Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności

Polskie firmy urządza IKEA – wzrost sprzedaży o 15%

IKEA Business Network

IKEA od lat nie tylko określa trendy w aranżacji wnętrz, ale jest również partnerem przedsiębiorców. Rozwijanie oferty dla klientów biznesowych, stanowi istotną część strategii firmy. Dzięki temu, w roku finansowym 2023 niemal 20% całej sprzedaży stanowiły zakupy dla biznesu.

IKEA jaką dziś znamy przez 80 lat działalności mierzyła się z różnymi wyzwaniami. Ponieważ zaczynała jako mała firma, doskonale rozumie, że każdy biznes ma wyjątkowe, indywidualne potrzeby. Dlatego marka stale rozwija usługi IKEA dla Firm oraz prowadzi badania konsumenckie, tak, aby jak najlepiej pomóc mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w rozwoju ich biznesów poprzez zaplanowanie i urządzenie przestrzeni idealnej na potrzeby ich działalności. Ważnym krokiem w tym kierunku było wprowadzenie programu lojalnościowego dla klientów biznesowych IKEA Business Network w 2022 r. oraz transformacja cyfrowa, która pozwoliła na rozwój omnikanałowej obsługi klienta.

97% zadowolonych klientów

Tegoroczne badanie Satysfakcji Klienta biznesowego IKEA1 wykazało wzrost zadowolenia klientów w porównaniu z rokiem poprzednim. Aż 97% respondentów jest zadowolonych z usług i współpracy z IKEA dla Firm (w zeszłym roku było to 87%), a 95% zadeklarowało, że współpraca spełniła lub przekroczyła ich oczekiwania. Poziom satysfakcji klientów ma swoje potwierdzenie w wynikach finansowych firmy w 2023 roku. Niemal 20% całej sprzedaży stanowiły zakupy dla biznesu. Indeks sprzedaży dla firm na fakturę z polskim NIP-em wyniósł 115% w stosunku do ubiegłego roku.2

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozwoju zarówno programu lojalnościowego IKEA Business Network, jak i usług IKEA dla Firm. Nasze starania zaowocowały wzrostem liczby klientów biznesowych o ok. 10% w porównaniu z poprzednim rokiem, a 98% osób w badaniu Satysfakcji klienta biznesowego stwierdziło, że ponownie zdecydowałoby się na współpracę z IKEA dla Firm” – mówi Damian Łuczkowski, Kierownik ds. Klienta Biznesowego w IKEA Retail w Polsce.

Korzyści dla klubowiczów IKEA Business Network

Karta IKEA Business Network to wirtualna karta lojalnościowa adresowana do wszystkich klientów biznesowych, zarówno z sektora prywatnego jaki i publicznego, niezależnie od wielkości firmy. Członkostwo gwarantuje szereg korzyści. W ramach klubu klienci mogą m.in. skorzystać z pomocy w zakresie planowania i projektowania wnętrz za połowę standardowej ceny, aby mogli inwestować środki i czas w to, co najważniejsze, czyli rozwój swojej firmy. Inne benefity klubu to bezpłatne doradztwo dla firm, darmowe szkolenia online oraz zniżki dla Klubowiczów i ich pracowników. Dodatkowo, na uczestników klubu w Restauracji IKEA zawsze czeka gorący napój w cenie 1 zł. Obecnie już 100 tys. klientów korzysta z konta biznesowego IKEA.

Klienci IKEA dla Firm mają dostęp do kompleksowego wsparcia koordynatorów, którzy pomogą w całym procesie zakupowym oraz zaoferują wygodne formy płatności – leasing lub możliwość zakupów z odroczonym terminem. Rozwój tego sposobu płatności umożliwił realizację ponad 3 300 takich operacji. Indeks usługi odroczonych zakupów wyniósł 236% rok do roku. W 2023 r. z tej formy płatności skorzystało aż 1600 firm, co ciekawe, w 95% należących do sektora publicznego. Wśród klientów wymienić można urzędy, ministerstwa, szkoły czy przedszkola, straże pożarne, sądownictwo, a nawet koła gospodyń wiejskich. Zakupy są łatwe i wygodne, ponieważ jednostki z sektora publicznego mogą korzystać z odroczonej płatności bez konieczności weryfikacji wiarygodności kredytowej przez IKEA. Dla firm z sektora prywatnego usługa dostępna jest po szybkim procesie weryfikacji ryzyka kredytowego.

Najczęściej wybierane produkty

Prowadząc biznes i zatrudniając pracowników, wielu przedsiębiorców stoi przed wyzwaniem zaplanowania funkcjonalnej przestrzeni do pracy, dobrania odpowiedniego wyposażenia oraz stworzenia optymalnych warunków dla wszystkich pracowników. W IKEA można znaleźć inspirujące i przystępne cenowo rozwiązania dopasowane do konkretnych potrzeb, od małych biur poprzez większe przestrzenie co-workingowe po eleganckie kawiarnie czy przytulne pensjonaty. W roku finansowym 2023 produktami cieszącymi się największym zainteresowaniem ze strony klientów biznesowych były: niezawodne krzesło biurowe MARKUS, funkcjonalne regały KALLAX oraz praktyczne komody ALEX. Ponadto, meble z serii TROTTEN, a także system do przechowywania PAX, meble kuchenne, jadalniane oraz sypialniane. Klienci biznesowi znajdą w IKEA meble lub akcesoria niezależnie od typu działalności.

Transformacja cyfrowa

Jeśli chodzi o tegoroczne osiągnięcia IKEA dla Firm, dużą rolę odegrała inwestycja w rozwój omnikanałowości marki. Teraz cały proces planowania, konsultacji oraz zakupów jest wygodniejszy, ponieważ może się odbyć w całości zdalnie, bez potrzeby odwiedzin w sklepie. Nawet usługa leasingu w IKEA umożliwia przedsiębiorcom sfinansowanie zakupów całkowicie online, nawet w 15 minut, bez dodatkowych formalności. Obecnie jest to jedna z najtańszych ofert tego typu na rynku. Oczywiście, jeżeli klient chciałby omówić swoje potrzeby osobiście – w każdym sklepie IKEA działa zespół IKEA dla Firm.

Warto wspomnieć, że w 2023 r. IKEA otrzymała prestiżową nagrodę Golden Arrow w kategorii Transformacja Cyfrowa w E-commerce za projekt realizowany wspólnie z agencjami Loyalty Point i Wavemaker, który koncentrował się na potrzebach klientów biznesowych. Kampania i działania marki w tym obszarze miały na celu pokazanie, że potrzeby klienta biznesowego różnią się znacznie od potrzeb klientów indywidualnych. Odpowiedzią IKEA na te potrzeby było wdrożenie klubu IKEA Business Network i rozwiązań ułatwiających proces zakupowy, np. umożliwienie różnych form płatności.

Ostatni rok dla IKEA był czasem znaczącego rozwoju, innowacji i wzmacniania relacji z klientami biznesowymi. Firma kontynuuje te działania, dostosowując się do potrzeb rynku. IKEA stara się umacniać swoją pozycję partnera biznesowego oferując nie tylko produkty, ale także kompleksowe wsparcie klientom.

1Źródło: Badanie Satysfakcji klientów IKEA DLA FIRM przeprowadzone przez firmę KANTAR na zlecenie IKEA, sierpień 2023

2 Źródło: raporty sprzedaży IKEA.

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 68 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z punktami mobilnymi), 9 Studiów Planowania i Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem 5 centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 29 sklepów IKEA w 9 krajach w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również 6 farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza niemal 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

Powiązane artykuły

Czy Castorama, Ikea i Leroy Merlin będą otwarte po 27 marca?

teoriabiznesu.pl