Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Blisko ludzi Startupy

Wpływ pandemii i przemian społecznych na samopoczucie Polaków

Przez sytuację związaną z pandemią koronawirusa, w ciągu krótkiego czasu Polacy byli zmuszeni wprowadzić duże zmiany w swoim życiu, by móc w sprawny sposób funkcjonować w nowej rzeczywistości – przenieść aspekty związane z pracą i szkołą w zacisze domowe, ograniczyć kontakty z rodziną i przyjaciółmi, a także zrezygnować z wykonywania innych czynności. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Everli przez SW Research, niemal co druga osoba odczuwa negatywne skutki obostrzeń i tym samym określa swoje samopoczucie jako gorsze niż przed pierwszym lockdownem.

Koronawirus a zdrowie fizyczne i psychiczne

Spośród osób biorących udział w badaniu, ponad 45 proc. ankietowanych na pytanie “Jak ocenia Pani/Pan swoje samopoczucie w porównaniu z okresem przed pandemią Covid-19?” odpowiedziało, że czuje się gorzej. Dodatkowo 35 proc. spośród respondentów stwierdziło, że ich kondycja fizyczna jest słabsza w porównaniu ze stanem sprzed wprowadzenia pierwszego lockdownu. Rezultaty badań przekroczyły nasze przypuszczenia. Zadając te pytania zakładaliśmy, że wyniki nie będą wyglądały zbyt pozytywne, jednak nie spodziewaliśmy się, że długofalowe skutki izolacji i obostrzeń dotyczyć będą aż tak dużej części społeczeństwa  – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

samopoczucie

Nie da się ukryć, że duży wpływ na wyniki ma m.in. izolacja domowa i tym samym brak kontaktu z innymi ludźmi. Ponad połowa respondentów, bo aż 52 proc., mówi, że swój czas wolny najczęściej spędza w zaciszu domowym. Ważnym aspektem jest tutaj też spadek aktywności ruchowej spowodowany takim stanem rzeczy – 28 proc. ankietowanych odpowiedziało, że dużo rzadziej uprawiają sport. Zdecydowana większość Polaków (jest to 65 proc.) spędza od 2 do 5 godzin tygodniowo na stacjonarnych zakupach spożywczych. Spośród nich, w 60 proc. to supermarkety i hipermarkety, 23 proc. to małe lokalne sklepy, zaś 4 proc. stanowią bazary i targi. Nawyki żywieniowe Polaków również uległy pewnym zmianom. 19 proc. ankietowanych odpowiedziało, że sięga po przekąski znacznie częściej niż przed wybuchem pandemii; niewiele mniej, bo 18 proc., zaznaczyło, że sięga po słodycze.

aktywność fizyczna

 W dzisiejszym świecie jedną z najważniejszych “walut” jest czas. Jako Everli dbamy o to, by odciążyć naszych Klientów z części ich codziennych obowiązków, takich jak regularne zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych, by mogli znaleźć czas na inne przyjemności – spędzanie dnia z rodziną, aktywność fizyczną bądź rozwijanie swoich pasji i samych siebie. Już niedługo będziemy obchodzić Dzień Dziecka i Dzień Ojca – mamy nadzieję, że możliwość zamawiania produktów spożywczych za pomocą naszej platformy sprawi, że Klienci będą mieli możliwość spędzania więcej czasu ze swoimi bliskimi. W naszym kraju powoli luzowane są obostrzenia – coraz więcej miejsc otwiera się, tym samym rozszerzając wachlarz możliwości spędzania czasu; dodatkowo zbliżają się wakacje, a dni są coraz dłuższe i pogoda zaczyna coraz bardziej dopisywać – warto jest więc wykorzystać nowe alternatywy i przeznaczyć czas na spacer lub uprawianie sportu, zamiast spędzać go w kolejkach sklepowych – dodaje Podkowińska-Tretyn.

Zakupy online – wygoda i bezpieczeństwo

Spośród ankietowanych 43 proc. odpowiedziało, że przynajmniej raz zrobiło zakupy spożywcze w sklepach internetowych; co piąta osoba skorzystała przy tym z platformy zakupowej online. W badaniu Nowy obraz polskiego konsumenta przeprowadzonego przez PwC, 57 proc. respondentów powiedziało, że od początku wybuchu pandemii liczba produktów spożywczych kupowanych przez nich online, zwiększyła się. Na nawyki zakupowe naszych klientów w dość dużym stopniu wpływa pandemia Covid-19. Tym samym udział rynku e-grocery zwiększa się i na ten moment szacuje się, że może on wynosić już 1,5-2 proc. – mówi Anna Podkowińska-Tretyn.

Podczas badania respondenci zostali zapytani o trzy główne powody, dla których preferują zakupy online. Najczęściej udzielane odpowiedzi to wygoda, zaoszczędzony czas i szybkość zakupów oraz bezpieczeństwo transakcji. Dla 1/5 ankietowanych ważna jest także możliwość wybrania sposobu dostawy do domu, atrakcyjne promocje i oferty (takie jak darmowe dostawy), a także niższe ceny produktów od tych, które oferują sklepy stacjonarne. Od kilku miesięcy Everli oferuje możliwość korzystania z usług w systemie subskrypcyjnym – mowa tutaj o abonamencie miesięcznym lub rocznym. Program cieszy się coraz większym powodzeniem wśród użytkowników; jego udział na tę chwilę to ponad 15 proc. W ramach oferty Klienci mają m.in. możliwość nielimitowanych darmowych dostaw, a także czekają na nich atrakcyjne zniżki i promocje cenowe. Popularność modelu subskrypcyjnego wskazuje na to, że wiele użytkowników przyzwyczaiło się do możliwości zakupów online i zamierza kontynuować korzystanie z usługi również po zakończeniu pandemii – podsumowuje Anna Podkowińska-Tretyn.

###

Badanie powstało na zlecenie Everli.pl i zostało zrealizowane przez instytut badawczy SW Research na grupie 1005 ankietowanych w terminie 27-30 kwietnia 2021 r.

###

O Everli

Everli to najszybciej rozwijająca się w Europie platforma służąca do zakupów spożywczych online. Pomysł narodził się z rosnącej potrzeby oddania ludziom jednej z najcenniejszych rzeczy w ich życiu: czasu. Użytkownicy Everli mogą kupować produkty w swoich ulubionych sklepach szybko, wygodnie i bezpiecznie. Dodatkowym atutem jest realizacja zamówienia na określoną godzinę, tego samego dnia, przez dedykowanego Szopera, który odpowiada zarówno za zakupy, transport, jak i dostawę do domu. Zakupy są dostarczane bezdotykowo, a wszystkie metody płatności mają formę bezgotówkową. Usługa jest już dostępna w 23 miastach Polski.

Powiązane artykuły

Polacy czekają na Black Friday, ale połowa też się go boi

teoriabiznesu.pl

Everli – bezpieczne i wygodne zakupy z dowozem w 23 miastach Polski

teoriabiznesu.pl

Żabka sprzeda, Uber Eats dowiezie

teoriabiznesu.pl