Planując wyposażenie firm w stosowne urządzenia peryferyjne, takie jak: myszki, klawiatury, słuchawki, kamery czy inne akcesoria, pracodawcy powinni mieć na myśli sprawne oraz niezawodne funkcjonowanie biur. Przy tym, wybór pomiędzy urządzeniami o przewodowym lub bezprzewodowym typie łączności z komputerem ma duże znaczenie. Dlatego Ci, którzy chcą dobrze zorganizować miejsca pracy, muszą dokonywać zakupów, biorąc pod uwagę zarówno zalety jednych, jak i drugich. Przy finalnej decyzji, które urządzenie wybrać, najważniejsze będzie określenie parametrów technicznych, cena oraz funkcjonalność sprzętu w kontekście biurowego charakteru pracy.
Zauważalne walory peryferyjnych urządzeń bezprzewodowych
Najważniejszym atutem urządzenia bezprzewodowego jest to, że nie jest połączone z komputerem za pomocą kabla. A co za tym idzie, nie ma niebezpieczeństwa, że ten ulegnie uszkodzeniu. Zdarza się bowiem, że podczas pracy użytkownik może niechcący najechać krzesłem na istniejący przewód. W przypadku bezprzewodowych peryferii wykluczone są też ewentualne, groźne sytuacje związane z tzw. „plątaniną kabli”, która z oczywistych względów utrudnia komfort oraz bezpieczeństwo pracy. Urządzenia bezprzewodowe są w związku z tym mniej podatne na usterki, które zazwyczaj są spowodowane czynnikiem ludzkim.
Kolejnym atutem jest możliwość ustawienia urządzeń bezprzewodowych w dowolnym miejscu. Do tego wolny port USB, obsługujący peryferyjne sprzęty, czy bluetooth – w przypadku klawiatur, mają wielu swoich zwolenników.
Innym walorem bezprzewodowego sprzętu jest parametr długości czasu pracy mierzony od pierwszego do kolejnego ładowania akumulatora. Dlatego zasadnym jest zakup urządzeń do biur, które pracują na akumulatorze do minimum 10 godzin. Taka decyzja jest dobra zwłaszcza wtedy, gdy zatrudnieni pracują na pełnym etacie. W przypadku krótszego lub dłuższego czasu pracy oczywistym jest fakt, że pracodawca dostosowuje parametry urządzenia do innych roboczogodzin.
Do tego w przypadku słuchawek ważne jest to, by były wyposażone w mikrofon dobrej jakości, a ich dodatkowa funkcja wyciszania dźwięków skutecznie niwelowała pochodzące z przestrzeni szumy, rozmowy innych osób lub odgłosy z zewnątrz.
Należy dodać, że funkcja wyciszania dźwięków jest bardzo istotna z punktu widzenia dobrej koncentracji i skupienia się na obowiązkach zawodowych.
Widoczne atuty peryferyjnych urządzeń przewodowych
Najważniejszym ułatwieniem pracy w przypadku korzystania z urządzeń przewodowych jest fakt, że nie trzeba ich ładować za pomocą akumulatora ani też wymieniać co jakiś czas baterii. Może to być dobry argument dla tych, którzy nie chcą zbyt często poświęcać uwagi peryferiom komputerowym i po prostu korzystać z nich na co dzień bez wykonywania żadnych dodatkowych czynności. Uważa się często, że pracownik ma skupić się jedynie na pracy zawodowej. Zajęcia wykraczające poza obowiązki zawodowe, dotyczące dbałości o sprzęt komputerowy czy też peryferyjny, generują czas i nie są zbyt mile widziane przez pracowników biur. W tym kontekście wybiera się właśnie przewodowy sprzęt peryferyjny, a czyszczenie kabli urządzeń należy do obowiązków firm sprzątających przestrzenie biurowe.
Warto wspomnieć, że sprzęt peryferyjny przewodowy jest też wciąż bardzo popularny. Głównie ze względu na fakt, że jest tańszy i że należy do tzw. biurowego standardu, który funkcjonuje od dawna w wielu firmach.
Urządzenia przewodowe mają przy tym opinię niezawodnych. Są też bardziej odporne na urazy mechaniczne, tym samym ich żywotność jest znacznie dłuższa niż żywotność urządzeń bezprzewodowych.
“Wybór pomiędzy peryferyjnymi urządzeniami bezprzewodowymi a przewodowymi nie jest łatwy. Wymaga stosownej wiedzy, rozeznania wśród istniejących na rynku produktów, a także świadomości biurowych potrzeb i preferencji pracowników. Liczą się przy tym nie tylko parametry techniczne sprzętu i jego cena, ale przede wszystkim dostosowanie peryferii komputerowych do charakteru miejsca i trybu pracy. Wybór musi być przy tym świadomy, uwzględniający wszystkie powyższe czynniki, wtedy zakupione peryferia będą służyły pracownikom przez dłuższy czas ” – mówi Kamil Zbiegień – Starszy technik serwisu w Fixit.