Kwarantanna spowodowała potężne zmiany w każdej branży polskiego i międzynarodowego rynku. Branża edukacyjna także nie jest wyjątkiem. Jeszcze rok temu – w związku z potrzebą studiowania w trybie zdalnym – wydawało się, że uczniowie i studenci na pewno nie zdobędą odpowiedniej wiedzy. Mimo to w trakcie roku wszyscy zdążyli się przyzwyczaić do zmieniającej się rzeczywistości i zaczęli postępować zgodnie z jej zasadami.
Zmiany w polskiej edukacji a EdTech
Co dokładnie zmieniło się w polskiej edukacji w ciągu ostatniego roku pod wpływem kwarantanny?
- Tryb studiów: ze stacjonarnego na zdalny lub hybrydowy. Dla wielu uczniów i studentów oznaczało to więcej wolności, a mniej koncentrowania się na nauce, w tym także zmianę priorytetów życiowych i skupienie się na kwestiach zdrowotnych.
- Forma zajęć: większa część zajęć jest prowadzona online, jest to problem szczególnie dla uczniów młodszych klas, którzy mają większy problem z koncentrowaniem się na zajęciach.
- Efektem są: niższe oceny, gorsze przyswajanie materiału dydaktycznego, zniechęcenie do nauki.
Z pomocą przychodzą dodatkowe zajęcia z korepetytorem, prowadzone indywidualnie i odpłatnie. Jest to rozwiązanie nie tylko dla uczniów, którzy tracą na jakości nauki zdalnej, ale również dla osób dorosłych, które chcą poszerzać swoje umiejętności zawodowe podczas lockdownu oraz rozwijać się – zawodowo, jak i w sferze osobowości.
Branża technologii edukacyjnych okazała się w tej sytuacji szczególnie na czasie, z kilku zasadniczych powodów:
- opcja dodatkowych zajęć z korepetytorem dla różnych grup wiekowych;
- możliwość wyboru korepetytora wśród dużej liczby dostępnych ofert, według własnych preferencji;
- zajęcia mogą być prowadzone zarówno w trybie online, jak i offline;
- możliwość dorabiania dla osób, które prowadzą korepetycje;
- szeroka różnorodność przedmiotów i dziedzin;
- wygodny oraz nowoczesny interfejs strony internetowej dla szybkiego poszukiwania korepetytorów;
- całkowicie darmowe narzędzia dla osób, poszukujących korepetytora.
Jakie przedmioty cieszą się największą popularnością w Polsce, czy rośnie zapotrzebowanie na korepetycje, jaka jest wartość takich zajęć i jak zmienia się pod wpływem kwarantanny? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule, opierając naszą wiedzę na danych analitycznych jednej z największych platform EdTech w Polsce – BUKI.
Czego uczą się Polacy?
W ramach dodatkowych zajęć najczęściej wybierane są przedmioty z nauk ścisłych: matematyka, fizyka, chemia i biologia. Równie wielką popularnością cieszą się zajęcia z języka angielskiego – tutaj obserwujemy pozytywną dynamikę zarówno wśród uczniów, jak i dorosłych, którzy uczą się języka dla celów zawodowych, podróży czy rozwoju osobowości. Generalnie wśród osób w wieku dorosłym, które decydują się na zajęcia z korepetytorem, najbardziej rozpowszechnione są języki obce, a znacznie rzadziej wybierane są inne dziedziny.
Poniżej przedstawiamy ranking TOP 10 najpopularniejszych przedmiotów, które Polacy wybierają w 2021 roku.
Ceny za korepetycje rosną?
W tym kontekście nasuwa się logiczne pytanie, dotyczące wartości takich zajęć w czasie kwarantanny. Biorąc pod uwagę fakt, że zapotrzebowanie na korepetycje rośnie – jak będzie zatem wyglądać skala wartości poszczególnych zajęć dodatkowych?
Mimo zwiększającej się liczby chętnych do nauki dodatkowej nie obserwujemy znaczącej dynamiki wzrostu cen w ciągu roku na serwisie BUKI. Średnia wartość zajęć pozostaje niezmienna od 2019 roku, a więc jeszcze przed początkiem pandemii. Być może jest to związane ze zwiększającą się liczbą korepetytorów – popyt i podaż na usługi edukacyjne rosną równomiernie.
Średnia wartość zajęć z matematyki i języka angielskiego wynosi 60 złotych. Nieco więcej trzeba zapłacić za fizykę – 80 złotych i chemię – 65 złotych. Wartość zajęć z języka polskiego waha się pomiędzy 30 a nawet 100 czy kilkaset złotych. Niemniej średni wskaźnik pozostaje na poziomie 50 złotych za godzinę.
Są oczywiście znacznie droższe przedmioty, których średnia wartość sięga 180-200 złotych. Warto jednak podkreślić, że z reguły takie dziedziny wybierane są bardzo rzadko. Są to między innymi: język perski, mechanika płynów lub psychologia.
Jak wykazują jednak ostatnie badania w tym zakresie – wartość zajęć wcale nie jest najważniejszym kryterium wyboru korepetytora. Znacznie większą rolę odgrywa wiedza i doświadczenie korepetytora, które bezpośrednio przekładają się na jakość i wydajność zajęć. W ten sposób osoba ucząca się może szybciej i łatwiej przyswoić materiał, niż w przypadku mniej doświadczonego korepetytora, który ma niższą stawkę za zajęcia, ale istnieje prawdopodobieństwo, że takich zajęć musi przeprowadzić więcej, niż bardziej doświadczony i droższy kolega.
Online czy offline?
Według danych statystycznych serwisu BUKI w ciągu ostatniego roku wzrósł popyt na zajęcia, prowadzone w trybie online. O ile przed kwarantanną taki format zajęć wybierało tylko 25% klientów, o tyle teraz decyduje się na nie ponad 50% wszystkich uczniów. Przy czym należy pamiętać, że niektóre zajęcia – na przykład rysowanie czy muzyka – nie mogą być prowadzone zdalnie i wymagają indywidualnych spotkań ucznia z korepetytorem. Oto odpowiedzi respondentów na pytanie, dotyczące formatu zajęć, który obecnie preferują:
Taka tendencja nie dziwi. Zajęcia online są przecież bezpieczniejsze, oszczędzają czas, a niekiedy też środki, i dają więcej wolności pod względem wyboru wygodnego harmonogramu zajęć oraz możliwości ich prowadzenia i uczenia się w dowolnym miejscu. Warto również podkreślić, że w przypadku korepetycji, prowadzonych przez internet, klient ma znacznie większą liczbę korepetytorów do wyboru, gdyż nie jest ograniczony terytorialnie, lecz może nawiązać współpracę z nauczycielem z dowolnego zakątka kraju czy nawet świata.
Poniżej przedstawiamy największe zalety zajęć prowadzonych online i offline.