Subskrypcja to aktualnie pojęcie dobrze znane konsumentom. Niemal połowa Polaków korzysta z przynajmniej jednej takiej usługi, najczęściej dającej dostęp do platform streamingowych, muzyki czy platform e-commerce. Poza najpopularniejszymi usługami wymagającymi abonamentu, coraz częściej mówi się także o alternatywnych formach użytkowania samochodów. Jednym z najbardziej obiecujących trendów jest subskrypcja aut. Ten model, który łączy elastyczność wynajmu z wygodą użytkowania własnego pojazdu, zaczyna przekonywać do siebie szerokie grono konsumentów.
W dobie rosnącej popularności subskrypcji w Polsce, coraz więcej osób decyduje się na regularne opłacanie dostępu do ulubionych produktów i usług. Prawie połowa Polaków korzysta z takiego modelu zakupowego, niezależnie od płci czy miejsca zamieszkania, a najbardziej popularnymi formami abonamentu są streamingi filmów i muzyki oraz platformy e-commerce. Spośród osób korzystających z subskrypcji, niemal trzy czwarte ma wykupiony abonament aż do 3 produktów lub usług. Co ciekawe, większość użytkowników tej usługi stara się za ich pomocą monitorować swoje wydatki i poszukuje sposobów na ich optymalizację. Ta tendencja do kontroli wydatków znajduje swoje odzwierciedlenie także w zyskującej na popularności subskrypcji aut zastępującej ich zakup.
Abonament na samochód
Subskrypcja aut to nowoczesna forma wynajmu długoterminowego, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców ceniących sobie elastyczność, zwłaszcza tych, którzy zamiast jeździć tym samym autem przez kilka lub kilkanaście lat wolą wymieniać je regularnie, np. raz do roku. Takie rozwiązanie niweluje konieczność zajmowania się sprzedażą starego i zakupem nowego modelu, jednocześnie zapewniając wszystkie niezbędne usługi w comiesięcznej stałej opłacie. To, jak się okazuje, jest dla coraz liczniejszej grupy Polaków bardzo istotnym aspektem w momencie wypożyczania pojazdu. Według wyników raportu SIXT Polska „Auto na własnych zasadach”, wariant „wszystko w cenie wynajmu” zachęciłby do skorzystania z subskrypcji auta już jedną trzecią polskich kierowców. Z kolei dla 22 proc. to właśnie elastyczność stanowi największy atut wynajmu.
– Kierowca, który chce regularnie zmieniać auto na nowszy, bądź inny model, dzięki subskrypcji ma taką możliwość wybierając abonament na okres od kilku do 12 miesięcy. Taka opcja staje się dla polskich kierowców coraz bardziej kusząca. Równie istotna jest także kwestia kosztów. Według naszego badania już czterech na dziesięciu Polaków uważa, że wynajem auta jest korzystniejszy niż jego zakup – komentuje Tomasz Cybula, Dyrektor Handlowy w SIXT Polska.
Przewidywalne koszty
Zgodnie z wynikami raportu SIXT Polska ponad połowa Polaków wydaje na utrzymanie własnego auta pomiędzy 501 a 2000 zł miesięcznie. Subskrypcja, która wiąże się ze stałą miesięczną opłatą sprawia, że koszty użytkowania są przewidywalne. Nie ma niespodziewanych wydatków na naprawy czy serwisowanie. Z badań Deloitte wynika, że już jedna trzecia Polaków nie odczuwa potrzeby posiadania auta na własność. Natomiast według raportu SIXT co czwarty Polak jest skłonny wydać na wynajem auta do 2500 zł.
– Popularność subskrypcji bez wątpienia z roku na rok coraz bardziej wzrasta, a korzystne warunki wynajmu zachęcają coraz więcej firm, a także użytkowników prywatnych. Dla wielu osób wynajem auta to także sposób na oszczędność. Takie benefity jak atrakcyjna cena, duży wybór różnych modeli i opcja zmiany pojazdu na przykład co roku, to tylko niektóre atuty subskrypcji. Z naszego badania wynika, że opcja wynajęcia samochodu w kompleksowym pakiecie – wszystko w cenie (ubezpieczenie OC i AC, NNW oraz auto zastępcze, serwis i opony) – jest dla jednej trzeciej Polaków najbardziej zachęcająca – podsumowuje Tomasz Cybula.
Czy wynajem to przyszłość motoryzacji?
Subskrypcja aut to jedno z tych rozwiązań, które może zrewolucjonizować sposób myślenia o mobilności, stając się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnego posiadania samochodu. Potwierdzają to także dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, pokazujące wzrost rynku wynajmu w Polsce. W pierwszej połowie 2024 roku, branża wynajmu długoterminowego wzrosła o 7,9 proc. rok do roku.