Badanie opinii to potężne narzędzie dla biznesu, które – odpowiednio wykorzystane – może przynieść korzyść zarówno przedsiębiorstwom i markom, jak i ich klientom. Na czym polega badanie opinii i jak się je wykonuje? Na co zwrócić uwagę, gdy sami chcemy zlecić podobne badania? Dlaczego w ogóle warto się tym zainteresować?
- Badanie opinii – na czym polega?
- Badanie opinii – na co zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy?
- Jak wykorzystać badania marketingowe do rozwoju firmy?
Badanie opinii – na czym polega?
Profesjonalna definicja badania rynku głosi, że jest to działanie o bardzo szerokim zakresie, w ramach którego chcemy zrozumieć określone zjawisko, sytuację lub rynek, którego częścią chcemy stać się w przyszłości. Ma to na celu wskazanie, które z naszych działań będą miały największy wpływ i wspomogą nas w osiągnięciu sukcesu.
Współcześnie często przeprowadza się tego typu badania korzystając z techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview). Firmy badawcze dysponują tzw. panelami, do których uprzednio zapisali się potencjalni respondenci. Mają oni za zadanie odpowiedzieć na wybrane ankiety realizowane przez firmę badawczą na zlecenia klientów.
Inną techniką badania opinii jest badanie CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing). W tym badaniu uczestniczą respondenci, do których firmy badawcze dzwonią. Numery telefonów wybierane są według ściśle określonych reguł.
Jeszcze inną techniką zbierania informacji są badania PAPI (Paper and Pencil Interview). Technika ta polega na przeprowadzeniu wywiadu bezpośrednio przez ankietera. Optymalizacja procesów powoduje, iż technika taka jest stosowana coraz rzadziej, a jeśli to jest ona wspomagana przez komputer lub urządzenie mobilne.
Niezależnie od techniki dane są najpierw obrabiane a później analizowane. Prowadzi się to w taki sposób, aby można było je wykorzystać do odpowiedzi na badane zagadnienia.
Badanie opinii – na co zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy?
Wybierając firmę, która wykona dla nas badanie opinii, powinniśmy zwrócić przede wszystkim uwagę na jej doświadczenie i profesjonalizm. Zwrócić także uwagę na to, czy oferuje kompleksową obsługę.
Powinniśmy otrzymać wsparcie ze strony działu merytorycznego, który pomoże przygotować badania ankietowe, a także wesprze nas w późniejszej analizie. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie Opinia24.
Doświadczeni badacze wiedzą, jak odpowiednio konstruować pytania ankietowe. Np. pytanie takie powinno być skonstruowane w sposób neutralny, tak aby nie narzucać osobie wypełniającej żadnych sugestii. Jednocześnie powinno być zrozumiałe, i np. nie zawierać podwójnych przeczeń.
Jeśli odpowiedzi w pytaniach konstruowane są jako zamknięta kafeteria, powinny być precyzyjne i dopasowane w taki sposób, abyśmy mogli wyciągnąć z nich potrzebną nam wiedzę.
Jak wykorzystać badania marketingowe do rozwoju firmy?
Przeprowadzone badanie opinii ma przede wszystkim wspierać rozwój przedsiębiorstwa. Możemy wykorzystać je przed wejściem na nowy rynek lub przed wprowadzeniem nowego wizerunku marki.
Badanie koncepcji produktów pozwala z kolei na możliwie jak najlepsze dopasowanie naszego produktu do oczekiwań i potrzeb odbiorców. Dzięki temu możemy rozwinąć nasz biznes, ale też lepiej służyć naszym klientom, co jest sytuacją typu win-win.
Poznanie zwyczajów zakupowych naszych odbiorców umożliwia również dopasowanie metod produkcji i dostawy w taki sposób, aby były one bardziej wydajne i ekologiczne.