Biznes informacje – wywiady biznesowe, pomys艂y na biznes
Image default
Blisko ludzi Internet Reklama

Biznes filmowy na YouTube – o tym co decyduje o sukcesie

Poni偶ej przedstawiamy wywiad z dyrektorem marketingu w LifeTube, najwi臋kszej w Polsce agencji realizuj膮cej kampanie z youtuberami. Po kilkudziesi臋ciu konferencjach, na kt贸rych wyst臋powa艂 i kilkuset godzinach szkole艅, kt贸re poprowadzi艂, Kamil doszed艂 do wniosku, 偶e pisanie w艂asnego bio (i do tego w trzeciej osobie!) jest nieco dziwne i chyba czas z tym co艣 zrobi膰. Ca艂e swoje do艣wiadczenie postanowi艂 wi臋c skr贸ci膰 do: “Dziel臋 si臋 wiedz膮 o YouTube, youtuberach i influencer marketingu. Ch臋tnie podziel臋 si臋 r贸wnie偶 z Tob膮 :)”.

O tym jak zrobi膰 biznes filmowy na YouTube – Na nasze pytania odpowiada艂 Kamil Bolek. 呕yczymy mi艂ej lektury.

Czym si臋 obecnie zajmujesz i jaka jest grupa docelowa Twoich klient贸w?

Odpowiadam za wizerunek, marketing i komunikacj臋 LifeTube – agencji influencer marketingu i najwi臋kszej sieci zrzeszaj膮cej youtuber贸w w Europie 艢rodkowo-Wschodniej. Naszymi klientami s膮 agencje reklamowe, domy mediowe i marki (z ka偶dej bran偶y) dzia艂aj膮ce w Polsce – dla kt贸rych realizujemy kampanie na YouTube i/lub z udzia艂em youtuber贸w.

Co uwa偶asz za najtrudniejsze w swojej pracy ?

Fakt, 偶e influencer marketing (na YouTube i na tak膮 skal臋) to bardzo m艂oda bran偶a. Po pierwsze – nie ma tu 鈥渙d lat sprawdzonych rozwi膮za艅鈥, wszystko musieli艣my wypracowa膰 sami. Po drugie – sporo pracy trzeba by艂o w艂o偶y膰 – i oczywi艣cie to proce, kt贸ry nadal trwa – aby zdoby膰 zaufanie reklamodawc贸w. Nie tylko pokaza膰 im, 偶e influencer marketing i YouTube dzia艂aj膮 nierzadko lepiej ni偶 tradycyjne narz臋dzia, ale i dostarczy膰 im odpowiedni膮 jako艣膰 i profesjonalizm w obs艂udze klienta.

Jak starasz si臋 dotrze膰 do potencjalnego klienta?

Przede wszystkim stawiamy na dzielenie si臋 wiedz膮 i do艣wiadczeniami, na podstawie kt贸rych mo偶emy wypracowywa膰 najlepsze praktyki i najefektywniejsze rozwi膮zania. Za tym idzie ju偶 ca艂y szereg 鈥渘arz臋dzi鈥 – takich jak content marketing, PR, budowanie warto艣ciowych dla odbiorcy owned media, organizacja szkole艅, udzia艂 w konferencjach i eventach bran偶owych, itp.

Jakie najtrudniejsze problemy pomagasz rozwi膮za膰 swoim klientom?

Osobi艣cie – pomagam im zrozumie膰 jak dzia艂a influencer marketing i 艣wiat YouTube鈥檃. Tak, aby mogli uczy膰 si臋 na cudzych b艂臋dach i znajdowa膰 optymalne rozwi膮zania w swoich kampaniach. Jako LifeTube – realizujemy najbardziej kompleksowe kampanie z influencerami i pomagamy budowa膰 siln膮 obecno艣膰 marki na YouTube, a w efekcie w 艣wiadomo艣ci konsument贸w. Szczeg贸lnie w艣r贸d millenials贸w (18-35) i Z-t贸w – czyli w tzw. grupach hard-to-reach. To znaczy takich, na kt贸re tradycyjna reklama zupe艂nie nie dzia艂a – nie ogl膮daj膮 telewizji, maj膮 zainstalowane AdBlocki, wy艂api膮 ka偶dy fa艂sz.

Prowadz臋 firm臋 produkuj膮c膮 np. odzie偶 BHP. Czy reklama na Youtube jest tak偶e dla mnie ?

Oczywi艣cie! Na YouTube jest wszystko – od muzyki i masowej rozrywki, przez poradniki makija偶owe, gry, tre艣ci naukowo-edukacyjne, po najbardziej specjalistyczne materia艂y dotycz膮ce dowolnych zagadnie艅. YouTube jest drug膮 co do wielko艣ci wyszukiwark膮 internetow膮, kt贸ra dodatkowo spi臋ta jest r贸wnie偶 bezpo艣rednio z Google (na pierwszej stronie Google pojawiaj膮 si臋 wyniki wyszukiwania tak偶e z YouTube). Gdybym prowadzi艂 firm臋 produkuj膮c膮 BHP stworzy艂bym kana艂 z odpowiednimi materia艂ami wideo wypozycjonowanymi np. na takie frazy jak: 鈥渏ak wybra膰 odzie偶 robocz膮鈥, 鈥渮asady BHP w pracy鈥, 鈥渢esty odzie偶y roboczej鈥 itp. Po optymalizacji SEO, zadba艂bym o odpowiedni膮 dystrybucj臋 organiczn膮 (czyli crossy z odpowiednimi influencerami) i p艂atn膮 (dobrze targetowana promocja p艂atna), a nast臋pnie zaj膮艂 si臋 przekierowaniem ruchu do mojej strony internetowej lub e-sklepu. Przez linki, karty i ekrany ko艅cowe i remarketing.

Przyk艂ady ju偶 istniej膮. Wpisa艂em przed chwil膮 w Google 鈥渟afety clothes review鈥 – jeden z wynik贸w w drugiej linii – film pt. 鈥淲hy to Wear Chainsaw Safety Chaps鈥 (https://www.youtube.com/watch?v=eKv2CNCgcAs) pokazuj膮cy r贸偶ne produkty. Prawie 2 mln wy艣wietle艅.

Co Twoim zdaniem decyduje w du偶ej mierze o sukcesie Youtuber贸w ?

Przede wszystkim ich autentyczno艣膰, 鈥渋nteraktywno艣膰鈥 i blisko艣膰 z odbiorc膮. Celebryci 偶yj膮 w 艣wiecie 艣cianek z fotoreporterami, gali i czerwonych dywan贸w. Influencerzy s膮 tacy jak my. Maj膮 te same problemy i opowiadaj膮 o rzeczach, kt贸re bezpo艣rednio nas dotycz膮 lub interesuj膮. Do tego bezustannie wchodz膮 w interakcje ze swoimi fanami. Odpisuj膮 na wiadomo艣ci i komentarze. Dostosowuj膮 si臋 do porad i pr贸艣b swoich widz贸w. Spotykaj膮 si臋 z nimi na r贸偶nych wydarzeniach i tak zwanych meet-upach. Skupiaj膮 wok贸艂 siebie ogromne spo艂eczno艣ci fan贸w, kt贸rzy uwielbiaj膮 ich za to, co robi膮 i w jaki spos贸b o tym opowiadaj膮.

Na YouTube jest wszystko – od muzyki i masowej rozrywki, przez poradniki makija偶owe, gry, tre艣ci naukowo-edukacyjne, po najbardziej specjalistyczne materia艂y dotycz膮ce dowolnych zagadnie艅. YouTube jest drug膮 co do wielko艣ci wyszukiwark膮 internetow膮, kt贸ra dodatkowo spi臋ta jest r贸wnie偶 bezpo艣rednio z Google (na pierwszej stronie Google pojawiaj膮 si臋 wyniki wyszukiwania tak偶e z YouTube).

Za艂贸偶my 偶e jestem nauczycielem. Chcia艂bym za艂o偶y膰 videoblog 聽o matematyce, poniewa偶 w tej dziedzinie czuj臋 si臋 najlepiej. Przegl膮dam Youtube i okazuje si臋, 偶e kana艂贸w o tej tematyce jest bardzo du偶o. Jak si臋 wyr贸偶ni膰 spo艣r贸d setek materia艂贸w o takiej samej tematyce ?

Istnieje taka teoria 鈥渆verything is a remix鈥 m贸wi膮ca o tym, 偶e wszystko co powstaje jest przekszta艂ceniem, po艂膮czeniem i/lub ulepszeniem czego艣, co ju偶 kiedy艣 powsta艂o. Na YouTube bywa podobnie. Czasem – zamiast szukania najbardziej oryginalnych i udziwnionych rozwi膮za艅 – warto skupi膰 si臋 na sprawdzonych formatach i po prostu realizowa膰 te, kt贸re dzia艂aj膮. Mo偶e troch臋 lepiej, mo偶e nieco inaczej lub bardziej w swoim stylu. W Polsce YouTube鈥檃 ogl膮da 21 milion贸w os贸b – ci膮gle jest miejsce na to, 偶eby znale藕膰 swoj膮 widowni臋 w dowolnej niszy tematycznej.

Posiadam smartfona z przeci臋tn膮 kamer膮. Czy jest to przeszkoda w tworzeniu swojego kana艂u ?

Aktualnie YouTube i tw贸rcy wideo mocno si臋 sprofesjonalizowali i przeci臋tna kamera telefonu mo偶e ju偶 nie wystarczy膰. Szczeg贸lnie, je艣li powa偶nie my艣limy o rozwini臋ciu popularnego kana艂u. Oczywi艣cie, internet ma to do siebie, 偶e jako艣膰 produkcji nie jest najwa偶niejsza, najwa偶niejsza jest tre艣膰 i odpowiednia forma jej przekazu. Wideo musi jednak spe艂nia膰 pewne 鈥渕inimalne wymagania鈥. Najlepiej: odpowiednia jako艣膰 obrazu (zamiast przeci臋tnej kamery w telefonie wystarczy podstawowy aparat foto), dobry d藕wi臋k (to bardzo wa偶ne, warto wi臋c zainwestowa膰 w mikrofon) i o艣wietlenie (kt贸re te偶 mo偶na dosta膰 w bud偶etowej wersji). Tworzenie w艂asnego kana艂u nie jest drogie i nie wymaga ogromnych nak艂ad贸w, jednak czasy kr臋cenia 鈥渢elefonem na patyku鈥 dawno si臋 ju偶 sko艅czy艂y.

Aktualnie YouTube i tw贸rcy wideo mocno si臋 sprofesjonalizowali i przeci臋tna kamera telefonu mo偶e ju偶 nie wystarczy膰. Szczeg贸lnie, je艣li powa偶nie my艣limy o rozwini臋ciu popularnego kana艂u.

Bardzo du偶o m贸wi si臋 o zarobkach na Youtube. 1000 wy艣wietle艅 = 100 z艂 itd. Jakie s膮 mo偶liwo艣ci zarabiania na swoim kanale i czy rzeczywi艣cie YT rozlicza za wy艣wietlenia ka偶dego filmu tak samo ?

Zdecydowanie nie jest tak, 偶e istnieje jedna stawka za 1000 wy艣wietle艅. Reklamodawcy p艂ac膮 za wy艣wietlenia reklam konkretnym odbiorcom. P艂ac膮 te偶 za klikni臋cia lub obejrzenia reklamy (czyli wy艣wietlenia powy偶ej 30 sekund lub ca艂o艣ci, je艣li wideo jest kr贸tsze). Stawka wyp艂acana youtuberowi przez YouTube zale偶y wi臋c od tego, kto ogl膮da jego filmy, jakie reklamy zosta艂y mu wy艣wietlone i czy jego widz je obejrza艂 lub klikn膮艂, czy pomin膮艂 zaraz po ich wy艣wietleniu. Niezale偶nie od tego, nie jest to jednak podstawowe 藕r贸d艂o dochodu youtuber贸w – szczeg贸lnie w Polsce.

Najbardziej intratne s膮 komercyjne wsp贸艂prace z markami i udzia艂 w ich kampaniach. Influencer marketing na naszym rynku stale si臋 rozwija, a wynagrodzenia najpopularniejszych youtuber贸w si臋gaj膮 czasem 6-cyfrowych kwot. Oczywi艣cie zale偶y to od bardzo wielu czynnik贸w, ilo艣ci 艣wiadcze艅, licencji na wykorzystywanie wizerunku. Jest to ju偶 jednak profesjonalny biznes. W 2017 roku wszystkim tw贸rcom zrzeszonym w LifeTube wyp艂acili艣my 艂膮cznie ponad 15 milion贸w z艂otych. By艂o to o 41% wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej, a trend jest ci膮gle rosn膮cy.

Czy istnieje pozycjonowanie w wyszukiwarce na Youtube, 聽podobnie jak to jest w wyszukiwarce Google ?

Jak najbardziej! I tak jak opisywa艂em wcze艣niej – to bardzo wa偶ny element na YouTubie zar贸wno dla marek, jak i samych tw贸rc贸w. W LifeTube mamy ca艂y dzia艂 鈥淪upport鈥, kt贸ry ci膮gle si臋 szkoli, zdobywa r贸偶ne google鈥檕we certyfikaty i analizuje dzia艂anie algorytm贸w platformy. Odpowiadaj膮 m.in. za optymalizacj臋 kana艂贸w – czyli SEO na YouTube i 鈥渮aprzyja藕nianie鈥 wideo z mechanizmami YouTube鈥檃. Wp艂yw na to, czy dany film odpowiednio si臋 wy艣wietla, jest kolejkowany jako nast臋pny, umieszczany w polecanych, na stronie g艂贸wnej itd. – ma bardzo wiele czynnik贸w, m.in.: odpowiedni tytu艂, opis, tagi filmu i kana艂u, minatura, ekrany ko艅cowe i karty, a nawet nazwa pliku.

Za艂o偶y艂em kana艂 w kt贸rym przedstawiam produkty do piel臋gnacji cia艂a. Czy lepiej cz臋艣ciej publikowa膰 kr贸tkie filmy, czy przedstawi膰 obszerny materia艂 na temat znalezionych produkt贸w w d艂u偶szych odst臋pach czasowych?

Niestety, ale nie ma tu z艂otej regu艂y. Pod tym wzgl臋dem nie tylko bardzo r贸偶ni膮 si臋 od siebie kategorie tematyczne (np. gamerzy publikuj膮 filmy 艣rednio co 2 dni, kana艂y popularnonaukowe co 10), lecz r贸wnie偶 same kana艂y. Istniej膮 youtuberki beauty nagrywaj膮ce daily vlogi (czyli jak sama nazwa wskazuje – codziennie). S膮 i takie, kt贸re nad materia艂em pracuj膮 naprawd臋 d艂ugo i publikuj膮 jedynie raz na jaki艣 czas. Najwa偶niejsze jednak to by膰 w tym konsekwentnym i regularnym – tak, aby przyzwyczai膰 swoich widz贸w i wyrobi膰 w nich pewien nawyk – czy nowy film na kanale znajd膮 codziennie, czy musz膮 poczeka膰 na nowy odcinek co tydzie艅.

Kiedy i gdzie planujesz przeprowadzi膰 najbli偶sze szkolenie z zakresu Video Marketingu ?

Od czasu do czasu pojawiam si臋 na r贸偶nych konferencjach bran偶owych – najbli偶sza to InternetBeta w Rzeszowie 19-21 wrze艣nia. Do艣膰 intensywny b臋dzie pa藕dziernik – InDigital Marketing (3-4.10, Warszawa), Kongres Online Marketingu (11.10, Warszawa), Mobile Silesia (18.10, Zabrze), Kongres PR i komunikacji (24.10). Ale poza konferencjami cz臋sto bywam r贸wnie偶 w agencjach reklamowych lub dzia艂ach marketingu r贸偶nych marek. Wystarczy odezwa膰 si臋 do mnie na LinkedInie lub mailowo (kamil.bolek@lifetube.pl). Jak wida膰 – lubi臋 m贸wi膰 …o YouTube, youtuberach, influencer marketingu czy kilku innych mniej s艂u偶bowych tematach 馃槈

Teoriabiznesu.pl prowadzi wywiady z przedsi臋biorcami i freelancerami, kt贸rzy poprzez pomoc innym maj膮 mo偶liwo艣膰 zareklamowa膰 w艂asn膮 mark臋.

wywiady biznesowe

Powi膮zane artyku艂y

Otrzyma艂e艣 e-mail od Przelewy24 ? To mo偶e by膰 pr贸ba oszustwa

teoriabiznesu.pl

O budowaniu marki w mediach spo艂eczno艣ciowych rozmawiamy z Mart膮 Ch艂odnick膮

teoriabiznesu.pl

Myde艂ka zapachowe dobrym pomys艂em na biznes – wywiad

teoriabiznesu.pl