych danych, które naprawdę są niezbędne.
Po pierwsze – wzbudzanie zaufanie
Sklepy internetowe, które nie sprawiają dobrego wrażenia, a ich wygląd bądź zawartość budzą wątpliwości, będą borykać się z problemami w zakresie sprzedaży.
Konwersja może być wówczas kolejnym z kolei krokiem, który należy optymalizować. Jako pierwszym w kolejności aspektem wartym naprawy powinien być w tych sytuacjach poziom wzbudzania zaufania.
W gronie rozwiązań dla tego wyzwania możemy wyszczególnić między innymi rozbudowę możliwości podjęcia kontaktu (włącznie z wdrożeniem czatu online). Dobrze sprawdzić mogą się również takie elementy jak testimoniale, opinie o produktach czy recenzje.
Priorytetem jest także prokonsumencka polityka zwrotów, szybkość wysyłki czy oczekiwania na dostawę, a także dostępne formy płatności (warto zadbać o to, by użytkownicy mieli dostęp do preferowanych przez siebie form).
Po trzecie – techniki sprzedażowe
Optymalizację współczynnika konwersji możemy prowadzić również poprzez wdrażanie atrakcyjnych dla klientów rozwiązań, które prowokują do zakupu.
Może być to między innymi dodawanie banerów pop-up, wykorzystywanie reguły niedostępności poprzez tworzenie liczników czasu limitujących dostępność produktów czy także testowanie różnych sposobów komunikacji korzyści z zakupu.
Warto pamiętać również o tym, że dzięki nowoczesnej analityce możemy weryfikować przyczyny niesatysfakcjonującego współczynnika konwersji na wielu poziomach. To bardzo istotne w kontekście podejmowanych działań optymalizacyjnych. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że użytkownicy opuszczający witrynę po kilkunastu sekundach przeglądania to zupełnie innych sygnał niż wysoki wskaźnik porzuconych koszyków.