Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Pieniądze

UOKiK – „Nowy ład dla konsumentów” i „Omnibus”

niedziele handlowe

UOKiK informuje iż w dniu 18 października 2018 roku odbył się obywatelski dialog konsumencki na temat pakietu zmian, które zwiększą ochronę praw konsumentów. Dotyczyć mają one zakupów w Internecie, usług cyfrowych i kwestii podwójnych standardów produktów w różnych krajach.

„Nowy ład dla konsumentów”

– Rynek podlega szybkim zmianom. Nowy ład dla konsumentów to odpowiedź na nowe wyzwania. Gromadzimy dane w chmurze, korzystamy z serwisów społecznościowych, coraz chętniej kupujemy przez internet. Zmiany mają wzmocnić prawa konsumentów i zapewnić im dodatkowe narzędzia przy dochodzeniu roszczeń – cytujemy słowa wiceprezes  UOKiK – Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Oznacza to wielkie zmiany, a sam projekt nosi nazwę proponuje „Nowy ład dla konsumentów” („New deal for consumers”).

Powództwa przedstawicielskie

UOKiK informuje, że powództwa przedstawicielskie mają za zadnie pomóc konsumentom zbiorowo dochodzić swoich roszczeń oraz łatwiej będzie odzyskać rekompensaty. Dotyczy to sektorów finansowych, transportu, telekomunikacji i energetyki. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku jaki złoży wykwalifikowany podmiot ( organizacja konsumencka ), sąd lub inna upoważniona do tego jednostka wyda nakaz zaprzestania szkodliwych praktyk i nakaże wypłacić rekompensatę dla konsumentów.
Dodatkowo możliwe będzie negocjowanie warunków porozumienia.

Projekt „Omnibus”

Projekt dyrektywy „Omnibus” to drugi z elementów „Nowego ładu dla konsumentów”. Obejmuje on zmiany w 4 dyrektywach związanych z:

Większą przejrzystością w sieci – Osoba kupując otrzyma informację od jakiej osoby kupuje towar. Może to być przedsiębiorca lub osoba prywatna. W przypadku osoby prywatnej nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów, o czym portal będzie musiał powiadomić.
Ułatwienia w indywidualnym dochodzeniu roszczeń
Ochrona przy „bezpłatnych” usługach cyfrowych – Osoby korzystające z darmowych usług w Internecie nie muszą płacić za produkt, jednak w zamian podają swoje dane osobowe. Podobnie jak w wypadku umów płatnych, będą mogli w ciągu 14 dni odstąpić od umowy.
Sprzedaż na pokazach i w domach konsumentów.
Walka z podwójnymi standardami produktów

Więcej informacji dotyczących projektu znajdziemy na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Powiązane artykuły

Everli – bezpieczne i wygodne zakupy z dowozem w 23 miastach Polski

teoriabiznesu.pl

Jakość paliwa sprawdzimy na stronie UOKiK

teoriabiznesu.pl

Wpływ pandemii i przemian społecznych na samopoczucie Polaków

teoriabiznesu.pl