Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Internet Reklama

Surfer SEO – Jak odnieść sukces w biznesie dzięki temu narzędziu

surfer seo

Poniżej prezentujemy wywiad z właścicielem agencji KampanieSEO.  Fan nieszablonowych i skutecznych rozwiązań, CEO w projekcie Surfer. Pasjonat, który w świecie marketingu internetowego czuje się jak u siebie w domu. Na nasze pytania odpowiadał Sławek Czajkowski.

Czym się obecnie zajmujesz?

Od 12 lat realizuję swoją pasję, którą jest marketing internetowy. Moja praca pomaga wykorzystać potencjał rynku online przy promocji marek, produktów lub usług. Miałem okazję współpracować przy ponad 500 projektach wspólnie z agencją KampanieSEO.pl, którą założyłem ponad 10 lat temu.

Obecnie moim głównym zajęciem jest współtworzenie narzędzia Surfer, którego zadaniem jest pomoc w odniesieniu sukcesu w biznesie. Surfer wspiera użytkowników w podejmowaniu decyzji dotyczących pozycjonowania strony oraz kreacji treści, edukuje i oszczędza mnóstwo czasu.

Współtworzenie projektu z tak wspaniałymi ludźmi, którzy są nie tylko profesjonalistami pracującymi na 150%, ale również dobrymi przyjaciółmi to niesamowita przygoda i spora odpowiedzialność.

Podzielę się zdjęciem z ostatniego „off-site”, który jest rodzajem sprintu. Przez kilka dni jesteśmy odcięci od świata, żeby móc skupić się na tworzeniu planu rozwoju produktu, aby jak najszybciej podnieść użyteczność Surfera dla naszych klientów.

off site

Jaka jest grupa docelowa Twoich klientów w KampanieSEO i Surferze?

W kwestii KampanieSEO, grupą docelową są firmy, które chcą osiągać cele przy wsparciu marketingu internetowego, a w szczególności poprzez pozycjonowanie strony internetowej, dotarcie do potencjalnych klientów przez Social Media, itd. Pracujemy zarówno z małymi jak i dużymi firmami.

W Surferze jest inaczej. Wspieramy specjalistów, freelancerów, agencje SEO i SEM, a także copywriterów i właścicieli małych firm, którzy inwestują swój czas w promocję biznesu online.

Zadaniem Surfera jest nie tylko wsparcie działań, ale również edukacja i promocja marketingu internetowego, dlatego organizujemy cykliczne konferencje, szkolenia, a także udzielamy się poprzez edukację studentów na uczelniach, na które jesteśmy od czasu do czasu zapraszani.

Z jakimi problemami najczęściej spotykają się Twoi nowi i obecni klienci?

Zanim udostępniliśmy Surfera jako ogólnodostępne rozwiązanie, pracowaliśmy na nim w KampanieSEO (było to narzędzie wewnętrzne). Borykaliśmy się z podobnymi problemami jak wszyscy specjaliści SEO. System powstał, aby oszczędzić czas poświęcany na żmudny proces gromadzenia i analizowania danych oraz zwiększyć skuteczność oferowanych usług. Zdawałem sobie sprawę z tego, że z podobnymi problemami borykają się też inne agencje i specjaliści.

Polski rynek jest specyficzny, rozwija się w bardzo szybkim tempie. Coraz więcej osób szuka źródeł wiedzy, bo chce sprawdzić się w branży marketingu internetowego, co jest świetne dla polskiej społeczności SEO i poziomu oferowanych usług. Surfer zmniejsza barierę wejścia, pomaga i edukuje.

Czyli Surfer jest narzędziem również dla początkujących użytkowników?

Surfer umożliwia generowanie raportów w formie uproszczonej (łatwej do zrozumienia dla początkującego użytkownika) i zaawansowanej, która jest optymalna dla doświadczonych SEOwców.

Tak. Surfer umożliwia generowanie raportów w formie uproszczonej (łatwej do zrozumienia dla początkującego użytkownika) i zaawansowanej, która jest optymalna dla doświadczonych SEOwców.

Jakie najważniejsze funkcje oferuje platforma Surfer SEO?

Najważniejszą funkcją jest analiza konkurencji w Google realizowana w formie real time. Proces trwa około minutę. W tym czasie weryfikowane jest 50 stron z wyników wyszukiwania Google pod kątem kilkuset potencjalnych czynników rankingowych, a następnie obliczana jest korelacja pomiędzy czynnikami i rankingiem.

Dzięki temu możemy dowiedzieć się jakie są potrzeby użytkowników wyszukujących konkretne słowa kluczowe w określonej lokalizacji. Trzeba zaznaczyć, że algorytm wyszukiwarki dywersyfikuje wagę czynników w zależności od wielu zmiennych, dlatego nie da się stworzyć jednej uniwersalnej listy elementów wpływających na pozycje dla wszystkich fraz.

Czynniki są widoczne zarówno w formie uproszczonego audytu, jak również na wygodnym do odczytu wykresie.

Najbardziej rozbudowana funkcjonalność jest dostępna dla polskiego rynku, gdzie dodatkowym elementem jest widoczność stron internetowych w Google oraz prognozowany ruch organiczny. Zestawienia są tworzone na bazie wyników wyszukiwania dla milionów słów kluczowych.

Dzięki tej funkcjonalności możesz sprawdzić na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja i jak wygląda Twój wskaźnik ruchu w stosunku do najlepszych.

Już wkrótce wdrożymy kolejną funkcję, która polega na analizie profilu linków do stron internetowych. Dzięki temu uzyskamy odpowiedź dotyczącą korelacji pomiędzy linkami a pozycjami w Google. Będzie możliwość sprawdzenia czy dla określonych zestawów fraz warto inwestować większe środki w content czy link building. Już nie mogę się doczekać aż udostępnimy moduł naszym użytkownikom do testów.

Z jakimi innymi narzędziami doskonale uzupełnia się platforma Surfer?

Najpotężniejsze narzędzia, które każdy z nas powinien mieć pod ręką to Google Search Console oraz Google Analytics. Analityka powinna nie tylko weryfikować skuteczność podejmowanych działań, ale także determinować strategię marketingową. Każdy specjalista powinien opierać swoje decyzje o dane.

Klient przeznacza budżet na marketing internetowy. Wyobraź sobie, że przepalasz te środki na działania, które „wydaje Ci się, że mogą przynieść efekt”. Zgadywanie czy bazowanie na przeczuciach to trochę relikt SEO poprzedniej epoki ;). Decyzje muszą być podparte danymi, dlatego zawsze staram się promować proces data-driven.

Wyszukiwarka Google wprowadza coraz to nowsze rozwiązania i algorytmy. Podczas Twojej przygody z pozycjonowaniem, który rok był wg Ciebie najtrudniejszym, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron?

Rok 2012 i aktualizacja algorytmu Pingwin, który odpowiadał za linki. Rok był trudny nie dlatego, że update był niespodziewany, ale wymusił zmianę metodyki pracy. Większość ludzi w branży zdawało sobie sprawę, że aktualizacja jest tylko kwestią czasu. Pomimo tego korzystanie z działań, które obecnie uznawane są jako „black hat” było niekiedy jedyną opcją na osiągnięcie sukcesu w wielu branżach.

Od tamtego czasu rola linków jest nieco mniejsza. Przed 2012 roku powiedziałbym, że około 70% działań oscylowało wokół link buildingu. Obecnie linki stanowią jeden z 3 najważniejszych elementów układanki w drodze do najwyższych pozycji w Google.

Czy pozycjonowanie stron w 2019 znacząco będzie się różnić od tego jakie mamy obecnie?

Nie można zapominać o On-Site, Link Buildingu i aspektach technicznych. Wiem, że to bardzo dużo, ale SEO już dawno wykroczyło poza optymalizację treści czy meta tagów

Sławek Czajkowski

Moim zdaniem nie będzie przełomu, ale systematyczne i częste zmiany dotyczące wartości poszczególnych czynników rankingowych. Być może podniesienie roli UX.

Obserwujemy kilka trendów, wśród nich zwiększoną aktywność w obszarach Content Marketing i Social Media, które będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w procesie pozycjonowania stron.

Nie można zapominać o On-Site, Link Buildingu i aspektach technicznych. Wiem, że to bardzo dużo, ale SEO już dawno wykroczyło poza optymalizację treści czy meta tagów. Obecnie proces jest tak szeroki, że staje się niemal niemożliwy do ogarnięcia przez jednego specjalistę.

Czy każdy początkujący przedsiębiorca musi od razu zatrudniać specjalistę do poprawienia widoczności swojej strony w wyszukiwarce Google?

Sam jestem przedsiębiorcą od kilkunastu lat. Wiem, że prowadzenie firmy jest kosmicznie trudne, szczególnie na samym początku, gdzie podstawowym problemem jest budżet i brak szerokiego grona klientów.

W takim przypadku, jeżeli tylko dysponujemy wolnym czasem to zachęcałbym do spróbowania własnych sił na rynku lokalnym. Zatrudnienie agencji czy freelancera rozważałbym dopiero po zabezpieczeniu budżetu na marketing i reklamę.

Jakie plany dotyczące szkoleń oraz funkcjonalności platformy Surfer są przewidziane na rok 2019?

Trochę już zdradziłem odnośnie nowych funkcjonalności. Na pewno pojawią się linki, na które wszyscy czekają z niecierpliwością. Aktualnie przygotowujemy się do organizacji SEOmeetup’u w Warszawie.

Myślę, że uda się połączyć ze szkoleniem dla naszych użytkowników. W połowie stycznia będę prowadził wykład w Warszawie w Szkole Głównej Handlowej, na który gorąco zapraszam.

Powiązane artykuły

Google plus na stałe zniknie z internetu

teoriabiznesu.pl

Bookero – Rewolucja na rynku technologii do rezerwacji – wywiad

teoriabiznesu.pl

Pozycjonowanie sklepów internetowych i certyfikaty SSL

teoriabiznesu.pl