Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi

O rynku podpisów elektronicznych oraz możliwościach platformy SIGNIUS – wywiad

Jack PiekarskiCoraz chętniej korzystamy z możliwości zdalnego podpisywania dokumentów. Z kwalifikowanego podpisu elektronicznego korzysta dziś 600 tys. Polaków. Na rozwój tego rynku bardzo duży wpływ miała pandemia, jednak widać także rosnącą świadomość ekologiczną firm, dotyczącą rezygnacji z dokumentacji papierowej.

SIGNIUS Professional jest platformą do natychmiastowego podpisywania dokumentów podpisem kwalifikowanym i zaawansowanym dla klienta indywidualnego i biznesowego. Oferta platformy obejmuje zdalną wideoweryfikację klienta, znacznik czasu i archiwizację dokumentacji, a w najbliższym czasie uzupełniona zostanie również o kwalifikowaną pieczęć elektroniczną. Centrala SIGNIUS zlokalizowana jest w Poznaniu, a ośrodki sprzedaży znajdują się w Warszawie i Berlinie.

O rynku podpisów elektronicznych oraz możliwościach platformy SIGNIUS mówi Jack Piekarski, współzałożyciel i VP Sales SIGNIUS

Jak funkcjonuje Państwa platforma i czym różnicie się od konkurencji?

Na platformie SIGNIUS Professional użytkownik może podpisywać dokumenty podpisem kwalifikowanym lub zaawansowanym natychmiast, wysyłać je do podpisu do innych osób, ustalać kolejność podpisywania, a także opcjonalnie pokrywać koszty podpisów swoich podpisujących. Wszystko w jednym intuicyjnym flow, w 100% online, bez kart i czytników, czy umawiania się na weryfikację tożsamości – realizujemy ją bowiem od razu, w procesie podpisywania pierwszego dokumentu.
Z SIGNIUS Professional użytkownik podpisuje dokumenty, wysyła je do podpisu do innych oraz archiwizuje online, wygodnie i w jednym miejscu.
Umożliwiamy uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego natychmiast i w 100% zdalnie, w jednym procesie i w jednym kanale online, tzn. bez konieczności przełączania się między portalami czy aplikacjami, bez konieczności umawiania się na spotkanie z Weryfikatorem w późniejszym terminie, czy też bez posiadania kart i czytników – co najczęściej oferują firmy konkurencyjne.
Ponadto, tylko SIGNIUS umożliwia wielostronne podpisanie umowy podpisem kwalifikowanym, także z osobami, które podpisu kwalifikowanego jeszcze nie posiadają – w bardzo krótkim czasie, to kwestia minut. Każdemu użytkownikowi wydajemy bowiem certyfikat kwalifikowany zdalnie i natychmiast – w  krótkim procesie wideoweryfikacji, który odbywa się podczas podpisywania pierwszego dokumentu na platformie. Jako jedyni na rynku umożliwiamy także użytkownikom zaproszenie do podpisu innych osób i opłacenie ich podpisów kwalifikowanych. To wszystko wyróżnia nasz proces podpisywania dokumentów podpisem kwalifikowanym wśród konkurencji i pozwala skrócić  czas zawarcia wielostronnej umowy niejednokrotnie z kilku dni nawet do kilku – kilkudziesięciu minut.

Z Państwa danych wynika, że obecnie z elektronicznego podpisu korzysta około 600 tys. Polaków. Czy to dużo? Co zrobić, aby było ich więcej?

Zainteresowanie Polek i Polaków podpisywaniem dokumentów na odległość rośnie. Znaczenie podpisu elektronicznego wzrosło szczególnie podczas pandemii i – podobnie jak w przypadku innych cyfrowych usług – trudno wyobrazić sobie bez niego biznesową codzienność.

Z kwalifikowanego podpisu elektronicznego korzysta dziś 600 tys. Polaków. Czy 600 tysięcy to dużo? Zdecydowanie nie. Rynek podpisów cyfrowych jest tak naprawdę na samym początku rozwoju. Etap jego rozwoju można porównać do rozwoju e-bankowości czy e-płatności sprzed około 15-20 lat. Przykładowo, w 1998 roku rozpoczęła się era bankowości internetowej w Polsce. Po 10 latach z usługi korzystało ponad 5 mln osób, a w trzecim kwartale 2021 roku liczba aktywnych klientów wyniosła ponad 20 mln osób.

Ludzie przekonują się coraz bardziej, jakie korzyści niesie za sobą korzystanie z elektronicznego podpisywania dokumentów. Jest to m.in. zarówno ogromna oszczędność czasu i kosztów, jak również aspekt ekologiczny – rezygnując z papieru, fizycznej wysyłki dokumentów pocztą czy kurierem, dbamy o środowisko naturalne. Nie możemy zapominać także o kwestii bezpieczeństwa, która w przypadku podpisów elektronicznych jest na bardzo wysokim poziomie ze względu na szereg regulacji prawnych, które podpisy te muszą spełniać. Uświadamianie społeczeństwa o korzyściach usług elektronicznych to ważny temat zarówno dla firm oferujących tego typu rozwiązania, jak i dla rządów tworzących ramy prawne.

Państwa firma oferuje usługi elektronicznego podpisu dokumentów. Na ile realne jest, aby firmy całkowicie zrezygnowały z papieru? Prognozy mówią, że do 2030 r. zapotrzebowanie na papier może się podwoić

Eliminacja zużycia papieru tam, gdzie tylko jest to możliwe, to ważna kwestia w kontekście ochrony środowiska naturalnego. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie usług elektronicznych, które redukują zużycie papieru, przyspieszają procesy biznesowe i oszczędzają nam wiele czasu. Ten trend zdecydowanie przyspiesza i wkracza do coraz większej ilości branż.

Czy ograniczenie zużycia papieru to także oszczędności dla firmy?

Oczywiście. Myśląc o papierowym obiegu dokumentów i jego kosztach musimy wziąć pod uwagę nie tylko koszt samej ryzy papieru, ale także koszty dodatkowe, takie jak drukarki i tonery, segregatory, koszulki i powierzchnie magazynowe niezbędne do archiwizacji dokumentów. Są to także koszty fizycznej dystrybucji (przesyłki kurierem, kopert itp.). Wdrażając podpis elektroniczny, oszczędzamy także czas – wielostronne umowy podpisujemy zdalnie, z każdego miejsca na świecie, z każdym i w kilka chwil. Takie możliwości oferuje platforma SIGNIUS Professional.

Zastanówmy się też nad tym, ile czasu możemy zaoszczędzić, rezygnując z drukowania, kopertowania, wysyłki fizycznej i oczekiwania na zwrot podpisanych umów.

Kto korzysta obecnie z Waszych rozwiązań?

Z platformy SIGNIUS Professional korzystają obecnie zarówno użytkownicy indywidualni, jak i małe i średnie firmy z różnych branż. Aktualnie kończymy także dwa duże wdrożenia międzynarodowe SIGNIUS Enterprise w wersji on-premise. W najbliższych miesiącach z platformy będą korzystali m.in. mieszkańcy jednego z Państw europejskich oraz klienci europejskiego banku.

Jakie są Państwa plany rozwoju na przyszłość?

W nadchodzącym roku będziemy koncentrować się na dalszym rozwoju platformy, rozbudowując ją o nowe funkcjonalności, tak by jeszcze bardziej spełniała ona oczekiwania rynku. Skupimy się także na rozwoju działalności na rynkach międzynarodowych, zarówno w kontekście pozyskiwania nowych klientów, jak i nawiązywania i budowania relacji z partnerami technologicznymi i dostawcami usług zaufania.

Powiązane artykuły

Rynek pracy w Polsce na przełomie lat – wywiad z Praca.pl

teoriabiznesu.pl

Jak zdobywać ruch z wyszukiwarek? Wywiad z przedstawicielem agencji marketingowej LTB

teoriabiznesu.pl

Paweł Gontarek o agencjach SEO, pozyskiwaniu klientów i pozycjonowaniu

teoriabiznesu.pl