Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Internet Reklama

Platforma Senuto wspierająca działania SEO – wywiad

senuto

Senuto to platforma do planowania, monitorowania i optymalizacji marketingu w Google. W jaki sposób pomaga ona w optymalizacji i pozycjonowaniu stron? Co to jest Topical authority? Jak ważne jest linkowanie wewnętrzne? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w poniższym wywiadzie.

Senuto, czyli więcej ruchu w Google dzięki decyzjom opartym na danych. O jakich danych tutaj mowa?

Mowa jest o danych, które pozwalają specjalistom od pozycjonowania na strategiczne przygotowanie, wdrożenie i monitorowanie działań SEO w serwisie. Praca nad zwiększeniem widoczności witryny w Google nigdy nie powinna się opierać o to, co podpowiada intuicja, ale bazować wyłącznie na danych. Zresztą, nawet ciężko jest mi sobie wyobrazić jak nieefektywne musiałyby być działania SEO podejmowane bez pomocy danych. A tych w Senuto mamy niemało.

Słowa kluczowe to istotne zagadnienie w branży marketingu internetowego i SEO, a Senuto jest skarbnicą wiedzy na ich temat. W module Analiza widoczności sprawdzimy wszystkie frazy, na które nasz serwis jest już widoczny w wynikach wyszukiwania. Podejrzymy też, czy nasza widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania rośnie czy spada, jakie pozycje zajmuje nasz serwis, jakie frazy udało nam się pozyskać, a jakie stracić. Dodatkowo możemy sprawdzić jak w Google radzi sobie konkurencja. A warto wiedzieć, że podglądanie działań konkurencji to niezwykle ważny aspekt w procesie pozycjonowania. Senuto pomaga się z tym zadaniem uwinąć szybko i sprawnie.

Następnie, kiedy już zbadamy aktualną widoczność serwisu w Google, musimy przejść do planowania kolejnych działań, które poprawią widoczność serwisu w SERP-ach. W tym celu należy zbudować listę słów kluczowych, pod które będziemy dalej optymalizować nasz serwis. Niezbędne są tu między innymi informacje na temat tego, jakich fraz kluczowych w kontekście danego biznesu poszukują użytkownicy, a zarazem potencjalni klienci danej firmy. Nie wystarczy jednak znajomość samych fraz – musimy wiedzieć o nich nieco więcej, np. to, które są częściej, a które rzadziej wyszukiwane w Google, jak rozkłada się ich popularność w poszczególnych miesiącach czy to jakie wyniki rozszerzone pojawiają się w wynikach wyszukiwania po ich wpisaniu w wyszukiwarkę. W Senuto podpowiadamy frazy w 42 językach i 192 krajach. Pozwala to zaplanować działania SEO na dowolny rynek, co jest szczególnie przydatne, kiedy klient planuje ekspansję zagraniczną.

Owszem, samemu również można wymyślić frazy, pod które zechcemy pozycjonować swój serwis, ale będzie to działanie po omacku. Korzystając z Bazy słów kluczowych Senuto nie tylko otrzymujemy gotowe listy słów kluczowych, pod które warto pozycjonować serwis, ale również zostajemy wyposażeni w szereg informacji dodatkowych, które pozwalają na zaplanowanie i ustrukturyzowanie naszych działań.

Wreszcie, kiedy już wdrożyliśmy działania SEO w serwisie, Senuto pozwala badać, jak zmieniają się jego pozycje w Google na konkretne frazy. Temu, z kolei, służy moduł Monitoring.

Ile osób pracuje nad rozwojem narzędzia jakim jest Senuto i jak wyglądały Wasze początki?

Początki Senuto sięgają roku 2014 roku, kiedy Damian Sałkowski założył firmę razem z Krzysztofem Dębowskim. Co ciekawe, panowie poznali się na boisku, grając razem w piłkę nożną. Sam pomysł stworzenia Senuto powstał w głowie Damiana, kiedy pracował jeszcze w jednej z agencji marketingu internetowego, zajmując się automatyzacją pracy specjalistów. Był to czas zbierania doświadczeń i poznawania problemów dotykających branżę.

Jeszcze w tym samym roku spółka zaczęła pozyskiwać pierwszych klientów, zatrudniając wtedy jedynie 3 osoby. Do połowy 2017 roku zespół liczył już 8 osób, w tym szefa sprzedaży i marketingu. Szczególnie ważny był dla nas rok 2018, kiedy intensywnie pracowaliśmy nad rozwinięciem produktu i wprowadzeniem go na rynki zagraniczne.

Obecnie zespół liczy 24 osoby, które pracują w działach Development, Marketing, Sales, Global Sales i Customer Success, ale nasz zespół stale się powiększa. Jeszcze w tym roku chcemy zatrudnić kilka kolejnych osób.

Jak jest grupa docelowa, którą wspiera Senuto?

Senuto to platforma z narzędziami skierowanymi dla wszystkich, którzy chcą zwiększyć widoczność serwisu (swojego lub klienta) w Google i ruch organiczny na stronie. Są to w dużej mierze specjaliści SEO, ale nie tylko! Do grona naszych klientów należą także eksperci od online marketingu i content marketingu, eCommerce managerowie, analitycy, sprzedawcy, a także copywriterzy i blogerzy o różnym stopniu zaawansowania w temacie SEO. To specjaliści, którzy pracują zarówno dla wielkich marek, jak i średnich lub małych przedsiębiorstw w różnych branżach – zarówno w Polsce, jak i zagranicą.

Co ciekawe, dane którymi dysponuje Senuto, są również ciekawe np. z perspektywy inwestorów, ponieważ na ich podstawie są oni w stanie ocenić, jak dana spółka radzi sobie w Google.

Jakie najważniejsze funkcje oferuje narzędzie Senuto?

Na początku muszę podkreślić, że Senuto to nie tylko narzędzie – oprócz licznych raportów dostępnych w Platformie Senuto, dysponujemy też zestawem usług typu Enterprise, a więc dedykowanymi rozwiązaniami dla potrzeb konkretnych klientów. Należy do nich m.in. kompleksowe planowanie treści dla serwisów w oparciu o teorię topical authority czy planowanie linkowania wewnętrznego z zastosowaniem naszych autorskich algorytmów.

Jeśli jednak miałabym w swojej odpowiedzi skupić się wyłącznie na funkcjach oferowanych przez Platformę Senuto, to najchętniej oddałabym głos naszym klientom. To oni korzystają z Senuto na co dzień i w zależności od zadań, nad którymi właśnie pracują, korzystają z różnych raportów.

Ze swojej perspektywy osoby zajmującej się content marketingiem mogę powiedzieć, że nie wyobrażam sobie swojej codziennej pracy ani bez możliwości analizy widoczności witryny Senuto w Google, ani bez danych na temat fraz kluczowych, w które wyposaża mnie Baza słów kluczowych. Monitoring to z kolei niezbędne narzędzie do sprawdzania efektów mojej pracy. Dzięki niemu wiem czarno na białym, czy udaje się osiągnąć to, co zamierzałam, oraz ocenić, czy kierunek, który obraliśmy, jest trafny.

Czy Senuto może stanowić praktyczne narzędzie, także dla osób posiadających własna stronę internetową, a w ogóle niezwiązanych z branżą SEO?

To bardzo ciekawe pytanie! A odpowiedź brzmi – tak! Każdemu, kto ma własną stronę internetową, powinno zależeć na jej widoczności w Google. Nie trzeba być jednak specjalistą od SEO, aby zadbać o podstawowe elementy optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki. Materiały edukacyjne, które systematycznie publikujemy na blogu Senuto oraz w naszej Bazie wiedzy to zbiór praktycznych porad, które wesprą przy pozycjonowaniu strony zarówno tych bardziej, jak i mniej zaawansowanych. Z kolei dane i raporty dostępne w Senuto pozwolą na pierwsze działania pozycjonerskie, które nie będą działaniami po omacku.

Osoba, która ma własną stronę internetową, sprawdzi w Senuto m.in.:
– na jakie frazy kluczowe jego strona jest widoczna w Google;
– czy widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania rośnie, czy maleje;
– jak zbudować lub poprawić strukturę menu (nazwy kategorii, tagów) i treści na stronie (nagłówki H1, H2).

A jeśli właściciel strony decyduje się np. na założenie bloga i systematyczne publikowanie treści, to warto, aby na podstawie danych dot. fraz wyszukiwanych w Google wiedział, o czym chcą czytać jego potencjalni klienci i jak należałoby zbudować artykuł, aby był zajął on wysokie pozycje. Są to dane, które znajdzie w Senuto.

Z jakimi innymi narzędziami lub programami doskonale uzupełnia się platforma Senuto?

Śmiejemy się, że w branży SEO odpowiedź na każde pytanie brzmi “to zależy”. Tak jest też w tym przypadku. Specjaliści SEO korzystają z innych zestawów narzędzi; marketing managerowie, copywriterzy czy eCommerce managerowie z innych. Wszystko zależy od potrzeb. Narzędziami, z którymi jednak warto zestawiać nasze dane niezależnie od ich zastosowania, są na pewno Google Analytics i Google Search Console.

W Google Analytics sprawdzimy np. źródła ruchu na stronie, w tym to, jaki jego procent pochodzi z SEO. Google Search Console wyposaży nas z kolei w informacje nt. tego, jaki ruch w serwisie generują konkretne frazy i jaki jest CTR z wyników wyszukiwania. Można by powiedzieć, że to druga strona danych, które znajdziemy w Senuto.

Platforma Senuto umożliwia integrację danych zarówno z Google Analytics, jak i Google Search Console, do czego zawsze namawiam. Mając na jednym wykresie dane o widoczności w Google na konkretne frazy i dane o tym, jaki w efekcie przynoszą one ruch w witrynie, możemy sprawdzić jak nasze działania pozycjonerskie przekładają się bezpośrednio na biznes.

Co to jest Topical authority?

Topical authority to teoria (właściwie to teoria, którą sprawdziliśmy w praktyce), według której Google woli odsyłać swoich użytkowników do kompleksowych źródeł wiedzy. Kompleksowych, czyli takich, które pokrywają wszystkie zagadnienia w wybranym temacie. Zobrazuję to przykładem, którym często się posługujemy, tłumacząc to podejście klientom – jeśli masz serwis o cukrzycy, to powinieneś pokryć treścią jak najwięcej tematów z nią związanych – od hiperglikemii, przez dietę dla diabetyków i wielu pokrewnych, na które czasem ciężko wpaść samemu.

Przy założeniu, że strona spełnia inne warunki, takie jak np. odpowiednia optymalizacja techniczna, Google zacznie uważać daną witrynę za godną zaufania. To z kolei przełoży się na większy ruch w serwisie.

Czy każdy początkujący przedsiębiorca musi od razu zatrudniać specjalistę do poprawienia widoczności swojej strony w wyszukiwarce Google?

Nie, nie musi w tym celu od razu zatrudniać specjalisty, ale warto, aby przed podjęciem jakichkolwiek działań dążących do poprawienia widoczności w Google, skonsultował ogólną strategię ze specjalistą SEO. Warto przy tym mieć świadomość, że są zadania, które można wykonać samemu, ale jeśli zależy nam na generowaniu wysokiego ruchu z wyszukiwarki, warto aby naszym SEO zajął się specjalista.

Jak ważne dla optymalizacji strony jest linkowanie wewnętrzne i jak pomaga w tym Senuto?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z ważniejszych czynników algorytmicznych on-site (na stronie www), a więc walcząc o wysokie pozycje w Google, zdecydowanie warto o nie zadbać. To szczególnie istotne zwłaszcza dla większych, bardziej rozbudowanych serwisów.

W Senuto w ramach usług Enterprise przygotowujemy dedykowane plany linkowania wewnętrznego dla serwisów naszych klientów. Opracowaliśmy mechanizm, który automatycznie wyszukuje frazy i najlepsze połączenia między podstronami.

W przeprowadzeniu procesu linkowania wewnętrznego optymalnego z punktu widzenia SEO pomogą jednak również dane z Platformy Senuto.

Oto prosty przykład: sprawdź słowa kluczowe, na jakie dana podstrona jest już widoczna w Google, aby wiedzieć, jaki anchor text (tekst, pod którym kryje się link) zastosować na stronie, z której chcesz ją podlinkować. Dzięki temu podbijasz pozycję strony nr 1.

W ten sam sposób możesz również pracować nad tzw. quick wins, czyli słowami kluczowymi, na które Twój serwis jest widoczny na pozycjach 11-20, czyli lekko poza pierwszą stroną wyników. Sprawdź, co to za frazy, a następnie zastosuj je jako anchor text na stronach linkujących do danej podstrony. Pomoże to osiągnąć Twojemu serwisowi wyższe pozycje na te słowa kluczowe.

Jakie plany dotyczące funkcjonalności platformy Senuto są przewidziane na kolejne miesiące?

Według naszej roadmapy jeszcze w tym kwartale zrobimy redesign systemu, przyspieszymy działanie całej platformy, a także dodamy nowe narzędzia w module Baza słów kluczowych. Oprócz tego w Senuto pojawi się też integracja ze Slackiem oraz narzędzie wspomagające planowanie treści dla serwisu.

Powiązane artykuły

Inwestuj w kryptowaluty z głową. Wywiad z przedstawicielem fundacji Trading Jam

teoriabiznesu.pl

Pozycjonowanie sklepów internetowych i certyfikaty SSL

teoriabiznesu.pl

Telepraca w polskich realiach biznesowych

teoriabiznesu.pl