Poniżej przedstawiamy wywiad, dzięki któremu dowiecie się więcej o największym operatorze franczyzowym w naszym kraju – PPHU „Wojtex”.
Franczyzodawca posiada w swoim portfolio takie marki jak:
- Sieć pizzerii Biesiadowo
- Sieć pizzerii Crazy Piramid Pizza
- Western Chicken
- Western Tortilla
- Kawiarnie Coffeeloffee
- Lodziarnie Mangatto
- Sklepy z zabawkami Toy Planet
Czym jest franczyza i jakie są jej zalety ?
Franczyza jest najprostszym sposobem otworzenia własnego biznesu pod znaną i sprawdzoną marką. W przypadku podjęcia współpracy z jedną z naszych marek franczyzowych, franczyzobiorca ma możliwość uruchomienia swojego biznesu znacznie taniej niż miałby to zrobić we własnym zakresie. Nasi franczyzobiorcy korzystają ze wszystkich naszych upustów wynegocjowanych np. u naszych dostawców sprzętu. Poza tym otrzymują całe KNOW HOW, czyli przekazujemy im praktycznie gotowy przepis na sukces.
Wiemy, że obecnie jesteście największym operatorem franczyzowym w kraju, jakie marki znajdują się w Państwa portfolio?
Zgadza się, jesteśmy obecnie największym operatorem franczyzowym w kraju. Nasze marki to Sieć pizzerii Biesiadowo, Sieć pizzerii Crazy Piramid pizza, Western Chicken, Western Tortilla, Kawiarnie Coffeeloffee, lodziarnie Mangatto oraz sklepy z zabawkami Toy Planet.
Czego najbardziej obawiają się klienci, którzy wahają się podjąć decyzję dotyczącą wejścia w franczyzę ?
Dużo potencjalnych franczyzobiorców zainteresowanych wejściem w biznes obawia się, że pomimo uruchomienia własnego konceptu, nie będą mieli możliwości podejmowania samodzielnych decyzji. W przypadku naszych sieci, franczyzobiorcy mają dużą możliwość podejmowania własnych działań, np. w przypadku sieci Biesiadowo lub Crazy Piramid Pizza mają możliwość rozszerzenia menu o własne pozycje w menu. Poza tym staramy się, żeby nasi franczyzobiorcy mieli z nami jak najbardziej przyjacielskie oraz partnerskie stosunki. Oczywiście pewnych zasad nie wolno złamać będąc w sieci, nie dopuszczalna jest np. ingerencja w receptury.
Jak na przełomie lat franczyza zmieniała się w Polsce i jak wypada ona na tle innych krajów ?
Franczyza jeszcze kilka lat temu była pojęciem prawie zupełnie nieznanym w naszym kraju, oczywiście istniało kilka firm w branży, ale przeciętni ludzie w zasadzie nie mieli pojęcia czym jest franczyza. Obecnie w naszym kraju jest kilkaset firm franczyzowych, a przeciętny Kowalski doskonale wie czym jest franczyza. Myślę, że obecnie mamy podobną ofertę franczyzową jak inne kraje Europy.
Na co powinien zwrócić szczególną uwagę franczyzobiorca podczas podjęcia decyzji o współpracę biznesową ?
Przede wszystkim franczyzobiorca powinien nawiązać współpracę z firmę mającą ugruntowaną pozycję na rynku a marka jest bardzo rozpoznawalna. W Polsce w ostatnim czasie pojawiło się sporo firm które oferują ofertę franczyzową, a tak naprawdę są zupełnie nierozpoznawalni. Moim osobistym zdaniem w taką franczyzę nie ma po co wchodzić. Franczyzobiorca powinien również dokładnie przejrzeć warunki umowy franczyzowej.
W jaki sposób staracie się pozyskać przyszłego partnera biznesowego ?
Oczywiście umieszczamy swoją ofertę w prasie i w internecie. Poza tym nasze marki są doskonale znane Polakom, bardzo dużo potencjalnych franczyzobiorców odnajduje nas samemu. Wiele osób obserwuje też ruch w naszych lokalach franczyzowych, co zachęca ich do podjęcia z nami współpracy.
Jakie wymagania stawiacie przyszłemu partnerowi ?
W zasadzie nie mamy jakiś specjalnych wymagań. Od potencjalnego franczyzobiorcy wymagamy jedynie pełnego zaangażowania w swój biznes. Franczyzobiorca musi również posiadać kapitał na otworzenie swojego lokalu. Kwota inwestycji zależy od wielkości lokalu oraz zakresu prac adaptacyjnych w danym lokalu.
Ile posiadacie jednostek własnych, ile placówek partnerskich i od jak dawna działacie na naszym rynku ?
Obecnie we wszystkich sieciach posiadamy około 150 punktów franczyzowych. Największa z naszych sieci Biesiadowo posiada około 90 lokali. Nie posiadamy własnych lokali, wszystkie prowadzone są przez franczyzobiorców.
Jaki jest koszt inwestycji związany z otworzeniem placówki partnerskiej ?
Koszty inwestycji są różne w zależności od wyboru sieci oraz od wielkości lokalu. Przykładowo pizzerię w sieci Biesiadowo lub w sieci Crazy Piramid Pizza można uruchomić już od 42tys. zł, lokal Western Tortilla od 17tys. zł, Western Chicken od 30 tys. zł, kawiarnię od 20 tys. zł, a sklep zabawkowy Toy Planet od około 120 tys. zł.
W jaki sposób franczyzobiorca może liczyć na wsparcie dotyczące promocji swojego biznesu ?
Od naszych franczyzobiorców nie pobieramy opłaty marketingowej, my jako franczyzodawca sami umieszczamy wiele reklam dotyczących promocji sieci. Nasi partnerzy mogą też liczyć np. na darmowe banery oraz ulotki reklamowe w atrakcyjnej cenie. Franczyzobiorca ma również możliwość we własnym zakresie reklamować swój lokal na lokalnym rynku. Zazwyczaj podstawową formą reklamy pizzerii jest roznoszenie ulotek lub lokalna reklama radiowa .
Czy Wasza oferta skierowana jest także do osób z małych miast ?
Tak nasze lokale często otwieramy w miejscowościach nawet pięciotysięcznych .
Na jakie szkolenia może liczyć Wasz partner biznesowy ? Jak często organizujecie szkolenia podnoszące kwalifikacje całego zespołu ?
Przez cały okres trwania umowy franczyzowej nasi franczyzobiorcy mają zapewnione darmowe szkolenia. Pierwsze szkolenia odbywają się przed otworzeniem lokalu, wszystkie pozostałe odbywają się na życzenie franczyzobiorcy.
Dane kontaktowe franczyzodawcy:
PPHU WOJTEX
Wojciech Goduński
99-205 Dalików , złotniki 11
792433601