W ciągu ostatnich dwóch dekad mediana wieku w Unii Europejskiej wzrosła o ponad 5 lat, a do 2050 roku osoby powyżej 50. roku życia będą stanowić ponad 40% populacji. Według GUS w 2023 roku przeciętne trwanie życia mężczyzn wyniosło 74,7 roku, a kobiet – 82 lata. W porównaniu do poprzedniego roku trwanie życia wydłużyło się o 1,3 roku u mężczyzn i 0,9 roku u kobiet. W obliczu tych zmian, nauka języków obcych nie tylko staje się kluczowym atutem na rynku pracy, ale także jednym z najlepszych sposobów na podtrzymanie aktywności mózgu i opóźnienie starzenia się umysłowego.
Społeczeństwa w niemal wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce starzeją się. Postęp medycyny sprawia, że żyjemy coraz dłużej. Co zrobić, aby starość nie kojarzyła się z czekaniem w kolejce do lekarza lub w aptece po leki? Warto jak najwcześniej dbać o zdrowie, w tym kondycję fizyczną oraz o kondycję umysłową. Badania naukowe nie pozostawiają wątpliwości – nauka języków obcych to nie tylko inwestycja w karierę, ale również w zdrowie i długowieczność. Według badań ekspertów z University of Edinburgh, u osób dwujęzycznych (czyli potrafiących porozumieć się w dwóch językach) objawy chorób neurodegeneracyjnych, takich jak demencja czy Alzheimer, pojawiają się znacznie później, nawet o 4-5 lat w porównaniu do osób jednojęzycznych. To znaczący argument, szczególnie w obliczu starzejącego się społeczeństwa, które musi stawić czoła wyzwaniom zdrowotnym i demograficznym.
Nieoczywiste języki obce – as w rękawie na rynku pracy
Jednak korzyści płynące z nauki języków obcych wykraczają poza zdrowie. W dynamicznie zmieniającym się świecie, znajomość języków obcych, zwłaszcza tych nieoczywistych staje się coraz bardziej wartościowa.
Chiny, jako druga największa gospodarka świata, przyciągaja inwestorów i przedsiębiorców, a znajomość języka mandaryńskiego otwiera drzwi do miliardowego rynku. Co ważne, znaczna część firm zarówno polskich, jak i międzynarodowych, współpracuje z Chinami.
Z kolei arabski, używany przez około 315 milionów ludzi, staje się nieodzowny dla tych, którzy chcą zdobyć przewagę na rynkach Bliskiego Wschodu. Współczesny język arabski jest językiem urzędowym w 22 krajach takich jak Egipt, Algieria, Sudan, Arabia Saudyjska i Maroko.
Jeśli interesujesz się technologią, warto rozważyć naukę japońskiego lub koreańskiego. Wpływ gospodarki Japonii wykracza daleko poza jej granice geograficzne, ponieważ kraj ten zajmuje wysokie miejsce wśród światowych liderów rynkowych. Niezależnie od tego, czy interesują Cię gry wideo, anime czy dobra luksusowe, biegłość w języku japońskim może otworzyć drzwi do tych prężnie rozwijających się branż. Bezpośredni kontakt z rodzimymi użytkownikami języka może dać przewagę, ponieważ firmy często cenią sobie bezpośrednią komunikację bez barier językowych. Język koreański zyskuje na popularności w świecie biznesu, w miarę jak gospodarka tego kraju wywiera coraz większy wpływ na cały świat, szczególnie w sektorze technologicznym.
Warto pamiętać także o hiszpańskim, który jest językiem urzędowym w 21 krajach i używany przez 577 milionów osób na całym świecie. Stanowi on klucz do komunikacji i współpracy na wielu kontynentach. Dzięki niemu można nie tylko porozumiewać się z ogromną liczbą ludzi, ale także uczestniczyć w rozwoju rynków Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii.
Nauka nieoczywistego języka może znacząco pomóc w rozwoju kariery zawodowej. Na rynku jest niewielu specjalistów znających niszowe języki, co daje znaczącą przewagę tym, którzy znają je choć w niewielkim stopniu – mówi mówi Marta Kanas, ekspertka edukacyjna Tutore Poland.
Sztuczna inteligencja pomoże w nauce
Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że nauka, także języków obcych jest coraz ciekawsza i przyjemniejsza. Warto korzystać z możliwości jakie daje. Warto też pamiętać, że choć AI pomaga rozwijać narzędzia translatorskie, nie zastąpi autentycznej komunikacji międzyludzkiej opartej na relacjach i zaufaniu.
Angielski wciąż ważny
Chociaż coraz więcej osób decyduje się na naukę mniej oczywistych języków, angielski pozostaje niekwestionowanym liderem w globalnej komunikacji. Jest językiem urzędowym w 67 krajach i językiem pracy w wielu międzynarodowych organizacjach, takich jak ONZ czy Unia Europejska. Ponad 1,5 miliarda ludzi na całym świecie posługuje się angielskim, co sprawia, że jest to język, który otwiera drzwi do niemal każdej branży – od technologii, przez naukę, po kulturę i rozrywkę.
W dzisiejszym, zglobalizowanym świecie nie możemy zapominać o kluczowej roli języka angielskiego. Angielski pozostaje nie tylko podstawowym językiem w międzynarodowej komunikacji biznesowej, ale także oknem na świat wiedzy i innowacji. Ucząc się języka, warto podejść do tego holistycznie: korzystać z dostępnych kursów, ale także oglądać ulubione seriale po angielsku, słuchać podcastów czy też czytać ulubione książki w oryginale – dodaje Marta Kanas.
Znajomość angielskiego jest nie tylko podstawą w prowadzeniu międzynarodowych negocjacji biznesowych, ale także kluczem do dostępu do największej ilości zasobów wiedzy i informacji, w tym publikacji naukowych, literatury, kursów online czy mediów. W świecie globalnej wioski, gdzie granice zacierają się z dnia na dzień, angielski pozostaje językiem, który łączy różnorodne kultury i społeczności, umożliwiając skuteczną komunikację i współpracę na skalę międzynarodową.
W obliczu wyzwań, przed jakimi stoi starzejące się społeczeństwo i rynek pracy, znajomość języków obcych staje się nieodzownym elementem sukcesu zawodowego i zdrowego starzenia się. To inwestycja, która procentuje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i globalnym.
O Tutore
Tutore powstało w 2017 r. i jest obecnie liderem w segmencie edukacji języków obcych oraz kursów edukacyjnych związanych z edukacją dzieci i młodzieży. Od 2022 r. firma dokonała trzech akwizycji i obecnie jako grupa Tutore posiada silne portfolio marek edukacyjnych obejmujące: eTutor – największą platformę i aplikację do nauki języków obcych, ProfiLingua – największą sieć szkół nauki języków obcych oraz ESL Brains – platformę subskrypcyjną z materiałami edukacyjnymi dla nauczycieli języka angielskiego, generującą przychody w ponad 80 krajach świata, w tym w USA, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Egipcie i Meksyku. Tutore obsługuje zarówno kanał B2C z 55 tys. aktywnych klientów, jak i B2B obejmujący- ponad 2,5 tys. firm i 350 tys. odbiorców usług edukacyjnych w tym segmencie. Klientami biznesowymi Tutore są m.in. takie firmy, jak Jeronimo Martins, Lidl, Santander Consumer Bank, ING, Volkswagen Polska i wiele innych. Tutore zatrudnia obecnie 2 800 osób, posiada własny dział R&D oraz IT i koncentruje się na tworzeniu unikalnych technologii w obszarze edukacji w połączeniu z tradycyjnymi modelami dostarczania usług edukacyjnych.