Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Uncategorized

Prowadzisz serwis internetowy? Pamiętaj o przyjaznych adresach URL!

przyjazn eadresy url

Przyjazny adres URL to jeden z elementów optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarki. Dzięki niemu użytkownicy wiedzą, czego spodziewać się na danej stronie, a roboty wyszukiwarki lepiej radzą sobie z indeksacją. Czym są przyjazne adresy URL i jak je stworzyć?

Przyjazny adres URL – co to znaczy?

Zacznijmy najpierw od tego, czym tak naprawdę jest adres URL. To skrót od angielskich słów Uniform Resource Locator, oznaczających format adresowania zasobów w sieci internet. Powstał w celu zastąpienia adresów IP używanych przez komputery do komunikacji z serwerem. Składa się z rodzaju zasobu (czyli protokołu http lub https) oraz części zależnej, która obejmuje nazwę domeny lub hosta. Po kropce znajduje się rozszerzenie, takie jak .pl, .com, .eu, .gov, .edu czy .biz. Następnie, po przejściu do innej podstrony pojawiają się również dodatkowe elementy w postaci ścieżki dostępu.

Przyjazne adresy URL powinny być stosunkowo krótkie i składać się ze słów zrozumiałych dla użytkownika, trafnie opisujących zawartość strony. Ważne, by nie próbowały wprowadzać w błąd odwiedzających poprzez niezgodność z treścią strony, do której prowadzą – może to przynieść więcej szkody niż pożytku, ponieważ szybko wzrośnie współczynnik odrzuceń. Dobrą praktyką jest, gdy adres URL jest łatwy do zapamiętania, przyciągający oko, a słowa użyte zarówno w nazwie domeny, jak i w ścieżce dostępu oddzielone są dywizami. Dzięki temu zainteresowany tematem użytkownik już po jednym spojrzeniu na adres URL będzie w stanie domyślić się, jaka zawartość kryje się pod linkiem.

O czym pamiętać tworząc przyjazne adresy URL?

Jeśli chcemy, by na naszej stronie panował porządek, dobrze jest uporządkować całą ścieżkę dostępu w sposób przypominający strukturę katalogów. Znacznie ułatwi to odwiedzającym naszą witrynę poruszanie się po stronie, a nam samym pozwoli na lepszą organizację treści wewnątrz serwisu. Istotne jest także stosowanie przekierowań 301, w przypadku gdy użytkownicy mają możliwość dostępu do tej samej zawartości z kilku różnych adresów URL. Pozwoli to uniknąć duplikacji treści i ułatwi proces pozycjonowania.

Należy unikać tworzenia adresów URL, które będą przepełnione dziwnymi znakami, ciągiem cyfr lub liter. Takie linki nie tylko nie wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony, ale mogą skutecznie zniechęcić potencjalnego zainteresowanego, który uzna zawartość strony za podejrzaną.

Warto pamiętać także, by nie umieszczać w treści adresu URL znaków specjalnych, które staną się nieczytelne dla użytkownika. Przyjazny adres URL powinien być jak najkrótszy, łatwy do zapamiętania i czytelny, nawet jeśli ścieżka dostępu składa się z kilku różnych podstron.