Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Pieniądze

Życie na kredycie: 72% kredytobiorców dotkliwie odczuwa wzrost rat

gazetka promocje ceny

Jak wynika z najnowszego raportu „Polacy o cenach produktów i usług”, opracowanego przez agencję Inquiry, już co trzeci Polak odczuwa dotkliwie wzrost rat kredytów zarówno konsumpcyjnych, jak i hipotecznych. Zmniejsza się także siła nabywcza gospodarstw domowych – blisko połowa badanych (46%) wskazuje, że w porównaniu z ubiegłym rokiem odczuwają spadek dochodów. Równie duża grupa osób spodziewa się, że podobna tendencja utrzyma się w najbliższej przyszłości.

Znaczący wzrost cen produktów i usług spowodował, iż w ciągu ostatniego miesiąca wzrosły obawy o możliwość terminowej spłaty kredytów – w maju 2022 r. odsetek osób deklarujących takie obawy wśród kredytobiorców wynosił 62% w porównaniu do 55% w marcu i 57% w kwietniu. Jednocześnie wzrost wysokości rat kredytów okazał się bardzo dotkliwy dla budżetu domowego co trzeciego kredytobiorcy, a dla dalszych 39% – raczej dotkliwy. Skala zjawiska jest niepokojąca, biorąc pod uwagę, że prawie połowa z nas spłaca kredyt konsumpcyjny lub hipoteczny.

Oprócz wzrostu rat kredytów, wielu Polaków odczuwa wzrost cen produktów i usług. Zdecydowana większość wskazuje w kolejnych falach badania, ze w ostatnim miesiącu wzrosły ceny produktów spożywczych (94%) oraz pozostałych produktów i usług (85%). Z miesiąca na miesiąc zwiększa się także odsetek osób, dla których wzrost cen produktów i usług jest uciążliwy: na wysokie ceny skarży się już obecnie 2/3 badanych.  Wzrost cen powoduje, że musimy ograniczać wydatki, przy czym najczęściej rezygnujemy z wydatków na rozrywkę i kulturę, a także usługi gastronomiczne.

Badani dostrzegają także związek pomiędzy inflacją a sytuacją międzynarodową (70%), jak również ze wzrostem cen paliw (77%), energii (69%), oraz transportu (52%), które podają najczęściej za przyczyny obecnej sytuacji. Dodatkowo Polacy tłumaczą wzrost cen wzrostem podatków (36%) oraz programami społecznymi, w tym 500+ (34%). W konsekwencji, aż 88% Polaków spodziewa się w najbliższych miesiącach wzrostu zarówno cen produktów spożywczych, jak i pozostałych produktów i usług. Na poprawę nastrojów nie wpływa również fakt, iż ponad połowa z nas negatywnie ocenia działania polskiego rządu w zakresie przeciwdziałania skutkom inflacji (54%).

Sytuacja gospodarstw domowych w Polsce robi się coraz trudniejsza. Większość Polaków upatruje przyczyn inflacji w zjawiskach zewnętrznych (a nawet gotowa jest zaakceptować wyższe ceny paliw), niemniej widzimy powody do niepokoju. Już teraz ograniczamy wydatki na rzeczy, które nie są absolutnie niezbędne – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

Pełna wersja najnowszego raportu „Ceny produktów i usług” jest dostępna pod adresem: https://inquirymarketresearch.pl/polacy-o-cenach-produktow-i-uslug/

O badaniu

Badanie „Polacy o cenach produktów i usług” jest realizowane metodą CAWI w miesięcznych falach od marca 2022 r. na reprezentatywnej próbie ok. 2000 dorosłych Polaków w każdej fali (sondaż online na panelu YouGov).

O Inquiry

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

Powiązane artykuły

Kredyt hipoteczny na mieszkanie? – Uważaj UOKiK ostrzega

teoriabiznesu.pl

Bank Pekao S.A. – zwrot kosztów pożyczki w przypadku przedterminowej spłaty

teoriabiznesu.pl

Pożyczka gotówkowa (kredyt w banku) a pożyczka ratalna (online)

teoriabiznesu.pl