Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Czy warto otworzyć własny biznes w małym mieście?

Gdzie zaopatrywać swój sklep? Podpowiadamy!

Prowadzenie własnego biznesu niesie za sobą wiele wyzwań. Zwłaszcza, gdy plan zakłada otwarcie działalności na niewielkim rynku w małym mieście. Jednak przy odrobinie szczęścia i odpowiednim zarządzaniu, założenie firmy może stać się dochodowym sposobem na życie. Podpowiadamy, dlaczego własny biznes w małym mieście się opłaca i od czego zacząć, aby osiągnąć sukces.

Wystartuj od dobrego pomysłu na biznes

Wiele osób postrzega małe miasta jako nieatrakcyjne pod kątem prowadzenia własnej firmy. W końcu niewielki rynek oznacza znacznie mniejszy popyt, niż w dużej aglomeracji. Jest to słuszne spostrzeżenie, jednak nie dla każdej branży. Planując otwarcie działalności w małym mieście pomyśl o postawieniu pierwszych kroków w… handlu. Zacznij od znalezienia dobrej lokalizacji pod sklep oraz stworzenia oferty wyróżniającej się na rynku. Daj klientom dostęp do towaru, którego nie znajdą w innych sklepach, a który dzięki swojej renomie przyciągnie pierwszych kupujących do Twojej firmy. Takim towarem jest między innymi chemia gospodarcza z Europy Zachodniej.

Niemieckie proszki do prania, holenderskie płyny do naczyń czy francuskie środki do czyszczenia podłóg i mebli – każdy z nich ma na rynku wypracowaną markę i należy to potraktować jak szansę! Jednocześnie jest to towar, którego na próżno szukać w dużych marketach. Nawiązując współpracę z profesjonalną, polską hurtownią, nie będziesz musiał wyjeżdżać za granicę, aby zatowarować sklep. Wszystko kupisz online na platformie b2b.europedg.pl, zapewniając sobie i swoim klientom stały dostęp do produktów pochodzących z zachodu. Wybór jest duży: możesz skoncentrować się wyłącznie na produktach pochodzących z jednego kraju lub oferować szeroki asortyment, w tym także kosmetyki i perfumy, tworząc swoją własną drogerię.

Hurtownia kosmetyczna - znajdź dobrego dostawcę!

Czy nowy sklep może stać się lepszy od konkurentów?

Zastanów się, czy na małym rynku będziesz w stanie konkurować z wielkimi graczami? Odpowiedź brzmi: tak! Posiadając unikatowy asortyment jesteś o kilka kroków przed resztą. Powinieneś pamiętać także, że lokalny rynek oznacza znacznie mniejszą liczbę konkurentów, niż w dużym mieście. Zwłaszcza, jeśli skupisz się na wąskiej dziedzinie i staniesz się w niej specjalistą.

Poza oryginalną ofertą sklepu zastanów się także nad wprowadzeniem korzystnej dla klientów polityki rabatowej. Nie ma nic lepszego przy promowaniu nowego sklepu, jak atrakcyjne zniżki i promocje. Pamiętaj także, że biznes w małej miejscowości pozwoli Ci generować oszczędności. W odróżnieniu od firm działających w dużych aglomeracjach, jesteś w stanie zredukować koszty najmu lokalu. Ceny nieruchomości są tu zazwyczaj niższe, niż w większych miastach.

Ważnym czynnikiem sukcesu mogą okazać się także relacje z klientami. Dobry kontakt z lokalną społecznością może przełożyć się na ich lojalność czy pozytywne opinie na temat firmy. To z kolei rozpocznie efekt kuli śniegowej: jedni zadowoleni klienci przyciągną do Twojej firmy kolejnych.

O czym jeszcze musisz pamiętać przy zakładaniu firmy?

Naturalnie mały rynek to także wyzwania, takie jak problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Ale nie tylko. Na etapie planowania swojej działalności musisz pamiętać o:

  • znalezieniu właściwej lokalizacji pod swój sklep. Ważne, by było to miejsce dostępne i odpowiednio duże, tak byś mógł swobodnie zagospodarować przestrzeń pod firmę. Nie martw się, jeśli potencjalny lokal znajduje się na obrzeżach miasteczka. Wystarczy odpowiednie oznakowanie, by wskazać klientom drogę do Twojego sklepu.
  • wydzieleniu odpowiedniej kwoty pieniędzy na promocję. Choć jest szansa, że wieści o nowym sklepie rozniosą się pocztą pantoflową, to nie czekaj na cud i sam wyjdź z inicjatywą. Spróbuj promocji w mediach społecznościowych, reklam w lokalnych mediach i rozwieszaj informacje o nowym sklepie w mieście.
  • zaplanowaniu harmonogramu własnej pracy i przeanalizowaniu potrzeb kadrowych. Może się bowiem okazać, że pomimo niewielkich rozmiarów, Twój biznes nie będzie prowadził się sam. W czasie gdy Ty będziesz zajęty zamawianiem towaru i zarządzaniem firmą, ktoś inny może zająć się obsługą klientów i odpowiadaniem na ich pytania.

Prowadzenie własnego biznesu w małym mieście niesie za sobą ryzyko, ale gra jest warta świeczki. Wyróżniający się asortyment, bliski kontakt z klientami i dostawcami oraz stosunkowo niskie koszty prowadzenia działalności mogą zaważyć o sukcesie. Niewielki rynek warto postrzegać w kategoriach szansy, zwłaszcza we współczesnych realiach gospodarczych. Postaraj się o unikatową ofertę, wyjdź naprzeciw potrzebom kupujących i z przyjemnością obserwuj, jak Twoja firma się rozrasta.