Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Audyt użyteczności – większe zadowolenie użytkowników i wyższa sprzedaż!

audyt strony

Audyt UX, nazywany też audytem użyteczności, stanowi kluczowy element współczesnej strategii online. Pozwala dostosować stronę internetową do potrzeb i oczekiwań użytkowników, wpływając tym samym na ich zadowolenie, co z kolei przekłada się na większą skłonność do dokonania zakupu. W tym artykule postanowiliśmy wyjaśnić, w jaki sposób audyt UX umożliwia poprawienie jakości strony. Tekst powstał przy wsparciu specjalistów z artnova.com.pl, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w przeprowadzaniu audytów użyteczności.

Jakich poprawek na stronie www pomoże dokonać audyt użyteczności?

Sam w sobie nie wykona poprawek, ale dzięki informacjom zawartym w dokumencie będzie można łatwo zlokalizować źródła problemów i z pomocą dewelopera je rozwiązać. Przeprowadzenie audytu UX będzie więc pierwszym krokiem w kierunku osiągnięcia celu.

Poprawa nawigacji

Audyt UX pozwala precyzyjnie zidentyfikować obszary wymagające optymalizacji, co umożliwi poprawienie płynności korzystania z witryny. Jednym z kluczowych aspektów, determinujących sukces strony internetowej, jest jej nawigacja. Zoptymalizowana nawigacja na stronie www pozwala użytkownikom łatwiej odnaleźć się na stronie, dzięki czemu są bardziej skłonni na niej pozostać, co z kolei może prowadzić do zwiększenia szans na konwersję.

Optymalizacja responsywności

Badania wykazują, że coraz więcej użytkowników korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych, jak smartfony i tablety. Właśnie dlatego audyt użyteczności koncentruje się na dostosowaniu strony do różnych platform, eliminując bariery dla potencjalnych klientów i zwiększając ich komfort przeglądania.

Przeczytaj także, na czym polega audyt UX strony internetowej.

Wpływ audytu UX na zadowolenie użytkowników

Aby zwiększyć zadowolenie użytkowników trzeba wpierw zrozumieć czego potrzebują, jak się zachowują i które elementy są dla nich ważne w procesie korzystania z witryny internetowej. Na podstawie danych zebranych przez narzędzia analityczne można zdefiniować, w którym miejscu są popełniane błędy i które elementy warto zoptymalizować, by użytkownicy byli bardziej zadowoleni i skłonni do zaufania.

Analiza zachowań

Dogłębna analiza zachowań użytkowników to kluczowy etap audytu użyteczności. Narzędzia analityczne pozwalają na śledzenie ruchu na stronie, identyfikowanie odwiedzanych podstron oraz określenie, które elementy przyciągają największą uwagę. To cenne informacje, które umożliwiają dostosowanie treści do oczekiwań klientów.

Testy użytkownika

Przeprowadzanie testów z udziałem rzeczywistych użytkowników to nieocenione źródło wiedzy na temat funkcjonalności i użyteczności strony. Pozwalają uzyskać bezpośrednie opinie na temat doświadczeń klientów, identyfikować ewentualne problemy i szybko reagować. Testy użytkownika stanowią istotny element procesu audytu użyteczności, wpływając na poprawę jakości interakcji.

Zwiększenie zaufania

Dbałość o użyteczność strony przekłada się na zwiększenie zaufania. Użytkownicy bardziej cenią witryny, na których łatwo znajdują potrzebne informacje, a proces zakupowy jest intuicyjny i bezproblemowy. Zadowoleni klienci są bardziej skłonni polecać daną markę, co może przyczynić się do organicznego wzrostu liczby klientów.

W jaki sposób audyt użyteczności zwiększa sprzedaż?

Paradoksalnie, tak jak w punkcie o poprawkach – audyt sam w sobie nie pomoże zwiększyć niczego. Dopiero odpowiedni proces wdrożenia rekomendacji w witrynie może przyczynić się do wymiernych efektów, które mogą przełożyć się na działanie biznesu. Jak to możliwe? Poniżej w kilku punktach zaprezentowano najpopularniejsze elementy mające wpływ na taki stan rzeczy.

Zwiększenie konwersji

Audyt UX sklepu internetowego ma na celu zwiększenie konwersji. Użytkownicy, którzy łatwo odnajdują się na stronie, z większym prawdopodobieństwem podejmą decyzję zakupową. Precyzyjne dopracowanie interfejsu strony, uwzględniające sugestie wynikające z audytu, przekłada się na realne korzyści finansowe.

Wpływ na średnią wartość koszyka

Dbałość o użyteczność strony może wpłynąć na średnią wartość koszyka. Poprawa nawigacji i prezentacji produktów zachęca klientów, by dodawali do koszyka więcej produktów. Dodatkowe rekomendacje czy łatwo dostępne informacje o promocjach mogą mieć pozytywny wpływ na decyzje zakupowe użytkowników.

Budowanie lojalności i powtarzalność zakupów

Zadowoleni klienci to lojalni klienci. Audyt UX strony internetowej pozwala zbudować lepsze relacje z klientami. Dbając o to, aby strona była intuicyjna i dostarczała wartościową zawartość, firma zyskuje trwałą lojalność klientów, co ma istotne znaczenie w długofalowej perspektywie.

Audyt UX, a widoczność w wyszukiwarkach

Wyniki wyszukiwania to cenne źródło pozyskiwania nowych użytkowników. Audyt UX mimo, że nie w pełni, to może pomóc w zwiększeniu pozycji w tym kanale. Oczywiście na ostateczną pozycję wpływ ma wiele różnych czynników, ale zobaczmy co może dostarczyć nam dobrze wykonany audyt UX.

Zoptymalizowana struktura URL

Audyt użyteczności może wpływać także na pozycję w wyszukiwarkach. Zoptymalizowana struktura URL, wynikająca z analizy nawigacji, przyczynia się do lepszej widoczności witryny na listach wyszukiwarek takich jak Google.

Zwiększona retencja użytkowników

Wysoka użyteczność strony przekłada się na zwiększoną retencję użytkowników. Wyszukiwarka Google zwraca uwagę na czas spędzany przez użytkowników na danej stronie. Im jest dłuższy, tym lepsza ocena algorytmów, co wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Audyt użyteczności – inwestycja warta swojej ceny

Jak widać na podanych wyżej przykładach, audyt użyteczności sklepu internetowego ma realny wpływ na poprawę doświadczenia użytkownika strony, co przekłada się na lepszą konwersję. Nie powinno być zatem żadnych wątpliwości, czy warto zainwestować w audyt UX. Cena takiej usługi szybko się zwróci, jeśli zostaną poprawnie wdrożone wszystkie zalecenia.