Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Internet

Jak przygotować się do Black Friday i Cyber Monday – eksperci radzą

Black Friday i Cyber Monday

Kilkanaście lat temu, z zachodu przybyły do nas dwa wyjątkowe dni ‒ Black Friday oraz Cyber Monday. Wyjątkowe dla łowców zakupów, ale również dla sprzedawców. Internauci pokochali te zakupowe święta, ponieważ w tych dniach sklepy oferują atrakcyjne promocje i niepowtarzalne oferty.

 Z tej okazji przygotowaliśmy kompleksowy poradnik z garścią porad dla e-sklepów. Zebraliśmy opinie i komentarze ekspertów, które pomogą Wam zaplanować wszystkie istotne elementy – od strategii i komunikacji, poprzez pozycjonowanie i przygotowanie serwisu, aż po kwestie reklamowe oraz konkretne narzędzia.

Jak przygotować skuteczną strategię na Black Friday i Cyber Monday? O czym trzeba pamiętać?

Punktem wyjścia powinno być przygotowanie strategii, która pozwoli zaplanować wszystkie działania, aby uzyskać synergię. Po pierwsze, musimy określić nasze cele. Po drugie należy określić grupę docelową ‒ bez tego nasza komunikacja i kampanie będą nieefektywne, ponieważ nie trafią do osób zainteresowanych produktami. Po trzecie warto przyjrzeć się danym pochodzącym z narzędzi analitycznych i określić, jakie produkty cieszą się największą popularnością. Po czwarte, należy określić całościowy budżet, jaki chcemy przeznaczyć na kampanię promocyjną z okazji Black Friday.

Zdaniem eksperta: Pawła Borowika – Prezesa Zarządu w Grupa iCEA

Jeśli spojrzymy na SEO przez pryzmat SXO, czyli będziemy wpływać na wzrost sprzedaży nie tylko poprzez wygenerowanie dodatkowego ruchu na stronie, ale też optymalizację współczynnika konwersji, to dojdziemy do wniosku, że dobrze przygotowany sklep pod kątem UX wyciśnie” więcej z ruchu, który zostanie wygenerowany. Powinniśmy mieć to na uwadze, jeśli spodziewamy się wzrostu ruchu w okresie Black Friday.

 Warto zaznaczyć, że w kontekście Web Core Vitals powinno się zadbać o szeroko rozumianą wydolność domeny. Chodzi o optymalizację, która nie tylko wpłynie na wygodę użytkownika i pozytywną ocenę przez Google, ale przede wszystkim pozwoli przygotować witrynę na wzmożony ruch, którego spodziewamy się w trakcie Black Friday. Lepiej uprzedzić fakty i dopilnować, by w tym gorącym okresie strona była przez cały czas dostępna dla użytkowników niż narazić się na utratę zysków.

Jak zoptymalizować stronę i poprawić jej UX przed  Black Friday i Cyber Monday?

Niby nie oceniamy książki po okładce, ale niech pierwszy rzuci kamieniem ten, którego wygląd sklepu internetowego nigdy nie zniechęcił do zakupów. W tak krótkim okresie dzielącym nas od Black Friday nie będziemy w stanie dobrze zaprojektować i wdrożyć całkowicie nowego layoutu serwisu. Jednak nie warto porzucać walki o optymalizację strony i zadbanie o najważniejsze elementy.

Zdaniem eksperta: Wojciecha Bogusza – CEO w Ebrains

Z punktu widzenia UX, zawsze warto przygotować odrębną ofertę dedykowaną działaniom Black Friday i Cyber Monday. Może to być specjalna kategoria, do której będą kierować np. kampanie banerowe. Element graficzny zdecydowanie lepiej przykuje uwagę użytkowników niż zwykłe umieszczenie zakładki w menu.

 Jeżeli nasze działania zakładają nagły przyrost ruchu, ważne może być czasowe zwiększenie możliwości serwera, na którym postawiony jest sklep. Większy ruch oznacza też zwiększenie obciążenia, które może przełożyć się na szybkość i wydajność serwisu. To kryterium jest przecież jednym z najważniejszych elementów odbioru strony przez użytkowników. 

Jak przygotować komunikację marketingową na Black Friday?

Komunikacja może odpowiadać za połowę sukcesu całej promocji z okazji Black Friday. Warto już teraz pracować nad treściami dobrej jakości, stawiając na proste i sprawdzone formaty, takie jak: listy, prezentacje produktów wideo, opinie o produktach czy – nawet wychodząc krok naprzód – poradniki prezentowe na święta. Tego typu treści warto zacząć dystrybuować w różnych kanałach z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.

Zdaniem eksperta: Jacka Dziury – CMO w Grupa iCEA

Pamiętaj, że choć zgodnie z ostatnimi badaniami Profesora Geralda Zaltmana 95% z nas kupuje impulsywnie, to Google częściowo obala tę teorię pokazując obecne modele zachowań klientów. Dziś nie wystarczą mikromomenty i złapanie użytkownika tu i teraz – nawet odpowiadając na jego potrzebę! Gigant z Mountain View doskonale wie, że dziś już nie tylko przed zakupem szukamy informacji o produkcie, ale i w trakcie procesu. Klient potrzebuje dziś dużo więcej bodźców by kupić, dlatego tak ważne jest, by Twoje komunikaty już teraz zaczęły na to pracować.

 Co zrobić już dziś? Zacznij poprawiać opisy produktów. Nie musisz z nich robić virali, ale skup się na języku korzyści. Nie pisz o oponach, ale zacznij sprzedawać marzenia i opowiedz historię, gdzie te opony mogą zawieźć klienta. Wiem, że brzmi to trywialnie, ale im więcej zbijesz obiekcji na etapie zapoznawania się z produktem – tym większa szansa na konwersję. Ważne – opis produktu to nie książka, trzymaj się tych zasad:

  • upraszczaj komunikaty (to nie poemat, bądź konkretny w swojej historii),
  • ułatw dostęp (nie ukrywaj niczego, żadnych dodatkowych opisów po xx klików na stronie),
  • nie kłam (serio).

Pozycjonowanie a Black Friday i Cyber Monday

Praca nad SEO niestety nie przynosi natychmiastowych efektów, dlatego o widoczność naszej strony w wynikach wyszukiwania powinniśmy systematycznie dbać przez cały rok. Jednak dla osób, które chcą wdrożyć działania last minute mamy również kilka porad.

Zdaniem eksperta: Tomasza Czechowskiego – SEO Technical Manager w Grupa iCEA

W procesie pozycjonowania sklepu na Black Friday i Cyber Monday musimy jasno określić cele w kontekście fraz. Jeśli Twój sklep cieszy się rozpoznawalną marką, wówczas targetem wśród użytkowników będzie „Black Friday + Brand”. Natomiast rosnącym trendem jest „sprecyzowane szukanie okazji”, np.”black friday iphone 12”. Mając już listę słów kluczowych, musimy skoncentrować się na optymalizacji poszczególnych adresów URL tak, aby je z nimi powiązać.

 Istotną rolę odgrywać będą metadane: title oraz description, które dostarczają pierwszych informacji na temat strony z wyników wyszukiwania. Zoptymalizowane strony/landingi powinny cechować się synergią pod kątem SEO oraz UX. Maksymalny nacisk powinniśmy położyć na to, aby strony były atrakcyjne ‒ zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Nie możemy także zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym naszych stron, aby wskazywać robotowi Google idealnie dopasowane do zapytań użytkowników, zoptymalizowane pod kątem SEO podstrony.

Jakie narzędzia wykorzystać podczas przygotowywania strategii na Black Friday i Cyber Monday?

Narzędzia są podstawą efektywnej pracy marketera nie tylko od święta. Trzeba je już określić na etapie planowania strategii. Jeżeli na co dzień nie korzystamy z gotowych rozwiązań, możemy pogubić się w ich natłoku. Warto wybrać kilka sprawdzonych narzędzi niż testować na ostatnią chwilę wszystkie polecane z list TOP 100 must have marketera.

Zdaniem eksperta: Krystiana Stefańskiego – Członka Zarządu w Grupa iCEA

 Po pierwsze określ, jakie produkty pod koniec roku mają największą dostępność, a jednocześnie – są w tym czasie na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Możesz do tego celu wykorzystać: Keywordtool.io, neilpatel.com lub planer słów kluczowych Google. Po drugie, zacznij prowadzić dokładną analizę ruchu na serwisie. Gdy poznasz odpowiedź na pytanie skąd „przychodzi” najbardziej kaloryczny ruch, zyskasz możliwość podejmowania świadomych decyzji dotyczących skalowania tego ruchu. Wykorzystaj do tego celu Google Analytics. Po trzecie, przeanalizuj zachowania użytkowników, używając narzędzia Hotjar. Zdobądź wiedzę o tym, jak użytkownicy Twojego e-commerce oceniają jego intuicyjność. Daj im wszystkie potrzebne informacje o produkcie i stwórz ścieżkę zakupową, która będzie najprostszą z możliwych.

Kampanie płatne – kiedy, gdzie i w jakich kanałach?

W tym gorącym okresie zakupowym warto w swojej strategii uwzględnić budżet na kampanię reklamową. Nawet jeżeli na co dzień nie prowadzimy działań płatnych, to jednak przed Black Friday i Cyber Monday inwestycja w reklamę pozwoli nam zwiększyć widoczność naszej marki, a także uczestniczyć w wyścigu o klienta na równi z naszą konkurencją.

Zdaniem eksperta: Macieja Żaka – CEO ADSRight

Tworzenia kampanii nie należy zostawiać na ostatnią chwilę. Przygotowania najlepiej zacząć co najmniej na miesiąc przed Black Friday. W ten sposób upewnimy się, że reklama nie zostanie odrzucona i zyskamy czas na ewentualne korekty. Jakie kanały i narzędzia sprawdzą się w kampaniach na Black Week? To oczywiście zależy od branży i budżetu, jednak z pewnością dobrym pomysłem będzie reklama wideo na Youtube. Nie można również pominąć banerów z promocyjną ofertą. Warto pomyśleć o zmianie copy reklam w kampanii tekstowej czy zamieścić reklamy z grafikami informującymi o promocji, by kampania odzwierciedlała aktualną ofertę sklepu i trafnie docierała do grupy docelowej.

Ważnym elementem przygotowania do Black Week jest też konfiguracja rozszerzenia promocji w Google Ads. To nie tylko okazja na reklamę oferty i podkreślenie okazji, jaką jest Black Friday czy Cyber Monday, ale również możliwość wyróżnienia się wśród konkurentów i szansa na zajęcie większej powierzchni reklamowej w sieci wyszukiwania.

Remarketing ‒ dobre i złe praktyki przed Black Friday i Cyber Monday

Kiedy klient odwiedza nasz e-sklep, ale nie dokonuje zakupu, wcale nie oznacza to, że nie jest zainteresowany naszą ofertą. Pamiętajmy, że istnieje coś takiego jak ścieżka zakupowa klienta i niewiele transakcji zakupowych jest finalizowanych po pierwszym kontakcie z marką lub produktem. Dlatego warto przypomnieć o sobie takiemu odbiorcy i za pomocą remarketingu w różnych kanałach przeprowadzić go przez kolejne etapy customer journey, aby dokonał zakupu właśnie u nas.

Zdaniem eksperta: Weroniki Graczyk – Specjalisty Google Ads w ADSRight

Jak przygotować kampanię, która wyróżni się na tle konkurencji i przyciągnie do sklepu odpowiednią grupę odbiorców? Przede wszystkim trzeba pamiętać o zróżnicowanej i ciekawej treści – stawiaj na komunikaty zawierające „call to action” i estetyczne grafiki, które wpisują się w obszar zainteresowań Twoich odbiorców i zachęcają do kliknięcia. Natomiast do złych praktyk zalicza się powtarzającą treść i zbyt częste wyświetlanie reklam jednemu użytkownikowi. W ten sposób możemy zniechęcić potencjalnego klienta do kliknięcia w reklamę.

Powiązane artykuły

Grupa iCEA z nowym Zarządem

teoriabiznesu.pl

Grupa iCEA z nowym Chief Sales Officer – Bartoszem Wicijowskim

teoriabiznesu.pl

ADSRight rozpoczyna współpracę dydaktyczną z UAM

teoriabiznesu.pl