W związku z wieloma nieprawidłowościami zgłaszanymi przez konsumentów i kontrole, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował listę praw, które przysługują konsumentom. Zwrócono w nich szczególną uwagę na ceny produktów i ich oznaczenia. Zauważone nieprawidłowości konsumenci mogą zgłaszać do Inspekcji Handlowej.
Prawa konsumenta
- „Cena jest jednym z głównych kryteriów, którymi konsumenci kierują się podczas zakupów” – czytamy na stronie UOKiK. Powinna ona być umieszczona na towarze, lub w jego pobliżu, tak aby była widoczna dla kupującego.
- Sprzedawca ma obowiązek podawać ceny jednostkowe, za kilogram, litr, 100 gramów i sztukę. Ułatwi to konsumentowi porównanie cen produktów.
- Jeżeli podczas skasowania produktu jego cena okaże się wyższa niż ta umieszczona na towarze lub półce, konsument ma prawo do zwrotu różnicy w cenie.
- O każdych nieprawidłowościach najlepiej zawiadomić Inspekcję Handlową.
Inspekcja Handlowa
Czym jest Inspekcja Handlowa? Jest to wyspecjalizowany organ kontroli, który został powołany do tego, aby pilnować interesów i praw konsumentów.
Jakie są zdania Inspekcji Handlowej?
- kontrola legalności i rzetelności działania firm, w tym przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
- prowadzenie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- organizowanie i prowadzenie stałych sądów polubownych
- porady konsumenckie