Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Reklama

BOLT i E-licencja na usługi taxi Kolejny krok w poprawie bezpieczeństwa?

Bolt

Bolt deklaruje rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem jednolitej, cyfrowej licencji na przewóz osób taksówką, tzw. e-licencji. Zmiany obszaru funkcjonowania licencji taxi (z gminnej na krajową lub wojewódzką) oraz stworzenie centralnego rejestru licencji to podstawowe postulaty. Dodatkowo platforma wskazuje możliwość składania wniosków o licencję na przewóz osób taksówką oraz wypisów z tej licencji w formie elektronicznej. 

Według Bolta możliwe rozwiązania to jedna licencja na cały kraj lub licencje na obszar województwa. Konieczna jest również cyfryzacja samego procesu wydawania licencji. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu istniejących już baz danych (CEPIK, CEIDG, KRS i KRK) do weryfikacji w czasie rzeczywistym uprawnień kierowców oraz prawa do użytkowania pojazdów przez jednostki uprawnione do wydawania licencji. Większość niezbędnych danych jest już gromadzona. W ramach zmian platforma postuluje również umożliwienie licencjonowanym pośrednikom uproszczonej i bieżącej weryfikacji kierowców oraz ich uprawnień w oparciu o wymienione bazy danych oraz uwidocznienie posiadanych licencji taxi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

– Scyfryzowane procedury usprawnią proces ubiegania się o licencję, ale przede wszystkim uszczelnią proces weryfikacji kierowców i pojazdów, co w efekcie doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa. Funkcjonowanie centralnego rejestru kierowców i pojazdów działających w ramach licencji taxi pozwoli na dużo bardziej skuteczną weryfikację, nie tylko w momencie dodawania nowych kierowców i pojazdów do platformy, ale również regularną ich weryfikację w trakcie trwania współpracy z platformą – mówi Paweł Kuncicki, Country Manager Bolt w Polsce.

Z obserwacji Bolta wynika, że aktualny proces pozyskiwania licencji jest niejednolity i znacząco obciąża gminy, powoduje to utrudnienia, z którymi obecnie mierzą się kierowcy oraz mali i średni przedsiębiorcy posiadający licencję taxi. Aktualnie ustawa wymusza na kierowcach obowiązek posiadania w samochodzie wszystkich licencji w formie papierowej. Oznacza to, że kierowca świadczący swoje usługi na przykład w obszarze całej aglomeracji śląskiej, musi mieć przy sobie kilkadziesiąt dokumentów, które trzeba wcześniej jeszcze uzyskać.

Długi proces uzyskania licencji, który pozostaje jednym z procesów administracyjnych nie objętych procesem cyfryzacji przekłada się na długość całego postępowania. Obciąża organy samorządowe i przedsiębiorców. Kierowca, który chce uzyskać licencję zmuszony jest czekać nawet 30 dni, a w dużych aglomeracjach musi pozyskać tych licencji kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt.

– Wierzymy w siłę dialogu, jesteśmy otwarci na rozmowy i spotkania by  omówić możliwie najskuteczniejsze rozwiązania. Wraz z naszą deklaracją inwestycji 10 mln zł w poprawę jakości i bezpieczeństwa, wskazujemy e-licencję jako kolejną najbardziej efektywną ścieżkę rozwoju sektora świadczenia usług taxi. Widzimy, że dotychczasowe działania państwa w zakresie cyfryzacji skutkowały stworzeniem narzędzi pozwalających na ułatwienie codzienności lokalnej społeczności, jak na przykład e-recepta – podsumowuje postulaty Paweł Kuncicki.

Powiązane artykuły

628 mln euro od inwestorów dla Bolta

teoriabiznesu.pl

Bolt otwiera sezon i  zapowiada więcej działań na rzecz bezpieczeństwa na rynku mikromobilności 

teoriabiznesu.pl

Podróż taksówką Opti po Warszawie

teoriabiznesu.pl