Od dzisiaj ruszyła kampania społeczna Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją.
Inwestycje finansowe dające szybki zysk
W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów ― mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Osoby będąca w trudnym położeniu, mogą stanowić łatwy cel dla oszustów, oferujących możliwość szybkiego wzbogacenia się. Jak wynika z komunikatu UOKiK finansowym fiaskiem może okazać się inwestycja w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce.
Pułapką mogą być także projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. W ostatnim czasie popularne było inwestowanie w kryptowaluty, które okazywały się piramidami finansowymi.
Zobacz także: Inwestuj w kryptowaluty z głową.
Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków ― dodaje Tomasz Chróstny.
Ochrona zdrowia
Kolejna pułapką mogą być usługi lub produkty obiecujące poprawę zdrowia, lub leczenie danej dolegliwości. UOKiK podkreśla, że:
Z OSTROŻNOŚCIĄ PODCHODŹMY DO REKLAM I NIE DAJMY SIĘ NABRAĆ, NAWET JEŚLI NACIĄGACZE PODSZYWAJĄ SIĘ POD LEKARZY, EKSPERTÓW, RENOMOWANE INSTYTUTY BADAWCZE CZY OSOBY „UZDROWIONE”.
Na tego typu oszustwa, narażenie są w szczególności osoby starsze. To z nimi mają kontakt oszuści, , stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.
Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw ― dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kampania „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”
Kampania „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” to apel do konsumentów, ostrzegających przed utrata gotówki. Jak można się przed tym uchronić?
UOKiK zaleca:
- Dokładnie sprawdzaj oferty ― zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.
- Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!
- Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta.
- Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ― czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.
- Piramidy finansowe mają kamuflaż ― neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne
- Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ― jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.
- Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.
- Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ― to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego.
- Czytaj dokumenty, które podpisujesz.
- Daj sobie czas na decyzję ― jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
- Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
- Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.