Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Motoryzacja

Ile kosztuje transport tirem?

transport tirem

Polska generuje 25% transportu całej Europy… W roku 2018 po unijnych drogach przemieszczało się 6,6 miliona samochodów dostawczych i ciężarowych, z czego jedna szósta była „na polskich blachach”. Oznacza to, że w naszym kraju jest zarejestrowane ponad milion takich pojazdów. Wygląda na to, że jesteśmy ważnym graczem na arenie transportowej. Ile kosztuje transport tirem? Z czego wynikają koszty firm transportowych? Na te pytania odpowiemy sobie dzisiaj, zaczynamy!

Co to jest tir?

Wbrew powszechnym opiniom, nie każdy duży samochód ciężarowy jest tirem. TIR bowiem jest skrótem od Transport International Routier (Międzynarodowy Transport Drogowy). W świetle prawa TIR nie jest pojazdem, a jedynie międzynarodową konwencją celną, która ułatwia formalności związane z odprawą celną przy przekraczaniu granic.

Ułatwienie polega na tym, że pojazd z tabliczką TIR może zostać skontrolowany i zaplombowany gdzieś w kraju, z którego wyjeżdża, a ponowna kontrola odbędzie się dopiero przy wjeździe do kraju docelowego, niezależnie od liczby przekraczanych granic. Tym samym, przykładowo transport z Moskwy do Barcelony wymaga kontroli celnej gdzieś w Rosji. Tam pojazd zostaje zaplombowany, a następnie przejeżdża przez kolejne przejścia graniczne bez potrzeby szczegółowej kontroli. Kontrola taka odbędzie się dopiero przy wjeździe na teren Hiszpanii.

Kwestię kosztów transportu tirem podzielimy dla ułatwienia na koszty firmy transportowej oraz koszty kierowcy. Oczywistą koleją rzeczy jest to, że koszt wynajęcia tira lub też zamówienie usługi transportu tirem jest wypadkową tych kosztów. Poniższe zestawienie może się różnić między firmami, co wynika z odmienności firm transportowych oraz specyfiki ich umów z kierowcami i innymi firmami.

Koszty firmy transportowej

Przez lata utarło się, że tirem nazywa się każdy duży samochód ciężarowy. Dla ułatwienia w artykule będziemy się trzymali tego uproszczenia. Koszty firmy są niemałe. Należy zacząć od tego, że tira trzeba kupić. Niezależnie od tego, na jakiej zasadzie nastąpił zakup, czy był to zakup za gotówkę, czy też na kredyt, leasing, czy cokolwiek innego, to firma musiała ponieść niemały koszt.

Każdy użytkownik samochodu wie, że ten często lubi się psuć. Szczególnie gdy jest często używany. To silnik, to wymiana żarówki, zdarza się, że jakaś linka się oberwie. Wszelkie naprawy i inwestycje w tira również zwykle leżą po stronie firmy transportowej. Czasem awaria dzieje się w trasie, wtedy koszty rosną o dodatkowe holowanie tira z autostrady. Musi ona również zapłacić swojemu kierowcy.

Koszty kierowcy tira

Zwykle bywa tak, że i te koszty ponosi pracodawca, jednak fizycznie wydaje je kierowca. Są to przede wszystkim opłaty związane z poruszaniem się o autostradach (np. system ViaToll). Oczywiście każdemu pracownikowi przysługuje prawo do odpoczynku, stąd kierowcy na długich trasach zatrzymują się w przydrożnych hostelach i pensjonatach. Każdy człowiek musi też coś jeść, dlatego kierowca musi regularnie kupować sobie jedzenie.

Samochód ciężarowy, jak każdy inny, trzeba tankować… i to nie mało! Bardzo częstą polityką firm transportowych jest ponoszenie kosztów kierowcy. To pracodawca wydaje swojemu pracownikowi kartę do tankowania i to on przyznaje mu tak zwaną „dietę”, z której kierowca może opłacić swój nocleg i wyżywienie w trasie. Są to pieniądze niezależne od wypłaty.

Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://pks-sa.com/