Inwestowanie w panele fotowoltaiczne mają w Polsce sporo korzyści pod względem ekonomicznym. Jednak inaczej jest w przypadku konsumentów indywidualnych, a inaczej w kontekście przedsiębiorców. Jakie warunki musi spełniać firma i sama instalacja, by jej montaż był opłacalny? Oto najważniejsze czynniki!
Warunek 1 – dostęp do promieni słonecznych
W zasadzie to banalne, ale musisz mieć tego świadomość – fotowoltaika dla biznesu ma sens, gdy Twoja firma ma dostęp do promieni słonecznych. Jeśli położenie zakładu pracy uniemożliwia korzystanie ze słońca, inwestycja może mieć długą stopę zwrotu. Konieczne może być usunięcie przeszkód w postaci drzew, poprawienie konstrukcji dachu, czy przygotowanie powierzchni na działce do montażu paneli słonecznych. Jeśli jednak dysponujesz odsłoniętym dachem czy niezagospodarowanym gruntem fotowoltaika jest świetnym wyborem.
Warunek 2 – wysokie rachunki za prąd
Opłacalność i stopę zwrotu inwestycji określa się na podstawie kosztów energii elektrycznej. Służą do tego oczywiście rachunki za prąd, które Twoja firma musi opłacać cyklicznie. Zerknij na ich wysokość i porównaj z minionymi miesiącami. Zapewne ich wysokość rośnie, o ile nie zmieniłeś profilu swojej działalności lub zakresu wykonywanych działań. Fotowoltaika dla biznesu ma sens zwłaszcza wtedy, gdy rachunki są wysokie i możesz przy pomocy paneli zmniejszyć konsumpcję prądu od dystrybutora.
Warunek 3 – moment korzystania z energii elektrycznej
To równie ważny czynnik co dwa poprzednie. Zadaj sobie pytanie: w jakim momencie dnia lub nocy mój zakład potrzebuje najwięcej energii? Pamiętaj, że nie ma możliwości produkować prądu, oddawać nadwyżki do sieci i w tej samej ilości odbierać. Na takim rozwiązaniu zawsze stracić – pytanie tylko, jak dużo. Dlatego instalacja fotowoltaiczna jest dobra dla firm, których profil działalności obejmuje pracę w dzień. Jeśli większe zapotrzebowanie jest nocą, warto rozważyć montaż dodatkowych akumulatorów, by magazynować maksymalną ilość wyprodukowanej energii.
Warunek 4 – stale rosnące rachunki za prąd
Koszty mediów często mają bezpośrednie przełożenie na wysokość Twoich produktów i usług. Jeśli zakład boryka się ze stale rosnącymi rachunkami za energię elektryczną, fotowoltaika dla biznesu może być ratunkiem. Ma na to wpływ fakt, że firma uniezależnia się od zewnętrznych dostawców i korzysta z darmowego prądu, który nic nie kosztuje. W ten sposób można zmniejszyć koszty prowadzenia działalności i stać się bardziej konkurencyjnym.
Warunek 5 – praca nad wizerunkiem marki eco-friendly
Inwestycja w fotowoltaikę ma sens również pod kątem wizerunkowym. Obecna moda na rozwiązania nisko lub zeroemisyjne powoduje, że lepsze wyniki finansowe osiągają firmy korzystające z przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Poza korzyściami czysto finansowymi fotowoltaika pozwala też na budowanie wizerunku marki dążącej do rozwiązań ekologicznych.
Oczywiście nie wszystkie warunki ww. mają identyczne znaczenie dla każdego biznesu. Przed podjęciem decyzji warto skontaktować się z ekspertami w dziedzinie doboru i montaż instalacji. Pomogą ocenić opłacalność paneli w przypadku Twojej firmy.