Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Startupy Technologie

Przyszłość rynku e-grocery w Polsce – rozmowa z Anną Podkowińską-Tretyn, CEO Everli Polska.

Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

Jeszcze dekadę temu nikt nie myślał o możliwości zamawiania produktów spożywczych z ulubionego sklepu, z dostawą pod same drzwi, nawet tego samego dnia. Obecnie sytuacja wygląda nieco inaczej, gdyż na rynku operuje coraz więcej firm świadczących takie usługi, coraz częściej także w mniejszych miastach. Duże sieci zapewniają własną dostawę, a firmy kurierskie rozszerzają zakres działalności o branżę FMCG. Ale na polskim rynku e-commerce coraz prężniej działają także platformy zakupowe oferujące nie tylko bezdotykową dostawę z wybranego sklepu, ale również bezgotówkowe formy płatności. Jedną z takich firm, a zarazem liderem e-grocery w Polsce jest Everli. O planach rozwoju Everli oraz perspektywach dla całej branży, w wywiadzie z teoriabiznesu.pl mówi Anna Podkowińska-Tretyn, Chief International Business Officer Everli.

Pandemia sprawiła, że rynek e-grocery zyskał na popularności. Jak to wygląda w przypadku Everli? Co zmieniło się w ciągu ostatniego roku?

To prawda, wiele zmieniło się w ciągu ostatniego roku w branży e-grocery i tym samym w naszej firmie i w Polsce i na wszystkich rynkach, na których działamy. W porównaniu z początkiem 2020, na ten moment Everli obsługuje niemal sześciokrotnie więcej miast, docierając do około 9 milionów Polaków. Nasz zespół uległ znaczącym zmianom, powiększając się o wielu nowych pracowników. Miesięczna liczba aktywnych Szoperów także wzrosła prawie pięciokrotnie. O naszym rozwoju świadczą również liczby, rynek w Polsce to 20% wszystkich zamówień Everli. Firma nieustannie się rozwija, planujemy dotarcie do nowych klientów i nawiązanie nowych współprac.

Everli to platforma oferująca możliwość zamawiania produktów żywnościowych z supermarketów i dostarczenia ich do domu. Jak wygląda proces zamawiania?

Cały proces zamawiania odbywa się w dedykowanej aplikacji Everli, bądź też na platformie everli.pl. Odbywa się ono w prostych krokach – klient najpierw wybiera sklep, z którego planuje zrobić zakupy, następnie dodaje produkty do koszyka. Na końcu dokonuje podsumowania, ustala szczegóły dotyczące dostawy (m.in. terminu i godziny), zaś resztą zajmuje się Szoper przypisany do zamówienia.

Około 65 proc. zamówień jest dostarczanych tego samego dnia. Zakupy robione przez klientów mogą być większe, gdyż Szoperzy jeżdżą samochodami – i średnia kwota oscyluje w okolicy 200zł. W koszykach naszych klientów największy udział mają produkty świeże – są to warzywa, owoce, nabiał, wędliny i mięso. To niejako przeczy tezom, że barierą zakupów online jest obawa o jakość produktów i sposób ich dostarczenia.

Po dokonaniu zamówienia w aplikacji naszymi zakupami zajmują się Szoperzy. Czy mogłaby Pani opowiedzieć dokładniej o tej pracy?

Szoper to osoba, która zajmuje się kompletowaniem produktów z listy tworzonej przez klienta, kupowaniem ich, a następnie dowożeniem ich pod drzwi osoby zamawiającej. W razie potrzeby kontaktuje się z klientami telefonicznie. Są to sytuacje, kiedy w danym sklepie brakuje konkretnej pozycji z listy – wtedy omawiane są potencjalne zamienniki. Przy składaniu zamówienia można wybrać opcję, że wybór zamienników pozostawiamy w rękach Szopera, bądź też, że pozycja z listy ma zostać pominięta. Podczas pracy Szoper cały czas korzysta z naszej aplikacji – począwszy od rejestracji godzin pracy, aż do sfinalizowania zakupów dla klientów.

Obecnie firma liczy kilkuset Szoperów – jest to liczba pomiędzy pięćset a tysiąc. Plany rozwoju traktujemy poważnie, dlatego, w związku ze wzrostem liczby zamówień, w dalszym ciągu zatrudniamy nowych pracowników na tym stanowisku.

Dlaczego warto jest zostać Szoperem? Przede wszystkim ze względu na elastyczność pracy. Szoper sam może wybierać swoje godziny pracy określając godziny swojej dostępności. Wypłaty realizowane są co tydzień i zależą od zrealizowanych zadań.

Everli oferuje abonament na zakupy spożywcze. W jaki sposób działa ten abonament? Co daje? Dla kogo będzie odpowiedni?

To prawda, od kilku miesięcy klienci mogą skorzystać z abonamentu miesięcznego lub rocznego – Everli Plus. Abonament oferuje klientowi nieograniczoną liczbę darmowych dostaw do swojego domu. Dodatkowo, jeśli przy zamawianiu wybierze się opcję szybkich zakupów (z dostawą do 3h), nie trzeba do niej dopłacać. Subskrypcja oferuje przede wszystkim wygodę; pozwala też na pewne oszczędności, jeśli dany klient regularnie korzysta z usług Everli i zdecydowanie przyspiesza cały proces zakupowy.

Konkurencja w postaci innych firm także prężnie się rozwija. Co wyróżnia Everli wśród innych dostawców?

Forma, w jakiej działa Everli, pozwala przede wszystkim na zrobienie dużych zakupów na kilka dni. Nasi Szoperzy dostarczają zamówienia samochodami, co umożliwia klientom przygotowanie długiej listy zakupów. Dla przykładu, średnio wynoszą one 200 zł. Ważny jest także kontakt Szopera z klientem – w sytuacji, kiedy w sklepie brakuje danego produktu konsultuje on dostępne zamienniki. Dzięki temu oszczędzamy klientom rozczarowania z powodu braku istotnych produktów w dostarczonym zamówieniu. Wiemy, że kompletność koszyka jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na doświadczenie użytkownika. W Everli, klient, nawet jeśli nie wykonuje swoich zakupów osobiście, nadal ma kontrolę nad przebiegiem całego procesu  zamówienia.

Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących podobne usługi. Czy w Polsce jest miejsce na tyle platform?

Rzeczywiście obecnie na rynku jest wiele firm oferujących podobne usługi, jednak warto zauważyć, że operują one w trzech modelach. Pierwszy typu food delivery czy quick commerce. Firmy oferują dostawy zazwyczaj ze sklepów czy magazynów, są one realizowane bardzo szybko, dostarczane rowerami, skuterami w ciągu np. pół godziny. Jednak z uwagi na środek transportu są tutaj ograniczenia w wielkości zakupów, a co za tym idzie, koszyk zakupowy jest relatywnie mały, a w konsekwencji katalog produktów jest także ograniczony, właściwie do najbardziej podstawowych produktów. W drugim modelu dominują zakupy planowane z wyprzedzeniem, np. dwa tygodnie do przodu, co realizują Frisco czy sieci handlowe. Everli natomiast działa w trzecim modelu – nasz użytkownik zapełnia lodówkę na dwa, trzy dni. Kupując przez Everli można zarezerwować sobie godzinne okno dostaw, a 65 proc. zamówień dostarczanych jest tego samego dnia. Tak jak wspomniałam w poprzednim pytaniu, nasi Szoperzy dojeżdżają samochodami, dlatego koszyki zakupowe mogą być znacznie większe.

Widać zatem, że pomimo, iż na rynku operuje wiele firm, to jednak spełniają one inne potrzeby konsumenckie. Warto jeszcze zaznaczyć, że w tej branży, jak i w innych, ważna jest “unikatowość” usługi – to, czym wyróżnia się dana firma i co ma do zaoferowania swoim potencjalnym klientom. Sytuację na rynku niejako weryfikują sami użytkownicy – to oni decydują o tym, które rozwiązanie i opcja jest dla nich najkorzystniejsza.

Everli działa w aż 23 miastach w Polsce, a popularność usługi jest coraz większa. . Co jest przyczyną takiego sukcesu?

Ludzie zaczynają odkrywać świat e-grocery. Widać to przede wszystkim z ogólnych statystyk – udział e-grocery w rynku zakupów spożywczych w 2019 roku wynosił ok. 1 proc. Estymacje za 2020 rok mówią już o zwiększeniu tego udziału do ok 1,5 proc.

Zamawianie produktów spożywczych przez Internet znacząco wpływa na organizację dnia naszych klientów, umożliwia optymalizację i lepsze rozplanowanie swoich codziennych zadań i obowiązków. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Zakupy można zamówić będąc w drodze do pracy czy na przerwie obiadowej, a odebrać w domu. Można też zamówić je komuś innemu nawet tego samego dnia.

Everli nie ogranicza swojej działalności tylko do największych miast w Polsce. Na stronie można zauważyć, że usługa dostępna jest także w mniejszych miastach, jak Toruń czy Tychy. Dlaczego firma zdecydowała się na taki kierunek rozwoju?

Mniejsze miasta stanowią ważny kierunek w obszarze naszych działań. Ich mieszkańcy zasadniczo nie różnią się od mieszkańców np. Krakowa czy Warszawy, również chętnie korzystają z możliwości zamawiania produktów spożywczych online. Jako firma świadcząca usługi z zakresu e-grocery, nie powinniśmy się “zamykać” tylko na największe miasta.

Dla przykładu, obecnie na rynku włoskim obsługujemy miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców i możemy zauważyć, że usługa cieszy się popularnością. Mamy w planach testowanie dalszego potencjału i efektywności usługi na rynku polskim. Elastyczny model pozwala na szybkie skalowanie naszego biznesu bez większego ryzyka. Zupełnie inaczej niż jest to w przypadku firm posiadających własne magazyny i sieć logistyczną.

W ostatnim czasie Everli otrzymało dofinansowanie w wysokości 100 mln USD. Jak wyglądają dalsze plany rozwoju? Co czeka Everli?

Pozyskane finansowanie chcemy wykorzystać na kilka sposobów. Między innymi na rozwój na rynkach, na których już jesteśmy (Włochy, Polska, Czechy i Francja), ale także na wejście do nowych krajów. Zależy nam na jakości świadczonych usług, dlatego też nieustannie doskonalimy cały proces, zarówno od strony użytkowników, by korzystanie z usług było dla nich łatwiejsze i szybsze, od strony Szoperów, dostarczających zakupy, a także od strony sieci sklepów, by współpraca i oferta odpowiadała ich potrzebom.

Ostatnio w ofercie pojawiła się nieco odmienna od dotychczasowych opcja – mowa tu o internetowym targu naturalnego jedzenia – Pora na Pola. Na jakie obszary Everli chce poszerzać swoją działalność? Z jakimi sklepami firma planuje nawiązać współpracę?

Jesteśmy otwarci na współpracę z różnymi partnerami. Zdecydowanie nie chcemy  ograniczać potencjalnych możliwości rozwoju. Everli zaczynało od współpracy z największymi sklepami na rynku, ale rozmawiamy także z innymi, mniejszymi operatorami i lokalnymi sieciami, które cieszą się zaufaniem swoich klientów. Faktycznie, niedawno do grona naszych partnerów dołączyła Pora na Pola. Jest to nieco odmienny dostawca, gdyż swoją działalność opiera wyłącznie na opcji zakupów przez Internet. Dostrzegamy jednak potrzeby naszych Klientów, dla których coraz ważniejsza są produkty bio i rzemieślnicze. 

Jakie korzyści osiągają firmy współpracujące z Everli?

Firmy, które rozpoczynają współpracę z nami mogą liczyć na wsparcie w rozwoju swoich usług – sprzedaż nowymi kanałami może w znaczący sposób wspomóc ich wzrost. Zapewniamy im wysokiej jakości technologię oraz bierzemy na siebie obsługę klienta. Dodatkowo współpraca z Everli pozwala na swego rodzaju odciążenie pracy i kanałów logistycznych – to my i nasi Szoperzy zajmujemy się rozwożeniem zamówionych produktów . To z pewnością jest duży plus, zwłaszcza dla tych podmiotów, które nie posiadają własnej opcji dostawy. Nie da się ukryć, że rynek e-grocery oferuje wiele możliwości, z których warto jest skorzystać.

Jak Pani sądzi, czy, po ustaniu pandemii, usługa nadal będzie cieszyła się taką popularnością?

Wielu spośród naszych klientów dołączyło do nas jeszcze przed pandemią. Everli weszło na rynek w Polsce w 2019 roku, przejmując Szopi.pl i już wtedy usługa cieszyła się popularnością. Klientów przyciąga świadomość możliwości zrobienia szybkich i prostych zakupów spożywczych przez Internet. Oczywiście sporo nowych użytkowników pojawiło się z powodu pandemii, gdyż zostało niejako do tego zmuszonych, jednak świadomość, że można zakupić dobrej jakości zakupy przez Internet, również ma wpływ na popularność usługi. Przykładem tutaj jest popularność usługi Everli Plus – wspomnianego wcześniej modelu subskrypcyjnego, który w tym momencie stanowi już ponad 15% wszystkich zamówień.

Gdyby nie pandemia, to w jaki sposób, Pani zdaniem, rozwijałby się rynek e-grocery?

Z pewnością ten rozwój nie wyglądałby tak dynamicznie. Pandemia pozwoliła znacznie przyspieszyć rozwój i transformację całej branży. Nie można jednak zapominać, że w czasach przed pierwszym lockdownem rozwój popularności usługi również nabierał tempa – wizja zakupów online z opcją dostarczenia ich prosto pod drzwi jest atrakcyjna dla użytkowników.

Jak będzie wyglądał rynek e-grocery w przyszłości? Co czeka branżę e-grocery w 2021 roku?

Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój – tak można to podsumować w dużym skrócie. Istotne jest poszerzanie zakresu usług i obejmowaniem nimi kolejnych miast. Wiemy jednak, że branżę e-grocery czeka wiele wyzwań – spopularyzowanie tej formy zakupów wymaga nieustannego poszerzania swoich kompetencji, ulepszania jakości obsługi i wychodzenia naprzeciw klientom, aby mogli cieszyć się wygodną i szybką realizacją zamówień. W świecie e-grocery jest jeszcze wiele do zrobienia i jako Everli z niecierpliwością czekamy na to, co przyniesie przyszłość.

Powiązane artykuły

Wpływ pandemii i przemian społecznych na samopoczucie Polaków

teoriabiznesu.pl