Oszacowanie wydatków związanych z SEO bywa problematyczne. To, ile kosztuje SEO, zależy bowiem od wielu zmiennych. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jakie elementy wchodzą w skład ostatecznej wyceny działań obejmujących pozycjonowanie i optymalizację stron internetowych.
W jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową?
Ścieżki prowadzące użytkowników do Twojego serwisu internetowego mogą być bardzo różne. Część ruchu pochodzi z wejść bezpośrednich. To zapewne Twoi wierni klienci, którzy już na pamięć znają Twoją domenę i wpisują ją samodzielnie w pasku przeglądarki internetowej. Im prostsza jest nazwa domeny, tym łatwiej zapada w pamięć. Weź to pod uwagę już na etapie rejestracji domeny. Przeglądając statystyki odwiedzin swojej strony internetowej, zapewne zwrócisz uwagę także na informacje dotyczące ilości wejść z linków sponsorowanych. Ten element pojawi się w zestawieniu pod warunkiem, że prowadzisz w sieci aktywne kampanie reklamowe, np. w Google Ads. W statystykach są także uwzględnione wejścia użytkowników z mediów społecznościowych. To ruch, który pochodzi z serwisów takich jak np. Facebook czy Instagram. Tutaj też jest prosta zależność – jeżeli nie prowadzisz profilu firmowego w social media, to raczej nie zaobserwujesz zbyt wielu odwiedzin z tego kanału. Najbardziej ciekawić Cię będzie organic search, czyli liczba użytkowników, którzy trafili do Twojego serwisu internetowego z linków wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Chcesz, aby klienci docierali na Twoją stronę właśnie tym kanałem? Zainwestuj w SEO! Bez pozycjonowania Twoja strona nie będzie osiągała najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Może się wydawać, że pozycjonowanie kosztuje dużo, jednak prowadzone przez ekspertów będzie prowadziło do ogromnych zysków. Osiągniesz duży ruch, a tym samym popularność i znacznie zwiększysz swoje przychody.
Ile kosztuje SEO? To nie wydatek, to inwestycja
Decyzje, które podejmiesz dziś, zaprocentują w przyszłości. Każda złotówka wydana na pozycjonowanie i optymalizację strony internetowej zwróci się wielokrotnie, gdy Twoja strona internetowa dotrze na szczyt rankingu Google. Serwis, który będzie przyjazny dla użytkowników, a zarazem zyska wysoką ocenę od robotów wyszukiwarki – to cel każdego przedsiębiorcy, któremu zależy na aktywnym pozyskiwaniu klientów w sieci. Codziennie miliony Polaków korzystają z najpopularniejszej w naszym kraju wyszukiwarki Google. To szansa na pozyskanie wartościowego ruchu na stronie. Jeżeli korzystasz wyłącznie z płatnych kanałów dotarcia do użytkowników, to musisz się liczyć z tym, że efekty znikną wraz z końcem kampanii PPC. Gdy wyczerpie się budżet reklamowy, Twoja strona nie będzie się już wyświetlać w płatnych wynikach wyszukiwania, a Ty stracisz swoje jedyne źródło pozyskiwania klientów.
Ile kosztuje SEO?
Wycena pozycjonowania strony internetowej dokonywana jest osobno dla każdego projektu. W zależności od wielkości serwisu czy konkurencyjności poszczególnych słów kluczowych miesięczne wydatki na pozycjonowanie mogą się znacznie różnić. Jeżeli działasz w niszowej branży i chcesz zlecić lokalne pozycjonowanie strony internetowej, to działania SEO będą Cię kosztować mniej niż przedsiębiorcę, który prowadzi duży sklep internetowy. Im mniejsza jest konkurencyjność branży, tym niższym kosztem można osiągnąć założone cele. Strategia pozycjonowania serwisu internetowego ustalana jest indywidualnie. Koszt pozycjonowania strony WWW będzie w dużej mierze uzależniony od zakresu działań, jakie specjalista będzie musiał podjąć, aby dostosować Twoją stronę do aktualnych wytycznych Google. Jeżeli Twój serwis został zoptymalizowany zgodnie z zaleceniami SEO już na etapie tworzenia, to zakres działań SEO będzie o wiele mniejszy niż w przypadku, gdy strona nigdy wcześniej nie była zoptymalizowana. Jeżeli dopiero myślisz o tym, aby stworzyć stronę internetową dla swojej firmy, to zadbaj o to, aby od samego początku spełniała wytyczne Google. Dzięki temu sporo zaoszczędzisz na pozycjonowaniu w późniejszym czasie. Cennik pozycjonowania strony internetowej może być uzależniony również od modelu rozliczania. Ze specjalistą SEO możesz umówić się na miesięczny abonament lub na płatność za każdą przepracowaną godzinę. Wielu przedsiębiorców wybiera model abonamentowy. Jest to stała miesięczna opłata tej samej wysokości. Przewidywalność miesięcznych kosztów to niezwykle istotny element w planowaniu budżetu firmowego. A więc ile kosztuje SEO? Nie daj się przekonać osobom, które zagwarantują Ci widoczność za kilkaset złotych miesięcznie. Najprawdopodobniej takie działania będą skupiały się na Black Hat SEO, a więc niezgodnych z wytycznymi Google działaniami, które mogą skutkować karą. Wtedy wszystkie zainwestowane pieniądze będą stracone, a odbudowanie pozycji nie będzie łatwe. Tak niski koszt SEO jest możliwy jedynie w kilku przypadkach, na przykład wtedy, gdy pozycjonowany jest mały serwis, a treści dostarczane są przez właściciela. Jeśli chcesz mieć efekty, to budżet na SEO nie powinien być mniejszy niż tysiąc złotych, ale w wielu przypadkach będzie on o wiele większy. Im więcej podstron, treści zoptymalizowanych pod SEO, a także działań (na przykład polegających na analizach konkurencji i tworzeniu indywidualnych rozwiązań), tym droższe będzie pozycjonowanie. W przypadku inwestycji w solidny link building, koszty również rosną. Wycena jest uzależniona od strategii oraz działań, jakie będą wykonywane w konkretnych miesiącach. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją zajmującą się pozycjonowaniem, to koszt SEO zostanie oszacowany podczas początkowych rozmów oraz ustaleń. Dlatego też zdecydowanie warto jest zdecydować się na konsultacje, aby rozeznać się w cenach w przypadku danego serwisu.