Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Startupy

Model biznesowy a schemat Business Model Canvas

model biznesowy

Model biznesowy, podobnie jak biznes plan ma za zadanie już przed samym rozpoczęciem działalności zastanowić się jak wykorzystamy nasze finanse do promocji firmy i dotarciu do potencjalnego klienta. Dzięki odpowiedniemu i przemyślanemu stworzeniu, a potem zastosowaniu obu dokumentów możemy zyskać przewagę nad konkurencją.

Czym jest model biznesowy

Stworzenie zarówno biznes planu jak i odpowiedniego modelu biznesowego wymaga szerokiej wiedzy specjalistycznej oraz ciągłego badania panujących trendów w naszej branży. W pierwszej kolejności określamy grupę docelową osób dla której kierowany jest nasz produkt lub usługa. Kolejnym czynnikiem jest określenie wartości produktu jaki kierowany jest do potencjalnego klienta i strategia jego dostarczania. Każdy oferowany produkt – nieważne czy jest usługa czy namacalny produkt – musi mieć określoną cenę. Model biznesowy ma za zadanie przedstawić w jaki sposób ta cena będzie ustalana ( np. poprzez badanie konkurencji ).

Business Model Canvas

Model Canvas to jeden z najpopularniejszych schematów używanych do analizowania i tworzenia modeli biznesowych. Został on opracowany przed Alexandra Osterwaldera w 2008 roku.
Jak podaje Wikipedia schemat Model Canvas pozwala na:

• dokładne określenie kluczowych obszarów biznesu,
• możliwość zlokalizowania słabych punktów jeszcze przed przejściem do realizacji biznesu,
• przygotowanie klarownej prezentacji naszego pomysłu,
• opracowanie wiarygodnej i dokładnej strategii promocji biznesu

Model biznesowy – przykład

Wszystkie cenione firmy od początku swojej działalności wdrażają jakiś model biznesowy. Może on być mniej lub bardziej zaawansowany. Wykorzystując zasoby Internetu nasz model biznesowy może sugerować prezentację produktu poprzez wyszukiwarki internetowe ( pozycjonowanie stron, reklama kontekstowa ), sieci społecznościowe np Facebook lub portale tematyczne. Wiele stron wykorzystuje darmowe udostępnianie treści, zachęcając tym samym do wejścia na stronę i polecaniu treści, tak aby z czasem przekształcić stronę na komercyjną ( płatne udostępnianie treści lub produktów związanych z tematyką portalu ( np. ebooki ) )
Kolejnym przykładem dotarcia do potencjalnego klienta jest skorzystanie z portali aukcyjnych, porównywarek cen, serwisów ogłoszeniowych. Istnieje możliwość skorzystania z programów partnerskich.Rozliczamy się wtedy w systemie abonamentowym lub prowizyjnym.

Powiązane artykuły

Jak przygotować biznesplan?

teoriabiznesu.pl

Biznesplan to klucz do sukcesu. Poznaj jego wytyczne.

teoriabiznesu.pl