W 2022 roku firmy powinny dodać zupełnie nowe elementy do perspektywicznego planu rozwoju firmy – uważa Sebastian Kopiej z Commplace. Istotne jest długofalowe planowanie, a także kreowanie trendów i popytu na wybrane towary oraz usługi. Przedsiębiorstwa będą musiały skorzystać z nowych narzędzi, umożliwiających im rozwój. Oto lista najważniejszych.
Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga perspektywicznego planu rozwoju firmy. Ten tworzony jest w oparciu o dane wewnętrzne, a także informacje pozyskane z zewnątrz. Zmieniające się preferencje klientów i otoczenie biznesowe sprawiają, że firmy są zobligowane do wprowadzania nowych elementów do perspektywicznego planu rozwoju firmy. Co więcej, w 2022 roku powinny ustabilizować się budżety firm, a te będą mogły pozwolić sobie na dodatkowe działania promocyjne i sprzedażowe w Internecie.
Firmy postawią na budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru
Niedobór pracowników na rynku jest coraz bardziej odczuwalny dla polskich firm. Brakuje specjalistów od nowych technologii, w gastronomii, hotelarstwie czy branży budowlanej. Coraz więcej firm postawi więc na działania employer brandingowe i doda je do perspektywicznego planu rozwoju firmy.
– W 2019 roku, gdy wybuchła pandemia COVID-19, wiele firm zredukowało wydatki na działania promocyjne, w tym empoyer branding. Niektóre z nich były zmuszone zwalniać pracowników – mówi Sebastian Kopiej. – Zwolnienia, a także ograniczenie środków na budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru, przekładają się na obecne funkcjonowanie firm, które już teraz borykają się z brakiem rąk do pracy. W 2022 r. pracodawcy postawią więc na działania wewnętrzne, mające na celu zatrzymanie obecnych pracowników, a także na udział w targach oraz eventach, w celu budowaniu marki własnej. Choć robotyzacja i automatyzacja są coraz bardziej popularne, to wzmacnianie marki pracodawcy będzie jednym z najsilniejszych trendów przyszłości.
Zarządzanie kryzysowe zyska na znaczeniu
Prawie połowa polskich firm odczuła negatywne skutki i konsekwencje pandemii COVID-19. Przedsiębiorstwa w 2022 roku postawią na obszerne strategie zarządzania kryzysowego, które zostaną dodane do długofalowego planu rozwoju firmy. Kryzysy są nieuniknionym elementem działalności każdego biznesu, a odpowiednie zarządzanie nimi pomoże przekuć porażkę w sukces.
Coraz więcej firm w przestrzeni online
Regularne wzrosty w sektorze e-commerce powodują, iż coraz więcej firm decyduje się na szerszą działalność w Internecie.
– Niektóre marki do swojej strategii sprzedażowej dodadzą działania związane ze sprzedażą w Internecie, inne zaś postawią na rozbudowę już istniejących funkcjonalności. – dodaje ekspert z Commplace. – Wizyta na stronie internetowej to często pierwszy punkt styczności potencjalnych odbiorców z marką. Jeśli nie pierwszy, to z pewnością jeden z kluczowych. Według statystyk użytkownik średnio w ciągu 5-10 sekund decyduje o pozostaniu lub opuszczeniu strony. Dlatego tak ważne jest, aby nasza witryna była odpowiednio zbudowana i przyjazna dla potencjalnych klientów.
Poza rozbudową stron internetowych firmy postawią na organizowanie nietypowych eventów. Jakich? W przestrzeni online. Szkolenia, webinary, a także konferencje prasowe, naukowe czy targi w przestrzeni online, na stałe wpiszą się w perspektywiczny plan rozwoju firmy. Tego typu wydarzenia nie będą uzależnione od decyzji rządu i zostaną zorganizowane niezależnie od sytuacji pandemicznej w kraju. To także ogromna oszczędność środków finansowych i wyższa marżowość eventów.
Perspektywiczny plan rozwoju firmy ma ogromne znaczenie w procesie ogólnego planowania biznesu. Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów i zmieniające się otoczenie biznesu, pomoże wprowadzać w strategii zmiany, które pozwolą osiągać założone cele biznesowe.