Wózki platformowe to jedne z najczęściej używanych i najpopularniejszych wózków spotykane w magazynach i centrach logistycznych. Mają różną konstrukcję i nośność, dzięki czemu stanowią uniwersalne rozwiązanie w wielu branżach przemysłowych. Wyposażono je w szereg rozwiązań poprawiających ergonomię pracy. Z łatwością mogą zostać dopasowane do charakteru danej działalności. Z artykułu dowiesz się, czym są wózki platformowe ręczne oraz jaką funkcję pełnią w firmach logistycznych, produkcyjnych, handlowych czy usługowych.
Wózki platformowe to jedne z najczęściej używanych i najpopularniejszych wózków spotykane w magazynach i centrach logistycznych. Mają różną konstrukcję i nośność, dzięki czemu stanowią uniwersalne rozwiązanie w wielu branżach przemysłowych. Wyposażono je w szereg rozwiązań poprawiających ergonomię pracy. Z łatwością mogą zostać dopasowane do charakteru danej działalności. Z artykułu dowiesz się, czym są wózki platformowe ręczne oraz jaką funkcję pełnią w firmach logistycznych, produkcyjnych, handlowych czy usługowych.
Wózki platformowe są powszechnie stosowane we wszelkiego rodzaju branżach przemysłowych, ponieważ nie wymagają żadnych uprawnień, a efektywnie usprawniają transport wewnątrzzakładowy.
Każdy wózek transportowy platformowy złożony jest z platformy roboczej, ramy i kół. Modele różnią się między sobą:
- rodzaje kół i opon – można spotkać koła poliuretanowe i poliamidowe do większych obciążeń, ale na nierównościach wykazują większe opory toczenia. Opony z pełnej gumy także mają dość duży udźwig i lepiej pokonują przeszkody, natomiast wózek platformowy na pompowanych kołach ma mniejszy udźwig ale zdecydowanie najlepiej zachowuje się na nierównym podłożu czy nawet na kostce brukowej lub trawie;
- ilością pałąków i burt –w zależności od rodzaju towaru jaki chcemy przewozić mamy najczęściej wózki z 1 pałąkiem, ewentualnie dwoma lub też 3 i 4 ściankami zwykle zabudowanymi siatką lub płytą
- rodzajem burt i pałąków – pałąki mogą być spawane z platformą wózka, wkładane i skręcane śrubami lub składane. Spawane są najtrwalsze, ale uniemożliwiają zmniejszenie wózka np. do transportu, a ponadto w razie uszkodzenia rączki nie możemy jej łatwo dokupić i wymienić. Pałąki składane mają zwykle dość delikatny mechanizm który łatwo uszkodzić czy wyłamać ale zaletą jest szybkie zredukowanie wymiar u wózka zwłaszcza przy częstym przewożeniu go samochodem, np. kurierzy. Rozwiązanie polecane mimo wszystko do lekkich towarów i paczek. Wydaje się że najlepszym połączeniem cech obydwu rozwiązań jest pałąk wkładany w gniazda i skręcany śrubami. Skręcenie wprawdzie zajmuje nieco więcej czasu niż przy składanej poręczy ale takie rozwiązanie jest dużo solidniejsze i trwalsze, a także nie tracimy możliwości wymiany zużytej poręczy w przyszłości. Ponadto pałąki lub ścianki wózka mają różną konstrukcję i zabudowę. Do długich ładunków przyda się pałąk bez wypełnienia tak aby towar mógł wystawać także poza obrys wózka po obu stronach. Zabudowa siatkowa chroni nogi użytkownika, oraz większe ładunki przed wypadaniem, a zabudowa z pełnej płyty przyda się do drobnych ładunków które mogłyby powypadać przez oczka siatki
- wielkością i dopuszczalnym udźwigiem.
Wózki transportowe platformowe posiadają ramę wykonaną ze stali lub aluminium. Zazwyczaj platforma robocza wykonana jest z płyty drewnianej (MDF lub sklejka), blachy malowanej lub ocynkowanej, aluminiowej lub płyty tworzywowej. Niektóre platformy posiadają powłokę antypoślizgową która zapobiega zsuwaniu się towaru podczas jazdy ale należy pamiętać że utrudnia zsuwanie np. ciężkich kartonów kiedy chcemy je zsunąć z wózka.
Jak wybrać odpowiedni wózek transportowy platformowy?
Waga przewożonych ładunków
Wózki platformowe mają różną ładowność. Niektóre z nich posiadają udźwig wynoszący nawet 1000-1200 kg. Przed zakupem produktu, warto przeanalizować wagę przewożonych towarów. Należy pamiętać, że przekroczenie udźwigu może prowadzić do uszkodzenia kół, platformy czy ramy. Do większych ładunków dobrze się sprawdzi wózek platformowy z dyszlem, ponieważ dyszel pozwala na obranie wygodniejszej postawy ciała koniecznej do transportu dużego ciężaru niż prawie pionowy pałąk montowany w typowym wózku.
Rodzaj zastosowanych kół
Rodzaj bieżnika opisaliśmy już wyżej natomiast inną ważną kwestią jest średnica koła, dlatego że od niej zależy udźwig wózka, wysokość platformy a także opory toczenia. Duże średnice mają zwykle większą nośność natomiast koła z twardym bieżnikiem jak poliamid, poliuretan czy pełna guma już przy średnicach 100-125 mm potrafią przewieźć podobny ciężar co koła pompowane o średnicy 250-400 mm . Pomimo jednak dużego udźwigu w mniejszych kołach z pełnej gumy warto rozważyć wybór większej średnicy ze względu na łatwiejsze pokonywanie nierówności. Trzeba jednak pamiętać że podnosi nam to wysokość na jakiej położona jest platforma przez co zwiększa się odległość od ziemi na jaką trzeba podnieść przewożony ładunek. Jeżeli jednak towar ładujemy z wyższego blatu lub burty samochodu wtedy wyższa platforma ułatwi nam pracę.
Odporność na warunki atmosferyczne i korozję
Wózki transportowe platformowe najczęściej użytkowane są w magazynach dlatego malowanie proszkowe i drewniana płyta w zupełności wystarcza do codziennej pracy bez obawy o szybkie zużycie konstrukcji, natomiast aby efektywnie stosować je w różnych środowiskach pracy, w tym także na otwartym terenie warto rozważyć wózki aluminiowe lub stalowe ale z aluminiową platformą. Stanowią świetną i uniwersalną opcję ponieważ dzięki zastosowaniu aluminium waga wózka jest mniejsza, i nie musimy obawiać się o płytę która po pracy w deszczu lub po myciu wózka myjką ciśnieniową mogłaby zacząć się rozklejać. Warto jednak pamiętać że stalowa rama wózka ma większą elastyczność i wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne oraz cechuje się nieco większym udźwigiem niż aluminiowa.
LWP Logistics posiada wózki dopasowane do każdej firmy. W ich asortymencie znajdziesz wszystkie rodzaje wózków platformowych i poszczególnych jego elementów jakie opisaliśmy w tym artykule. Produkty spełniają wymagania wyznaczone przez Ministerstwo Rozwoju i Unię Europejską.