Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jak wykorzystać potencjał polskich uczelni dla rozwoju swojego biznesu

PSC w liczbach

Przedsiębiorca, który chce rozwijać  nowe produkty, usprawniać linie technologiczne lub wchodzić na nowe rynki,  może liczyć na wsparcie ponad 30 tys. naukowców z największych uczelni w kraju.

Dzieje się tak dzięki spółkom celowym, tworzonym przez uczelnie wyższe. Jednym z ich głównych zadań jest właśnie usprawnianie przepływu osiągnięć polskich naukowców do gospodarki. Realizujemy takie działania od lat, a od pewnego czasu ten proces bardzo przyspieszył. Wspieramy polskie przedsiębiorstwa w drodze do innowacyjności i lepszego wykorzystania nauki oraz technologii: poprzez implementowanie rozwiązań, które powstały na uczelniach lub które zostały opracowane specjalnie pod potrzeby firmy. Tworzą je zarówno naukowcy, jak i studenci. – mówi Tomasz Stypułkowski, prezes spółki celowej Politechniki Białostockiej, a jednocześnie wiceprzewodniczący Porozumienia Spółek Celowych, zrzeszającego niemal wszystkie aktywne spółki celowe uczelni i instytutów badawczych. Należące do PSC spółki zrealizowały blisko 2 tys. projektów badawczo-rozwojowych dla ponad 1300 firm i instytucji publicznych z całego kraju oraz utworzyły 185 spółek spin-off, które pozyskały 70 mln zł finansowania od inwestorów prywatnych.

Unikalne podejście

 PSC tworzy unikalne rozwiązania dla biznesu, dopasowane do potrzeb zleceniodawcy. Spółki wykorzystują swoją kreatywność oraz inicjatywę i kompleksowo podchodzą do każdego z projektów, czerpiąc przy tym z know-how nie tylko swojej rodzimej uczelni, ale również z doświadczeń innych spółek celowych i ich macierzystych uczelni. Przykładem takiego działania jest realizowany teraz projekt „100 wywiadów” w Gdańsku i Krakowie. Przedstawiciele spółek celowych wszystkich największych uczelni z obu miast dzwonią wspólnie do kilkudziesięciu wybranych, średniej wielkości przedsiębiorstw z regionu, a następnie w formule warsztatu kreatywnego identyfikują ich potrzeby, po czym przedstawiają propozycje konkretnych działań. Wokół współpracy biznesu z nauką krąży wiele niepochlebnych mitów, więc dla firm jest zwykle zaskakujące, że sami jesteśmy proaktywni oraz wychodzimy z propozycjami projektów, które od razu w wartościowy sposób wykorzystują kompetencje naszych naukowców oraz studentów – mówi Krzysztof Oleksy ze spółki celowej Politechniki Krakowskiej, która jest zaangażowana w realizację projektu. Metodyka realizacji wywiadów opracowana została na bazie indywidualnych rozmów z 100 przedsiębiorstw Kujaw i Pomorza, zrealizowanych wspólnie przez Politechnikę Bydgoską i Spółkę Celową Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w 2020 roku. W rezultacie badania zostało zidentyfikowanych 646 potencjalnych tematów rozwojowych do współpracy (średnio 6 na 1,5 h spotkanie). Dla firm wypracowanych zostało dotąd już ponad 50 szczegółowych propozycji działań, a ponad 20 projektów wystartowało.

Samochód dla policji i nowy wzór drzwi

Ze względu na bardzo zróżnicowane kompetencje zgromadzonych w Porozumieniu uczelni i instytutów, obszarów, w którym specjalizują się spółki jest bardzo wiele: czyli może się do nich zgłosić każda firma niezależnie od tego, w jakiej branży działa. Spółki celowe realizują projekty w bardzo różnych obszarach – od przemysłu samochodowego (np. tworzenie modeli biznesowych pojazdów przyszłości dla Volkswagen Poznań, czy prototypu pojazdu wielofunkcyjnego dla Policji) po stolarkę budowlaną (projektowanie nowej linii wzorniczej drzwi wejściowych przez zespoły studenckie z 2 uczelni). Zawsze jesteśmy otwarci na komentarze i uwagi klientów, natomiast sposób pracy nad naszymi projektami – zwłaszcza realizowanymi na konkretne zlecenie – jest tak ułożony, aby klient wiedział do czego i jak zmierzamy, na każdym etapie naszych prac – mówi Jakub Jasiczak, prezes spółki celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Przewodniczący Porozumienia Spółek Celowych. Każdy projekt realizowany dla biznesu jest zarządzany przez dedykowaną do tego osobę o umiejętnościach menadżerskich, która koordynuje pracę zespołu naukowców oraz jest kluczowym kontaktem dla klienta.

A ile to kosztuje

Żeby rozpocząć współpracę z naukowcami nie trzeba mieć olbrzymich budżetów. To nie jest tak, że wiedza i doświadczenie polskich uczelni jest tylko dla największych firm – wręcz przeciwnie. Rozmawiamy o współpracy rozwojowej z globalnymi koncernami, ale też z mniejszymi firmami rodzinnymi. Nie ma dla nas za małych projektów. Jeśli temat jest ciekawym wyzwaniem i do rozwiązania problemu da się wykorzystać know-how naukowców, to projekt trwający tydzień, z budżetem w wysokości kilku tysięcy złotych, także jest dla spółek wartościowy – tłumaczy Jasiczak.  Co ważne, potencjalna współpraca rozpoczyna się zawsze od bezpłatnego warsztatu z kadrą menadżerską firmy, podczas którego wspólnie określane są obszary do wsparcia i problemy do rozwiązania. Z listy kilkunastu propozycji tematów zidentyfikowanych w trakcie warsztatów firma wybiera te, którymi chce się zająć w pierwszej kolejności – i naukowcy lub studenci (zależnie od wyzwania) przystępują do pracy.

Siła współpracy

Pracownicy spółek łączą kompetencje biznesowe ze zrozumieniem, jak funkcjonuje środowisko naukowe. Dzięki temu dokładnie wiedzą co potrafią naukowcy z rodzimych uczelni oraz instytutów, i jak ich doświadczenie może być użyteczne dla rozwiązania konkretnego wyzwania. Spółki celowe zgromadzone w Porozumieniu: chcą i potrafią współpracować między sobą, do tej pory zrealizowały wspólnie kilkadziesiąt projektów – podkreśla Oleksy.

Jak się skontaktować?

Wszystkie informacje dot. spółek celowych można znaleźć na stronie Porozumienia: psc.edu.pl, również mail oraz bezpośredni telefon do osoby, która odpowie na wszystkie pytania i zainicjuje kontakt z właściwą dla profilu firmy spółką celową i w dogodnej lokalizacji.

O Porozumieniu Spółek Celowych:

Porozumienie Spółek Celowych zostało utworzone na początku 2014 r. pomiędzy spółkami celowymi jednostek naukowych, powołanymi na mocy ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym. To jedyna organizacja w kraju, która skupia spółki celowe polskich uczelni oraz instytutów badawczych. Spółki wymieniają się doświadczeniami w zakresie komercjalizacji wyników, razem identyfikują i podejmują tematy rozwojowe dla przedsiębiorstw i jednostek administracyjnych, a także wypracowują systemowe rozwiązania dla administracji z obszaru nauka-biznes. Do tej pory spółki zrealizowały blisko 2 tys. projektów dla ponad 1300 firm prywatnych oraz instytucji publicznych. https://psc.edu.pl/