Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Internet Reklama

Black Friday – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje o czujność

zakupy uwaga

W związku z wyprzedażami jakie już niedługo będą miały miejsce, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał o zagrożeniach, a także o prawach konsumenta nabywającego promocyjny produkt.

Black Friday i Cyber Monday to okazje do nadużyć

W związku z panującą epidemią koronawirusa, Black Friday nie będzie miał takiego dużego rozmachu jak w zeszłym roku. Chodzi tutaj w szczególności o galerie handlowe, w których niektóre sklepy pozostaną zamknięte. W związku z tym, większość zakupów przeniesie się do internetu. Okazją za to będzie Cyber Monday, który jest internetowym odpowiednikiem Black Friday.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie skargi co roku wpływają podczas w/w wydarzenia. Konsumenci w szczególności zgłaszali takie problemy jak;

  • Żonglerka cenami – Zawyżanie cen produktów przed wyprzedażami, po to żeby w takim dniu ponownie ją obniżyć, zaznaczając tym samym promocję.
  • Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów.
  • Naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy rabat na zakupiony produkt.
  • Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”.

– Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prawa konsumenta podczas e-zakupów

Jak podkreśla Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podczas zakupów robionych w internecie, klient ma takie samo prawo na zwrot towaru, jak w sklepie stacjonarnym.

Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy – zwróć się czym prędzej do sprzedawcy. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
Produkt kupiony przez internet można także zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. W tym ceku należy wypełnić specjalne oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Nie wszystko da się zwrocić

Nie wszystkie produkty można jednak zwrócić. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wylicza ograniczenia:

  • artykuły o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoce, sery
  • rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta, np. biżuteria z grawerem,
  • płyty z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzono po dostarczeniu,
  • bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Jak zminimalizować rozczarowanie wynikające z błędnego zakupu?

  • Porównaj cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybierz sklep, który oferuje najlepsze okazje. Jeżeli jest to możliwe, warto sprawdzić historię ceny danego produktu.
  • Sprawdź opinie o produkcie na innych portalach niż dany e-sklep, ponieważ zdarza się, że sklepy usuwają niekorzystne komentarze z własnej strony.
  • Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, na przykład na takie które łudząco przypominają oryginalne, lub znane marki
  • Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, pojawiające się w mediach społecznościowych – mogą pochodzić np. od oszustów.
  • Sprawdź kim jest sprzedawca, jakie ma opinie i jak długo funkcjonuje na rynku.
  • Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE
  • Sprawdź jaki okres zwrotu przysługuje w ramach zakupionego towaru.
  • Płać kartą kredytową. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak.
  • Sprawdź czy podczas wykonywania przelewów, link nie kieruje na stronę oszustów, zamiast do banku.
  • Bądź szczególnie ostrożny przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier – mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Zwróć uwagę na kwestię płatności za tego typu usługi – często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
  • Pamiętaj, że dokonując zakupu na odległość, a takim jest zakup przez internet, masz prawo do 14 dniowego terminu zwrotu lub dłuższego, jeśli takowy zaoferował ci sprzedawca.
  • Pamiętaj również o Twoich pozostałych prawach, w tym wynikających z rękojmi. Przez2 lata w przypadku wystąpienia wady możesz żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy.

źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiązane artykuły

Zmiana stóp procentowych, a oprocentowanie kredytów

teoriabiznesu.pl

Wpływ pandemii i przemian społecznych na samopoczucie Polaków

teoriabiznesu.pl

Polacy czekają na Black Friday, ale połowa też się go boi

teoriabiznesu.pl