Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Otwieramy salon kosmetyczny krok po kroku – co musisz wiedzieć?

salon kosmetyczny

Dla większości gmin Barometr Zawodów wykazuje deficyt kosmetyczek i kosmetologów. Klienci poszukują usług i nie zawsze je znajdują, czasami muszą czekać w wielotygodniowych kolejkach. Potencjał jest więc naprawdę duży, ale to jeszcze nie oznacza, że każdy salon kosmetyczny okaże się spektakularnym sukcesem. Aby pokonać konkurencję i wpasować się w oczekiwania rynku, trzeba pamiętać o wielu zmiennych. Sprawdź, o czym nie możesz zapomnieć, planując otwarcie salonu kosmetycznego.

Dobór miejsca – ważny zwłaszcza na początku

Żyjemy w czasach, gdy wszystkim się spieszy. To dlatego największą szansę na sukces ma biznes zlokalizowany w miejscu łatwo dostępnym – np. w centrum miejscowości albo jej dzielnicy. Dzięki temu klienci będą też mieli okazję łatwiej dostrzec nowy salon. Oczywiście nie zawsze będziesz mieć taką możliwość. Jeśli zatem nowopowstały lokal znajduje się na uboczu, musisz zaoferować potencjalnym odwiedzającym coś ekstra, aby opłaciło im się zboczyć z trasy.

Wystrój i wyposażenie – bezpieczeństwo i wygoda

Kluczowym aspektem będzie urządzenie salonu. Trzeba brać pod uwagę bardzo wiele aspektów, od wygody pracy, przez komfort klienta, aż po spełnianie narzuconych prawem wymogów. W tym zakresie najlepiej zwrócić się do specjalistów, którzy przygotują projekt technologiczny spełniający wymogi Sanepidu. Dokument ten składa się z części graficznej (stanowiącej niejako mapę lokalu, z dokładnie zaznaczonymi pomieszczeniami, stanowiskami, urządzeniami i szlakami komunikacyjnymi) oraz części opisowej, stanowiącej doprecyzowanie. Bez prawidłowego projektu technologicznego nie otrzymasz pozytywnej opinii Sanepidu i tym samym nie będzie możliwe rozpoczęcie działalności.

Wybór dostawców – kluczowy dla jakości usług

Na rynku funkcjonuje mnóstwo firm specjalizujących się w produkcji i dystrybucji artykułów kosmetycznych i higienicznych. Nie wszystkie będą miały taką samą jakość. Nie warto wybierać pierwszego lepszego dostawcy. Najlepiej zorientować się, które produkty rzeczywiście się sprawdzają i są polecane przez profesjonalistów, a przy tym mają rzetelny skład, gwarantujący skuteczność i bezpieczeństwo.

Kompetencje pracowników – które są kluczowe?

Jeśli salon będziesz prowadzić samodzielnie, musisz zadbać przede wszystkim o własne wykształcenie i o zdobycie praktyki. W przypadku zatrudniania pracowników również warto zwracać uwagę na kompetencje. Zwłaszcza na początku możesz mieć mało czasu na przyuczanie nowicjusza do zawodu, dlatego lepiej postawić na kandydatów z doświadczeniem, posiadających kursy w zakresie usług oferowanych przez salon.

Zakres usług – złoty środek

Sam zakres usług również wymaga gruntownego przemyślenia. Z jednej strony dobrze jest zaoferować ich jak najwięcej, aby klienci dostawali wszystko na miejscu. Jednocześnie trzeba do tego zagadnienia podejść rozsądnie – jeśli masz mało pracowników albo ograniczony budżet na zakup sprzętu, z jakiegoś obszaru działań trzeba będzie zrezygnować. Najlepiej zacznij od usług, w których czujesz się najlepiej. Z czasem oferta salonu może zostać rozszerzona, dzięki czemu dodatkowo zwiększysz grono klientów.

Reklama – tanio i skutecznie

Aby w ogóle ktoś trafił do twojego salonu, musi najpierw dowiedzieć się o jego istnieniu. Reklama jest istotna zarówno w początkowym okresie działalności, jak i później – by zdobywać kolejnych klientów. Niekoniecznie trzeba dysponować dużymi funduszami. W przypadku biznesów o zasięgu lokalnym, najskuteczniejsza jest reklama w internecie. Dobrze wycelowane kampanie w mediach społecznościowych przynoszą świetne efekty za niewielkie pieniądze.

Usługi dodatkowe – w co warto zainwestować?

Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, warto zorientować się w ofercie a następnie zaproponować klientom coś unikatowego. Możliwości jest dużo: otwieranie salonu godzinę wcześniej lub zamykanie go godzinę później, świadczenie części usług z dojazdem do klienta czy dogadanie się z innym lokalnym przedsiębiorcą na wspólny program rabatowy – liczy się pomysłowość.

Zagadnień do przypilnowania jest naprawdę sporo, ale trudno się dziwić – w końcu salon kosmetyczny to miejsce związane z dużą odpowiedzialnością nie tylko za wygląd, ale także za zdrowie i bezpieczeństwo klientów. Dobrym startem jest zatem przygotowanie biznesplanu, zawierającego analizę konkurencji i własnych możliwości. Jeśli wnioski wypadają korzystnie, masz szansę na szybkie wejście na rynek i utrzymanie się na nim z dużym sukcesem finansowym.