W ostatnich latach zmienia się nasze podejście do pracy i pracowników. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że nie osiągną najlepszych wyników bez troski o swoich podwładnych oraz ich zaangażowania. Z tego powodu coraz więcej wagi przykłada się nie tylko do wykształcenia czy doświadczenia, ale również tzw. miękkich kompetencji. Przydają się one zarówno liderom zespołów, jak i szeregowym pracownikom. Na szczęście można je skutecznie rozwijać, a pomocne są w tym zakresie usługi HR, takie jak szkolenia czy business coaching.
Kompetencje miękkie i twarde – czym się różnią?
Zanim odpowiemy na pytanie, jak usługi HR mogą pomóc w podnoszeniu kwalifikacji, określmy różnice między kompetencjami twardymi i miękkimi. Te pierwsze w największym stopniu zależą od wykształcenia – ukończonych studiów, kursów czy szkoleń zawodowych. Zaliczamy do nich:
- Fachową, merytoryczną wiedzę dotyczącą konkretnej dziedziny (np. inżynier budowy, programista operujący konkretnym językiem programowania, ale także spawacz, kucharz itd.);
- Znajomość języków obcych;
- Umiejętność obsługi specjalistycznych maszyn/urządzeń;
- Prawo jazdy różnych kategorii.
Krótko mówiąc, są to wszystkie umiejętności, które pozwalają nam praktycznie z miejsca wykonywać określony zawód. Kompetencje miękkie wynikają poniekąd z cech osobowości. Należy do nich:
- Komunikatywność;
- Zdolności przywódcze;
- Decyzyjność;
- Umiejętność pracy w zespole;
- Umiejętność pracy pod presją czasu;
- Samodzielność;
- Umiejętność organizacji pracy własnej/innych;
- Kreatywność;
- Przedsiębiorczość itd.
Tego typu predyspozycje sprawiają, że konkretne osoby lepiej odnajdują się na stanowiskach kierowniczych lub szeregowych, wolą pracę kreatywną lub odtwórczą, sprawdzają się jako sprzedawcy, odnajdują się w edukowaniu innych itd.
Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Choć określony zestaw predyspozycji do konkretnego zawodu jest najczęściej kwestią wrodzoną, to można go skutecznie poszerzać, a nawet znacząco zmieniać. Służą temu m.in. różnego typu usługi HR, takie jak szkolenia z kompetencji miękkich czy business coaching. Takie kwestie, jak sprawne zarządzanie zespołem czy czasem pracy mogą być skutecznie doskonalone, poprzez zdobywanie odpowiedniej wiedzy oraz praktyki. Wzrastają razem z doświadczeniem na konkretnym stanowisku.
Jak sprawdzić kompetencje miękkie?
Takie aspekty, jak odporność na stres, kreatywność, czy decyzyjność, dość trudno zweryfikować podczas tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej. W pewnym stopniu są tu pomocne tzw. pytania behawioralne, dotyczącego tego, jak kandydat poradził sobie z określonym problemem w przeszłości. Jeszcze lepiej sprawdzają się scenki sytuacyjne, w których potencjalny pracownik musi odegrać np. rolę sprzedawcy czy rozdzielić zadania zespołowi.
Więcej o kompetencjach miękkich znajdziesz tutaj: https://antal.pl/dla-pracodawcy/usluga/hr-consulting
Są stanowiska, na których kompetencje miękkie mają szczególne znacznie. Mowa o managerach i kadrze zarządzającej. Podczas rekrutacji takich pracowników najlepiej skorzystać z usług HR, takich jak np. assesment centre. To niezwykle skuteczne narzędzie pozwalające na kompleksową ocenę kandydata.