Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Dobry raiting czy skuteczna windykacja. Jak Provema ogranicza szkodowość?

provemea otrzymała MIP

Provema to starup z Katowic. Udziela szybkiego finansowania on- line czyli bez wychodzenia z domu. W ostatnim roku oprócz zagranicznej ekspansji i kilkoma nagrodami spółka pochwaliła się otrzymaniem licencji MIP wydawaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. Przedsiębiorstwo twierdzi, że szybkość i zwinność działań zawdzięcza sztucznej inteligencji i dosyć małemu ale dobranemu zespołowi. Spółka nie chwali się wynikami finansowymi ale twierdzi, że szkodowość wynosi nie całe 18% i wciąż spada.

Raiting

Ocena ryzyka kredytowego jest podstawowym elementem każdego przedsiębiorstwa udzielającego finansowania. Większość firm minimalizuje je korzystając z baz typu BIK, BIG InfoMonitor czy CRIF.  Taka forma weryfikacji pozwala zredukować odsetek umów, które przypuszczalnie zostałyby nie spłacone.  Provema twierdzi, że weryfikację należy rozpocząć już na etapie składania wniosku. Opracowane algorytmy spółki mają za zadanie klasyfikację zachowań behawioralnych w trakcie wnioskowania o pożyczkę. System wyodrębnił 56 cech wg. których sztuczna inteligencja kategoryzuje niepokojące symptomy. Powtarzalność podejrzanych zachowania daje możliwość na szybka reakcję minimalizując możliwość wyłudzeń  czy defraudacji. Istotą archetypów jest reakcja w czasie rzeczywistym. Spółka nie poda szczegółów dotyczących know how zaprogramowanych algorytmów. Wiadomo, że kluczową kwestią jest sztuczna inteligencja.

Wewnętrzna windykacja

Nieterminowe spłaty zobowiązań nie są niczym nowym. Grzegorz Szulik twierdzi, że podstawowym punktem przewagi spółki nad innymi, podobnymi podmiotami jest własny dział odzyskiwania należności. Agenci odpowiedzialni za kontakt z dłużnikami znają firmę od kuchni tym samym wiedzą jak postępować z osobami opóźniającymi się w spłacie. Pracownicy działają wg. ułożonego action planu odpowiadającemu aktualnemu dpd. Do dyspozycji mają wszystkie narzędzia umożliwiające odzyskanie wierzytelności. Jak podkreśla prezes spółki najważniejszy jest kontakt z klientami oraz zainicjowanie spłaty w sytuacji kiedy nie jest możliwe wywiązanie się z płatności wg. pierwotnego harmonogramu. Elastyczność nie jest zła o ile jest w granicach rozsądku. i tym należy się kierować.

 

 

_