Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Blisko ludzi Technologie

Operator sieci Plus z karą od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

operator komórkowy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec operatora sieci Plus – Polkomtela. Wg UOKiK, Polkomtel nie otrzymał wyraźnej zgody od użytkowników na pobieranie opłat za automatycznie aktywowane usługi takie jak „Czasoumilacz”, czy „Serwis wyświetlacza”. Łączna kara wyniosła prawie 40 milionów złotych ( 39 457 264 zł ).

Usługi sieci Plus

UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył interesy konsumentów, aż przy 9 oferowanych usługach:

    • „Czasoumilacz”
    • „Serwis Wyświetlacza”
    • „Ochrona Internetu”
    • „Gdzie Jest Bliski”
    • „Usługa transmisji danych do IPLA”
    • „Usługa transmisji danych do HBO GO”
    • „Plus Music News”
    • „Połączenia bez limitu na numery stacjonarne”
    • „Bezpieczny Internet”

Dodatkowe opłaty nie były wliczane w abonament, a aktywowały się podczas podpisywania umowy. Przez pierwszy lub dwa miesiące usługi były bezpłatne – po tym czasie użytkownik sieci Plus musiał z tych usług zrezygnować, lub uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi, były to kwoty od 2 do 20 zł miesięcznie. Jedna osoba mogła mieć aktywowane nawet kilka usług.

Przepisy ustawy

Przepisy ustawy dotyczące praw konsumenta wymagają, aby osoba podpisująca umowę wyraziła wyraźną zgodę na płatność za dodatkowe usługi.

„Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz”” – powiedział prezes UOKiK.

Kara dla Polkomtel za każdą usługę

Za każdą z praktyk, Polkomtel w sumie musi zapłacić 39 457 264 zł. Podjęta decyzja o ukaraniu operatora komórkowego nie jest jednak odosobniona. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na operatora komórkowego sieci T-Mobile Polska (decyzja jest jednak nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu).

Prezes UOKiK podsumował zdarzenie słowami: „Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług”.

Kara finansowa to nie wszystko

Jeżeli decyzja się uprawomocni, operator komórkowy Plus musi zamieścić stosowny komunikat w tej sprawie na swojej stronie internetowej. Dodatkowo osoby, które chociaż raz zostały obciążone opłatą za usługi, a nie wyraziły na to zgody, mają otrzymać list polecony ze stosowną informacją. Firma ma zamieścić także komunikat w tej sprawie w dwóch ogólnopolskich dziennikach.
Użytkownicy dowiedzą się z zamieszczonych informacji, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące.

źródło: https://www.uokik.gov.pl

Powiązane artykuły

Mija rok od głośnej decyzji TSUE ws kredytu we frankach

teoriabiznesu.pl

15 marca – Światowy Dzień Praw Konsumenta

teoriabiznesu.pl

Prawa konsumenta, a Inspekcja Handlowa

teoriabiznesu.pl