Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jak małe firmy radzą sobie podczas pandemii?

firmy a pandemia

Wciąż trwająca epidemia koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19 odbiła się negatywnie na kondycji finansowej wielu przedsiębiorstw – zwłaszcza z małego i średniego sektora. Nie da się jednak ukryć, że mimo że część firm już ogłosiła upadłość, druga część radzi sobie całkiem dobrze, a nawet poprawia swoje dotychczasowe wyniki finansowe. Co decyduje o sukcesie bądź porażce małych firm, jak radzą sobie one podczas pandemii?

Samoocena działalności firm w pandemii

Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) obejmuje zarówno firmy, które zatrudniają rocznie mniej niż 50 pracowników, jak i małe firmy, a także tzw. mikroprzedsiębiorstwa. Według badania Krajowego Rejestru Długów pt. „KoronaBilans MŚP” aż 55 proc. Właścicieli mikrofirm ocenia swoją sytuację finansową jako bardzo złą, nieco lepiej jest w sektorze małych firm – tutaj niezadowolonych jest 46%, a w średnich firmach ta różnica jest już znacząca – zaledwie 37,5% właścicieli deklaruje, ze ich sytuacja finansowa nie jest najlepsza. Co więcej, aż 89% przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że pandemia koronawirusa negatywnie wpływa na produkcję, a także sprzedaż ich dóbr lub usług. Zdecydowanie w najtrudniejszej sytuacji są firmy, które prowadzą swoją działalność gospodarczą stacjonarnie.

Prowadzenie działalności gospodarczej w sieci

Ważnym elementem, wpływającym na sukces bądź porażkę firm z sektora MŚP, jest forma prowadzonej przez nich działalności – według wspomnianego wyżej badania 46% firm deklarowało, że częściowo lub w całości prowadzi swój biznes w sieci, co z całą pewnością wpływa na ich wyniki finansowe. Trudno ukryć, że przy obecnych ograniczeniach prowadzenie działalności stacjonarnej jest bardzo trudne, a niekiedy nawet niewykonalne. Dlatego też niezwykle ważne jest to, by – zwłaszcza w dobie transformacji cyfrowej – móc prowadzić swoją działalność w internecie. Od czego zacząć?

Przy prowadzeniu biznesu w sieci warto nastawić się na stałą obecność w internecie – należy prowadzić media społecznościowe, wchodzić w interakcje z potencjalnymi klientami, obsługiwać zamówienia, odpisywać na wiadomości, zarządzać stroną internetową, etc. Wszystko to wymaga szybkiego i stabilnego łącza internetowego – wybierając takowe najlepiej skorzystać z oferty dedykowanej dla klientów biznesowych. Szybki internet dla firm powinien spełniać również szereg innych kryteriów, w tym m.in. pakiet bezpieczeństwa, stały adres IP oraz dedykowaną obsługę klienta. Wszystkie te kryteria w 100% spełnia UPC. Jeśli zdecydujemy się na tego usługodawcę, dodatkowo otrzymamy darmowe materiały o e-commerce dla początkujących.

Które firmy radzą sobie dobrze podczas pandemii?

Jak już wcześniej wspomniano, w dobie pandemii i popularyzowania akcji #zostań w domu zdecydowanie najlepiej radzą sobie firmy, które postawiły na działalność online, wśród nich są m.in. e-commerce, czyli sklepy internetowe. Wówczas, gdy jesteśmy dotknięci restrykcjami i nie możemy wychodzić z domu, szukamy innych metod dokonywania zakupów. Jak pokazują liczne dane – Polacy coraz chętniej robią zakupy w sieci, a wiele e-commerce podczas pandemii zanotowało znaczny wzrost sprzedaży. Na liście firm, które zyskały podczas lockdownu znajdują się także firmy z branży KEP (kurier, ekspres, paczka), co wiąże się pośrednio ze wzrostem sprzedaży internetowej. Zyski liczą także przedsiębiorstwa, dzięki którym w łatwy i transparentny sposób możemy zamawiać jedzenie z dostawą do domu ze swoich ulubionych restauracji (mowa tu m.in. o Uber Eats, Glovo czy Wolt). W dobie pandemii wiele ludzi poszukuje sposobów na zabicie czasu, co znajduje przełożenie na stale rosnącą popularność portali streamingowych i telewizji internetowej. Z tych samych powodów zyskali także producenci gier komputerowych. Nie należy zapominać o branży medycznej, która wydaje się obecnie największym wygranym. Mowa tu w szczególności o firmach, zajmujących się produkcją lub handlem środków higieny osobistej (maseczek, rękawiczek) czy środków do dezynfekcji.

Powiązane artykuły

Ile wytrzyma polska gastronomia?

teoriabiznesu.pl

Santander, mBank i PKO ostrzegają przed fałszywymi wiadomościami SMS

teoriabiznesu.pl

Kiedy należy nosić maskę? Nowe wytyczne od 30 maja

teoriabiznesu.pl