Jakie wrażenie wywołuje Twoja witryna, gdy trafia na nią odwiedzający? Czy jest on w stanie szybko znaleźć interesujące go informacje? Czy czuje się zachęcony do dokonania zakupu? Wiele zależy od tego, jak prezentują się teksty na stronę internetową.
Jak więc sprawić, aby takie treści przynosiły jak najwięcej korzyści? Tego dowiesz się w tym artykule.
Teksty na stronę internetową – czym są i dlaczego są ważne?
Przez teksty na stronę internetową w kontekście tego artykułu należy rozumieć wszelkie treści, które odnoszą się do pewnych kluczowych podstron na witrynie firmowej jak „o nas”, „oferta”, „cennik”, „FAQ” itp. Nie chodzi tutaj o artykuły blogowe, newsy lub opisy produktów w sklepie internetowym, gdyż jest to już inny format contentu, choć wiele z omówionych tutaj zasad na pewno sprawdzi się podczas ich pisania.
Omawiane teksty na stronę firmową zwykle przygotowuje się jednorazowo, a ich zmiana wiąże się raczej z poważniejszą inwestycją. Jest tak, gdyż ich format i rozmieszczenie są mocno powiązane z samym designem witryny, stanowiąc jej kluczowy element.
Dobre teksty na stronę www mają kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów, budowanie marki oraz przekazywanie odwiedzającym najważniejszych informacji. Jak wcześniej wspomniano, ich przygotowanie to nie błaha sprawa z punktu widzenia organizacyjnego. Nie ma zatem wątpliwości, że do ich stworzenia należy podejść z odpowiednim nastawieniem.
Poniższe porady pomogą Ci samodzielnie przygotować takie teksty na stronę internetową. Jeśli jednak wolałbyś zlecić to zadanie copywriterowi, także starannie się z nimi zapoznaj – dzięki temu będziesz wiedzieć, czego oczekiwać po tego typu treściach i jak rozpoznać te wysokiej jakości.
1. Ustal, do kogo chcesz dotrzeć
Aby tekst na stronę firmową spełniał swoją funkcję, musi być pisany z myślą o konkretnych osobach. W tym celu należy przygotować tzw. personę docelowego klienta. W profilu takim należy ustalić wiele szczegółów jak wiek, stanowisko, budżet itp. Oprócz tego zastanów się, z jakimi wyzwaniami zmaga się taka osoba i jak chciałaby rozwiązać swoje problemy.
Jak więc widać, na tym etapie nie wystarczą ogólne określenia typu „właściciele firm”. Gdy opisujesz najważniejsze elementy swojej oferty, musisz cały czas pamiętać o tym, jaką wiedzę na temat danego zagadnienia będą mieć kluczowi odwiedzający
Jeśli przykładowo mowa o specjalistycznych usługach, (jak choćby tworzenie programów w bardzo niszowym języku w kontekście biznesowych rozwiązań) docelowi klienci zapewne będą obeznani nieco w terminologii IT. W takiej sytuacji korzystanie z języka branżowego wręcz pomoże w sprawnej komunikacji.
Z drugiej strony firma zajmująca się tworzeniem witryn internetowych dla małych, lokalnych biznesów będzie raczej mieć do czynienia z osobami, które niewiele wiedzą na temat web designu, marketingu internetowego i innych powiązanych zagadnień. Teksty na taką stronę muszą to odzwierciedlać i w ich przypadku należy wykorzystać bardziej przystępny język.
2. Odpowiednio sformatuj treści
Teksty na stronie internetowej czytamy inaczej niż czasopisma i książki. Gdy przeszukujemy kolejne witryny, zwykle szybko skanujemy znajdujące się tam treści, gdyż chcemy szybko ustalić, czy znajduje się na nich coś, co może nas w ogóle zainteresować.
Pamiętaj o tym fakcie podczas projektowania treści na swoją witrynę. Dobrze zaplanuj rozmieszczenie większych i mniejszych nagłówków, list wypunktowanych, grafik itp. Wyróżniaj najważniejsze informacje pogrubieniami, kursywą czy formą cytatu:
Tak zaplanowane treści są lepiej przyswajalne (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych), a do tego prezentują się atrakcyjniej z wizualnego punktu widzenia.
3. Najważniejsze informacje umieść najwyżej
Przynęty nie umieszcza się w połowie żyłki, gdzie ryba nie może jej dostrzec. Znajduje się ona raczej na haczyku, na który to zwierzę prędzej czy później się natknie. Podobną zasadą należy kierować się podczas projektowania tekstów www. Najważniejsze informacje dodaj jak najwyżej, aby upewnić się, że odwiedzający będą mieć z nimi styczność.
Pamiętaj oczywiście, że chodzi o najważniejsze informacje z punktu widzenia potencjalnego klienta, a nie Twojego. Łatwo jest wpaść w pułapkę pisania o sobie i podkreślania swoich zalet oraz osiągnięć.
Załóżmy, że prowadzisz jednoosobową działalność i tworzysz zakładkę „o mnie”. Odwiedzających nie interesuje to, co robisz w wolnym czasie, ani jak rozkręciłeś swój biznes. Nie interesuje ich nawet to, jakie są Twoje osiągnięcia, wyjątkowe cechy, ani nawet ile masz już lat doświadczenia w branży. Najważniejsze jest dla nich jedno – co jesteś w stanie dla nich zrobić i dlaczego to akurat Tobie powinni za to zapłacić?
Oczywiście wymienione wcześniej kategorie informacji jak osiągnięcia i historia firmy też mają pewną wartość, jednak nie mogą one przysłonić opisanych językiem korzyści elementów, które są najważniejsze z punktu widzenia klienta.
4. Unikaj pustych wyrażeń
W branży marketingu regularnie pojawiają się nowe wyrażenia, które po jakimś czasie są nadużywane. Choć wcześniej mogły brzmieć ciekawie, tak teraz praktycznie nic nie wnoszą do komunikatu i są „oklepane”. Zapewne czytałeś już o wielu firmach, które oferują „synergiczne rozwiązania”, mają „zespół najlepszych i doświadczonych specjalistów”, a do tego są „innowacyjne”? Nie wspominajmy już o tym, że praktycznie każde przedsiębiorstwo jest „liderem na rynku”.
Jakościowe teksty na stronę firmową nie mogą przekazywać niejasnego komunikatu, dlatego podczas ich tworzenia staraj się używać przemyślanych fraz. Odwiedzający chcą od razu wiedzieć, co możesz im zaoferować. Zamiast więc pisać o „zespole najlepszych specjalistów” zaznacz, że przykładowo „nasi eksperci pomogą Ci zmniejszyć koszty utrzymania sklepu internetowego nawet o 20%”. W ten sposób komunikujesz wartość i skutecznie przykuwasz uwagę.
5. Zamieść call to actions
Nawet jeśli teksty na Twojej stronie www są naprawdę wysokiej jakości, to mogą bardzo ucierpieć, jeśli nie będzie im towarzyszyć jeden element – call to action (CTA). Celem takiego wezwania do działania (jak sama nazwa wskazuje) jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia konkretnej akcji.
Samo działanie, do którego nakłaniasz, będzie już oczywiście inne w zależności od podstrony. W przypadku strony głównej zapewne będziesz chcieć przekierować odwiedzających do innych części witryny, aby zdobyli tam więcej informacji. Jeśli z kolei mowa o stronie kontaktowej, na niej Twoim celem jest skłonienie użytkowników do wysłania maila lub zadzwonienia pod numer firmowy.
Pamiętaj, aby Twoje call to actions były jasne, bezpośrednie i od razu informowały o korzyści, jaką można odnieść dzięki zareagowaniu na nie. Przykładowo, w przypadku formularza służącego do zapisania się na newsletter samo „wypełnij”, nie przyniesie zbyt dobrych efektów. Lepiej użyj „uzupełnij tylko kilka pól i pobierz darmowego e-booka”.
Teksty na stronę internetową – podsumowanie
Wysokiej jakości treści to konieczność, jeśli zależy Ci na budowaniu swojej marki oraz generowaniu świetnej sprzedaży. Pamiętaj, że za pomocą takich tekstów dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz. Postaraj się zatem, aby było ono jak najlepsze – dobrze przyłóż się do ich przygotowania lub zleć to zadanie umiejętnym copywriterom.